اما در کشور ما، به دلایل مختلف، کمتر شاهد عرضه محصولات فرهنگی به صورت اینترنتی بودهایم.
قیمت نازل این محصولات، وجود نمونههای تقلبی و نبود کپیرایت از عمدهترین دلایل کمبود فروشگاههای اینترنتی محصولات فرهنگی است البته در سالهای گذشته برخی سایتها، به صورت بسیار محدود در زمینههایی تخصصی چون کتاب یا موسیقی، به ارائه سرویس به مخاطبان خود پرداختهاند. اما هیچ کدام از این سایتها، آن قدر موفق نبودهاند که به یک برند تبدیل شوند.
در چنین شرایطی، یکی از موفقترین سایتهای خرید و فروش محصولات الکترونیکی، بعد از تجربه موفق در فروش اینترنتی گوشیهای تلفن همراه، تبلت و لپتاپ به مرور کار خود را بسط داد و همه لوازم خانگی، برقی و صوتی و تصویری را عرضه کرد.
این سایت که امروزه به عنوان مهمترین مرکز عرضه اینترنتی محصولات خانگی و برقی شناخته میشود، در جدیدترین ابتکار خود، به عرضه محصولات فرهنگی هم اقدام کرده است.
در آیتم جدید این سایت، محصولاتی همچون کتاب، فیلم، آلبومهای موسیقی، نرمافزارهای اورجینال همراه با نوشتافزار در گونهها و سبکهای مختلف به صورت اینترنتی عرضه میشود. قیمت محصولات هم دقیقا همان قیمت پشت جلد اثر است.
چنین اقدامی میتواند نوید بخش باشد. به هرحال در دنیای پر شتاب امروز که افراد فرصت نمیکنند حتی اجناس گران خود مانند تلفن همراه و لپتاپ را مغازه به مغازه با سوال و جواب درباره قیمت و قطعات محصول، تهیه کنند و ترجیح میدهند از پشت رایانه محصولشان را انتخاب کنند، مسلما کالاهای فرهنگی با قیمت به مراتب نازلتر، میتواند راحتتر سفارش داده شود.
این مدل مناسبی است که مدیران فرهنگی میتوانند مورد توجه قرار دهند تا در آینده شاهد باشیم فروشگاههای تخصصی در زمینه فروش و عرضه محصولات فرهنگی هم راهاندازی شود و تعداد این فروشگاهها آن قدر زیاد شود که به رقابت با هم بپردازند.
سینا علیمحمدی - گروه فرهنگ و هنر
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد