گزیده عناوین روزنامه های صبح روز یکشنبه

زنگ خطر یک خداحافظی ناگهانی

گزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

سهم بهارستان‌نشینان از بهبود اوضاع اقتصادی

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون «حمایت بانک پاسارگاد از نفرات برتر کنکور سراسری»،«اضافه خدمت سنواتی سربازان بخشیده شد»،«بوی بنزین بوی زور»،«تغییر تاکتیک فروش خودرو»،«با 1+5 حتما به تفاهم می رسیم»،«اعتراف یارانه ای» و «سهم بهارستان‌نشینان از بهبود اوضاع اقتصادی» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۲۷۳۰۲
سهم بهارستان‌نشینان از بهبود اوضاع اقتصادی

راه مردم:سهم بهارستان‌نشینان از بهبود اوضاع اقتصادی

مجلس شورای اسلامی از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکید کرده است که در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور دولت را یاری خواهد کرد؛ اما در شرایطی که بیش از نیمی از سال 93 را پشت سر گذاشته ایم، مجلس چقدر توانسته است در این وعده موفق عمل کند؟ بهارستان نشینان که عموما اعتقاد دارند لوایح و طرح‌های اقتصادی خوبی در مجلس بررسی شده، در مواردی در صحن مصوب شده و برخی از آنها در نوبت تصویب قرار دارد. در عین حال، هستند نمایندگانی که معتقدند مجلس بیشتر زمان خود را صرف مسائل حاشیه ای و یا سیاسی می کند و در شرایطی که بیش از 90 درصد مردم مطالبات اقتصادی دارند، مجلس در این راستا گام بر نمی‌دارد.

بارزترین عملکرد اقتصادی مجلس
روبرت بیگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس، مهمترین عملکرد مجلس در حوزه اقتصادی را تصویب قانون مالیات‌های مستقیم و گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد بانک‌ها و بانک مرکزی عنوان کرد و به “راه مردم” گفت: مجلس به مسائل سیاسی حساس است و جناح بندی‌ها ایجاب می کند که این مسائل بیش از دیگر مسائل برجسته باشد اما مجلس در 6 ماهه اول سال به مسائل اقتصادی حساس بود.
وی، تاثیر مجلس را در بهبود اوضاع اقتصادی کشور مهم توصیف کرد و گفت: اگر مجلس در لوایح با دولتی‌ها همکاری کند، آنها را برای اجرای قوانین کمک کرده، این در حالی است که گاهی وقتی لایحه ای از سوی دولت به مجلس می آید یا تصویب نمی شود و یا آنقدر دستخوش تغییرات می شود که دیگر خواسته دولت نیست. بیگلریان نقش نظارتی مجلس در کمک به دولت را نیز بسیار موثر دانست.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: کار کارشناسی مجلس باید مستمر و در راستای همکاری با دولت باشد.
بیگلریان در پایان گفت: برای بهبود اوضاع اقتصادی دولت و مجلس نباید با هم تقابل داشته باشند و مجلس در پیش تصویب باید با دولت تعامل کند تا با گله مندی دولتی ها مواجه نباشیم.
مهمترین برنامه اقتصادی مجلس در شرایط فعلی
در عین حال، محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز عملکرد اقتصادی مجلس را موفق ارزیابی کرده و معتقد است در 6 ماهه اول سال 93 به خصوص در فصل تابستان بیشتر مباحث مجلس پیرامون مسائل اقتصادی چرخیده است.
دوگانی در گفتگو با «راه مردم» گفت: یکی از اساسی ترین برنامه های اقتصادی مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بررسی لایحه «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» است. کلیات این لایحه این است که احکامی که در بودجه‌های سنواتی کشور جنبه دائمی دارد و هر سال تکرار می شود و معمولا دستخوش تغییراتی می شود و یا اینکه ممکن است موثر نباشد و یا عجولانه تصویب شود به مقررات مالی دولت اضافه شود.
وی افزود: ابتدا تمامی این احکام تکرار شونده را درآوردیم و سپس تحت عنوان «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در کمیسیون تصویب کردیم و به هیات رئیسه تحویل دادیم تا در نوبت رسیدگی در صحن قرار گرفته و مصوب شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: این مصوبه ابتدا به عنوان طرح از سوی نمایندگان مطرح شد اما از آنجا که برای دولت بار مالی داشت، با موافقت دولت قرار شد به عنوان لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شود.
وی توضیح داد که کمیسیون متبوعش برای تصویب این لایحه جلسات متعددی با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف داشته است و توانسته این لایحه را با 55 ماده و تعداد زیادی بندهای الحاقی در کمیسیون مصوب کند.
دوگانی خاطرنشان کرد: اگر این قوانین به احکام دائمی تبدیل شود، کار ارزشمندی در تاریخ بودجه ریزی کشور صورت گرفته است. به گفته دوگانی، این کار بزرگی است که مجلس همه تلاش خود را به کار گرفته تا قبل از بودجه‌ریزی سال 94 و همچنین برنامه توسعه ششم تصویب شده و به کمک دولت و مجلس بیاید.
مورد دیگری که این نماینده مجلس به آن اشاره کرد: لایحه ارتقا بهره وری از منابع مالی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری به عنوان لایحه خروج غیر تورمی از رکود است که در 2 ماه گذشته کار زیادی از سوی کمیسیون‌های اقتصادی مجلس از جمله کمیسیون اصل 44، اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات، صنایع و معادن و کمیسیون انرژی در مورد آنها انجام شده است. وی در توضیح این لایحه گفت: این لایحه با کمک دولت در حال نهایی شدن است که راهکارهای متنوعی در آن دیده شده است که به زودی آماده شده و به صحن می آید. به اعتقاد این نماینده مجلس، مهمترین مصوبات کمیسیون‌های اقتصادی مجلس این دو لایحه بود که نتیجه آنها در شش ماهه دوم سال روشن خواهد شد.
کارنامه مجلس درباره مسائل اقتصادی سفید نیست
کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با روزنامه "راه مردم" درباره عملکرد اقتصادی مجلس در سال 93 معتقد است: علی رغم اینکه دغدغه های بسیاری از دلسوزان مجلس نهم و همچنین رئیس مجلس تحقق حماسه اقتصادی است اما در عمل برخی از حاشیه سازان افراطی هم و غم و وقت و انرژی مجلس را معطوف به مسائل غیر اقتصادی همچون سئوال از وزیر در خصوص مسائلی چون حجاب و فرهنگ و سیاست کرده اند و پیام مردم را در انتخاب آقای روحانی که درست کردن اوضاع اقتصادی کشور است، نگرفته اند. وی ادامه داد: بیشتر 6 ماه ابتدایی سال 93 به مسایل غیر اقتصادی و تصویب آنها گذشت و از این جهت می توان گفت کارنامه مجلس در خصوص مسائل اقتصادی سفید نیست.
پیرموذن تصریح کرد: حتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیمی مقام معظم رهبری و سایر مسائل مطروحه به سرانجام نرسیده است. این نماینده مجلس یادآوری کرد: مجلس نتوانسته در خصوص رشد اقتصادی یار دولت باشد و دولت به تنهایی رکود را کمرنگ کرده است؛ ملاک در رشد اقتصادی و بهبود اوضاع اقتصادی کشور رشد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری است که هنوز تحقق پیدا نکرده است. البته احساس روانی حل مشکلات اقتصادی در جامعه ساری و جاری شده است. به گفته پیرموذن، تنها بخشی که مجلس به یاری دولت آمده، بخش سلامت بود اما در سایر زمینه ها همکاری مناسبی برای حل مشکلات مردم با دولت نداشته است. وی ابراز امیدواری کرد لایحه خروج غیر تورمی از رکود با رای خوبی در مجلس تصویب شود تا این قوه پرونده مثبتی در این زمینه برای خود باز کند. پیرموذن افزود: البته کارهایی در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در حال انجام است که در 6 ماه گذشته خروجی نداشته است. وی اعتقاد دارد: مجلس و دولت با انسجام داخلی می توانند اقتصاد را تقویت کنند و اگر از سر آشتی با دنیا وارد شوند و از این طریق محدودیت های بین المللی را بی‌تاثیر کرده و سرمایه گذار جذب کنند، می توان امیدوار بود اوضاع اقتصادی بهتر شود. پیرموذن در پایان گفت: همه دغدغه مردم مسائل اقتصادی است به طوری که 90 درصد مراجعان به نمایندگان از اوضاع اقتصادی و اشتغال شکایت دارند. پیرموذن تصریح کرد: برنامه مجلس برای 6 ماهه دوم سال تصویب بودجه سنوانی سال 94 و تصویب لایحه خروج غیر تورمی از رکود خواهد بود.
لوایح اقتصادی دولت در اولویت مجلس
همچنین عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از مهمترین مباحث اقتصادی مطرح در شش ماه اول سال 93 را "اقتصادمقاومتی" می داند. وی در گفتگو با خبرنگار «راه مردم» گفت: در بحث اقتصادمقاومتی جلسات متعددی با وزارتخانه ها و دستگاه‌های مختلف برگزار شده و برنامه راهبردی در خصوص امنیت غذایی در حوزه کشاورزی پیگیری شده است. پاپی زاده خاطر نشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس برنامه جامعی را نیز با وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در دست بررسی دارد که از اوایل امسال شروع شده است. وی از دیگر مباحثی که در کمیسیون متبوعش بررسی شده، به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: بحث لبنیات نیز یکی از مهمترین بحث‌های مطروحه در کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و در عین حال با تلاش کمیسیون کشاورزی مجلس، 244 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار کشاورزی را به 1300 میلیارد تومان افزایش دادیم که کار بزرگی در حوزه اقتصاد کشاورزی است و در بحث بازدهی و تولید پایدار صورت گرفته و سبب می شود در ایام خشکسالی کشاورزان دچار مشکل نشوند. به اعتقاد پاپی زاده، اولویت کاری مجلس در شش ماهه نخست امسال موضوعات اقتصادی در همه حوزه های اقتصاد از جمله در صنعت بحث خودرو، در بخش خدمات و بیمه و بانک و مالیات بوده است که در راستای پیگیری مشکلات اقتصادی و تسهیل شرایط برای خروج از رکود پیگیری می شود. وی ادامه داد: دغدغه دولت و مجلس در حوزه صنعت حمایت از صنایع کوچک که دچار مشکلات مالی هستند، است و مباحث مربوط به آن در دستور کار کمیسیونهاست که در این میان بانکها به عنوان مانع عمل می کنند. بحث دیگری که این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بررسی تنش‌ها و نوسانات مربوط به تحریم‌ها بود که در اولویت کاری مجلس قرار دارد. وی تعامل دولت و مجلس در حوزه های اقتصادی را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت: اگر تعامل دولت و مجلس را در دولت‌های پس از انقلاب بررسی کنیم تعامل دولت یازدهم و مجلس دهم بسیار سازنده بوده و می تواند به حل مشکلات اقتصادی کشور مخصوصا در حوزه خروج از رکود و اشتغال منجر شود. پاپی زاده یادآوری کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی مرتبا در بحث‌های خود تاکید دارند که مجلس آمادگی 100 درصدی دارد که موانع و مشکلات قانونی را از سر راه برنامه‌های اقتصادی دولت بردارد و این نشان می دهد دغدغه اصلی مجلس هم مسائل اقتصادی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با «راه مردم»:
همه مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها مربوط نیست

راه مردم: صحن علنی مجلس شورای اسلامی در شش ماهه اول سال 93 شاهد بررسی لوایح و طرح‌های اقتصادی بود که از جمله آن می توان به بررسی فعالیت بورس اوراق بهادار، صندوق توسعه ملی، تصویب تحقیق و تفحص از صنعت بیمه و مشکلات تولید اشاره کرد اما بخشی از طرح‌ها و لوایح اقتصادی نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح و بررسی شده است که بخشی از آنها به صحن راه یافته و برخی دیگر در صف هیات رئیسه است. روح اله بیگی اینانلو عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح‌ها و لوایحی که در کمیسیون متبوع وی بررسی شده است، با "راه مردم" به گفتگو نشسته است.
از جمله اقداماتی که به گفته بیگی کمیسیون اقتصادی مجلس به آن ورود کرده، کمیسیون اقتصادی در 6 ماه اخیر در خصوص قوانین مالیاتی بیشترین وقت خود را به خرج داده است تا ضمن حمایت از تولید، از بخش‌هایی از اقتصاد که فرار مالیاتی دارند، مالیات اخذ شود.
ضمنا سئوالات نمایندگان از وزرا و بررسی عملکرد مدیران سازمان‌های اقتصادی نیز در دستور کار بوده است. کمیسیون در تطابق قوانین با اقتصاد مقاومتی و حمایت عملی از تولید و حمایت از تولد ذات دانش بنیان فعال بوده است. مشروح گفتگوی این نماینده مجلس با "راه مردم" را در ادامه بخوانید:

مهمترین طرحها و لوایح اقتصادی که در 6 ماه اول امسال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، ‌چه مواردی است و به چه نتایجی منجر شده است؟
مهمترین آنها مربوط به قوانین مالیاتی بود که زمان زیادی صرف بررسی ، تصویب و ارجا به صحن علنی شد. بررسی فعالیت بورس اوراق بهادار، صندوق توسعه ملی، تصویب تحقیق و تفحص از صنعت بیمه ، مشکلات تولید و جلسه با کارآفرینان، بررسی لایحه خروج از رکود، بررسی سئوالات نمایندگان در حوزه اقتصادی با حضور وزیران و.... جز مهمترین‌ها بوده است.

خروجی این عملکرد برای اقتصاد کشور چه بوده است؟
کمیسیون اقتصاد با تشکیل جلسات منظم در موضوعات مختلف و با استفاده از نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، صاحب نظران، انجمن‌ها و اصناف و میران اجرایی به تصمیم‌گیری و نظارت مشغول بوده است. این کمیسیون در 6 ماه اخیر در خصوص قوانین مالیاتی بیشترین وقت خود را به خرج داده است تا ضمن حمایت از تولید، از بخش‌هایی از اقتصاد که فرار مالیاتی دارند، مالیات اخذ شود. ضمنا سئوالات نمایندگان از وزرا و بررسی عملکرد مدیران سازمان‌های اقتصادی نیز در دستور کار بوده است. کمیسیون در تطابق قوانین با اقتصاد مقاومتی و حمایت عملی از تولید و حمایت از تولد ذات دانش بنیان فعال بوده است.

برای 6 ماهه دوم سال چه برنامه هایی در دستور کار کمیسیون دارید؟
برای 6 ماه دوم مسائل مختلفی در دستور کار خواهد بود که عمومی ترین آنها سئوال از وزراست اما مهمترین موضوع در نیمه دوم سال بررسی لایحه بودجه سال 94 خواهد بود که توسط دولت در آذر ماه تقدیم مجلس خواهد بود. بی شک مهمترین دستور کار کمیسیون در طول هر سال بررسی بودجه سالانه است که دقت و حوصله کافی را می طلبد.

تعاملات دولت و مجلس در سال‌جاری را در زمینه های اقتصادی مثبت می بینید؟
مجلس نیز با عنایت به این که مساله اصلی کشور مسائل اقتصادی است، بیشترین وقت خود را در این حوزه به‌کار می گیرد؛ هرچند موضوعات دیگر از جمله مذاکرات هسته ای نیز چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ تبعات سیاسی آن مورد توجه است. حمایت از تولید و اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لایحه خروج از رکود نیز در کمیته مشترک دولت و مجلس و تصویب موادی از طرح مالیات‌های مستقیم هم دستور کار مجلس بوده است.

مجلس در بهبود اوضاع اقتصادی کشور چقدر سهیم است و آیا در 6 ماهه اول سال کارنامه موفقی در این زمینه ارائه کرده است؟
مجلس در جهت اجرای مناسب قوانین کشور و نظارت مستمر بر آن جدی است. بی تردید همه مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها مربوط نیست و بسیاری از مسائل اقتصادی به جهت عدم اجرای مناسب قوانین و مقررات است . ضمنا هر تصمیم مدبرانه ای که در جهت ایجاد انضباط مالی و شفاف سازی فضای کسب و کار صورت گرفته، مورد توجه و حمایت مجلس شورای اسلامی بوده است و لایحه خروج از رکود با تشکیل کمیته مشترک و تعامل با دولت در جهت تسهیل مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی مورد عنایت مجلس قرار گرفته است.

تحلیل جنابعالی از لایحه خروج غیر تورمی از رکود دولت یازدهم چیست؟
ایجاد انضباط مالی در اقتصاد کشور یک ضرورت است که دولت تدبیر و امید در این راستا تلاش کرده و تا حدودی موفقیت حاصل شده است. البته این انضباط مالی به جهت سیاست‌های انقباضی با رکود همراه شد. بسته خروج از رکود دولت در صورت عملیاتی شدن می تواند در خروج از رکود مؤثر باشد.
تفکیک عوامل اولیه خروج از رکود ، عوامل انتشاردهنده ، عوامل زمینه ساز و عوامل انتقال دهنده در طول زمان در بسته دولت بسیار مناسب صورت گرفته و به تحرک بخش‌های پیشرو در بازار داخلی (نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنایع معدنی) به آزادسازی منابع بلوکه شده ، تخصیص کارای منابع بودجه عمرانی ، تقویت ساز و کار مالی تجهیز پس انداز (بازار سرمایه) ، تسهیل و تشویق صادرات ، کاهش مالیات و غیره اشاره شده است.
اما این بسته دارای مسائل و مشکلاتی است؛ از جمله اینکه بخش پیشران اقتصاد همچون نفت و گاز و گردشگری جهت تحرک در نظر گرفته شده است که صنایع بزرگ و پیچیده‌ای را شامل می شود. از طرفی در ادامه هدایت منابع مالی به سمت صنایع کوچک و متوسط مطرح شده که نشانگر تناقض در سیاست‌گذاری است.
از طرف دیگر، اکثر قریب به اتفاق صنایع کوچک و متوسط به دلیل تحریم، شرایط بازار و رکود ، معوقات بانکی دارند که در مورد نحوه تخصیص این منابع مالی به صنایع بدهکار بانکی و تسهیل پرداخت برنامه ای ارائه نشده است. ضمنا در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصادمقاومتی پوشش درآمدهای دولت کاهش مالیات مورد توجه است. البته این کاهش مالیات برای واحدهای تولیدی در جهت افزایش نقدینگی این واحدها در نظر گرفته شده اما محل جبران درآمد مالیاتی یا نحوه اخذ مالیات از 40 درصد اقتصاد کشور که مالیات نمی پردازند، مشخص نشده است.
مسئله دیگری که در این لایحه مدنظر قرار نگرفته است، هدف‌گذاری زمانی برای پیشنهادات ارائه شده در بسته خروج از رکود است، چرا که تقسیم بندی یا زمان بندی اجرای پیشنهادات به کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت صورت نگرفته است اما در هر صورت ارائه برنامه و بسته های اقتصادی و اصلاحات و نظرات فعالان عرصه اقتصاد می تواند به رشد و شکوفایی در اقتصاد کشور منجر شود.

تصویب این لایحه چقدر در کاهش مشکلات اقتصادی و گشایش اقتصادی موثر خواهد بود؟
در صورت برطرف کردن مسائل و خلاءهای موجود و کم کردن از ایرادات و پاسخ گویی به سئوالات ایجاد شده و به عبارتی، متوازن کردن منابع و مصارف و همچنین اجرای مناسب ، متناسب و پایدار این بسته می توان به خروج کم آسیب از رکود امیدوار بود و شاهد سرعت مناسب در رشد اقتصادی و توسعه پایدار خواهیم بود.

نشست مشترک دولت و مجلس باید خروجی داشته باشد

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نشست های مشترک دولت و مجلس بسیار مثبت است، اما باید به سمتی هدایت شود که خروجی مشخص داشته باشد.
علیرضا خسروی با اشاره به چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس که اخیرا به میزبانی خانه ملت برگزار شد، گفت: این نشست‌ها بسیار حائز اهمیت است و این اهمیت را از چند جنبه می‌توان بررسی کرد.
وی توضیح داد: اول رفع کدورت‌های احتمالی و برخی مسائل حاشیه ای که با این نشست ها و دیدارهای از نزدیک مرتفع می‌شود. دوم ارائه راهکارهایی برای آینده که از دل این نشست‌ها به دست می آید و سوم نیز قطعا انرژی مثبتی است که حاصل این گونه نشست‌های صمیمی است و قطعا در این نشست‌ها می‌توان راحت تر مسائل و مشکلات را بررسی کرد.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اما در این میان چند نکته هم قابل توجه است که می‌تواند کیفیت این نشست ها را افزایش دهد. نکته اول، ضرورت نگاه کارشناسی عمیق تر به این نشست ها و طرح مسائل مهم کشور در آن است. با اتکا به این نوع نگاه، قطعا شاهد خروجی‌های مناسب تری از جلسات مشترک دولت و مجلس خواهیم داشت. وی افزود: تاکید بر خروجی ثابت و مشخص، موضوع دیگری است که حائز اهمیت ویژه است، یعنی هر جلسه بتواند لااقل درباره دو یا سه موضوع مهم به صورت متمرکز مسائلی را طرح و راهکارهای برون رفت از آن را ارائه دهد.
خسروی با اشاره به مشکلات اساسی کشور گفت: اگر دو طرف مسائل و مشکلات فعلی کشور را در لیست های خود بنویسند، قطعا برخی مسائل مانند موضوع ضرورت رسیدگی به روستاها، توسعه آن ها، بحث بحران آب در کشور، اشتغال برای جوانان و... جزو دغدغه های مشترک خواهد بود. این دغدغه ها می تواند محور نشست ها قرار گیرد. رئیس مجمع نمایندگان سمنان افزود: یکی از انتقادها به نشست دولت و مجلس علی رغم فواید بسیار آن، نداشت خروجی مشخص است. این نشست ها باعث می شود که نمایندگان مردم و دولتمردان همدیگر را ببینند و در مواقع بسیار رفع کدورت شود و مسائل به جای اینکه به صورت تذکر یا سوال به گوش وزیر برسد، در فضایی دوستانه و صمیمانه طرح شود. این ها همه مزیت است، اما واقعا می شد که بر کیفیت این جلسات افزود و آن را بالاتر برد و از این فرصت مناسب و طلایی حداکثر بهره را به دست آورد.
خسروی در پایان گفت: این جلسات می تواند منجر به صورت جلسه های مفید و تشکیل کارگروهی شود برای پیگیری مسائل و دغدغه های مشترک دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی.

افزایش قیمت خودرو نعمت‌زاده را به مجلس کشاند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: به دنبال عدم کاهش قیمت خودرو و بی‌توجهی وزیر صنعت به گزارش مجلس در این باره، سوال از وی به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد و شخص وزیر برای پاسخ به سوال نمایندگان باید در مجلس حاضر شود. علی علی‌لو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت:‌به دنبال افزایش قیمت خودرو و عدم توجه وزیر صنعت به گزارشات مجلس از تحقیق و سهم صنعت خودرو و عدم کاهش قیمت در این بخش سوال از وزیر صنعت طرح و به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد. وی افزود: وزیر صنعت باید در مورد اصلاح وضعیت کیفیت خودروها و قیمت‌گذاری در این بخش پاسخ دهد و باید برای پاسخ به سوال نمایندگان در این حوزه حاضر شوند. عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: وزیر صنعت باید پاسخ دهد که چرا این همه گزارشات مجلس و تحقیق و تفحص‌ها از صنعت خودرو برای وزیر صنعت هیچ اهمیتی نداشت و هیچ تغییری در بحث قیمت و کیفیت خودرو حاصل نشد و هیچ پیگیری در این زمینه از سوی شخص وزیر صورت نگرفت.

نرخ بیکاری تک رقمی نیست
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نرخ بیکاری تک رقمی نیست گفت: با توجه به گزارش‌های دولت نمی‌توان این پیش‌بینی را کرد که نرخ بیکاری تک رقمی شود. غلامرضا تاجگردون، گفت: در این شرایط رقم بیکاری تک نرخی نیست.
وی با بیان اینکه تک رقمی شدن نرخ بیکاری در چشم انداز و سیاست‌های کلی و برنامه های دولت‌ها بوده است اظهار کرد: به نظر می‌رسد که آمار های فصلی در سرشماری قطعی پاسخ داده نمی‌شود همچنین به نظر نمی‌رسد که با توجه به رکود اقتصادی کشور در این مقطع تک رقمی شدن نرخ بیکاری حاصل شده باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: دولت‌ها نباید اشتباه اقتصادی بکنند که فکر کنند به این هدف رسیده‌اند، با توجه به گزارش‌هایی که در دولت ابتدای کار نشان داد, به طور حتم نمی‌توان طی یک یا دو سال نرخ بیکاری را تک رقمی دانست و به این رقم برسیم.
تاجگردون تاکید کرد: ولی این مبنایی است تا محاسبات مجدداً بررسی شود و دولت می‌تواند متغیری که اتفاق افتاد را مقایسه کند. اما قطعاً با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی در این مقطع زمانی این اتفاق حاصل نشده است.

آخوندی به مجلس می رود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: بعد از تعطیلات یک هفته ای مجلس و سرکشی نمایندگان از حوزه های انتخابیه آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای ارائه توضیحاتی در مورد حل مشکلات مسکن مهر و آخرین وضعیت طرح جامع مسکن به مجلس می آید. محمدرضا رضایی کوچی گفت: بعد از تعطیلات یک هفته ای مجلس و سرکشی نمایندگان از حوزه های انتخابیه و شروع به کار مجلس ، آخوندی وزیر راه و شهرسازی به مجلس می آید. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آخوندی با حضور در جلسه روز سه شنبه (29 مهرماه) کمیسیون عمران گزارشی در مورد مسکن مهر و حل مشکلات این حوزه برای نمایندگان ارائه خواهد کرد. وی ادامه داد: در بخش دیگر این جلسه سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری تاخیر مجدد دولت برای رونمایی از طرح جامع مسکن، گفت: در این جلسه از آخوندی در مورد آخرین وضعیت طرح جامع مسکن و برنامه های مربوط به این بخش نیز سوال خواهیم کرد.

تدوین پیش نویس قانون تجاری سازی علمی در مجلس
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، رسیدن به نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی بر مبنای علم و فناوری است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: در گذشته مفهوم «اقتصاد دانش بنیان» با ابهام مواجه بود ولی امروز و با رشد چشمگیر کشور در زمینه های مختلف و از جمله نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، زیست فناوری، هوافضا و ... این موضوع جا افتاده است که علم می تواند در مسیر رشد و شکوفایی کشور پیشرو باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان در منطقه دارای رتبه اول علمی است، و اینکه فعالیت های مجلس شورای اسلامی در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان افزود: مجلس در حال تدوین پیش نویس قانون تجاری سازی علمی است که اواخر امسال این قانون در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

راه مردم

-معاون وزیر نیرو: طرح های انتقال آب از دریا حتمی است
-سهم بهارستان نشینان از بهبود اوضاع اقتصادی
-حمایت بانک پاسارگاد از نفرات برتر کنکور سراسری
-آیا این بار هم رجیستری جواب می دهد !؟

خراسان

-سبحانی نیا: لاریجانی به اقدام نتیجه بخش برای وحدت اصول گرایان اعتقاد دارد
-رئیس جمهور: اگربه توافق نهایی نرسیم درباره راه حلی به تفاهم می‌رسیم
-اضافه خدمت سنواتی سربازان بخشیده شد
-دورنمای مذاکرات وین

جمهوری اسلامی

-رهبر غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است / هر اقدامی در جهت اختلاف شیعه و سنی کمک به « آمریکا ، انگلیس خبیث و صهیونیزم »است
-بی اعتنایی شرکت های غربی به تحریم علیه ایران در مجمع اروپا
-بانک جهانی:چشم انداز اقتصادی ایران بهبود یافت

سیاست روز

-جریانات تکفیری ابزار دخالت غرب
-ائتلاف، زمینه‌ساز پیشروی داعش
-اقتصاد مقاومتی الگویی جهانی

دنیای اقتصاد

-نوبل اقتصاد برای کنترل شرکت های قدرتمند
-تغییر تاکتیک فروش خودرو
-تدوین قواعد برج سازی
-گزینه میانه در مذاکرات

آ‌رمان

-فینال هسته ای مذاکرات ایران و آمریکا
-مناطق آزاد دالان واردات شده اند
-با 1+5 حتما به تفاهم می رسیم
-حادثه بعد از سقوط

جام جم

-رسانه های غربی برای تخریب فرهنگ ما تلاش می کنند
-انگلیس؛ متخصص کهنه کار تفرقه انگیزی
-آغاز مذاکرات سرنوشت ساز در وین
-معمای کاهش قیمت نفت

وطن امروز

-وزارت بهداشت اعلام کرد بنزین داخلی آلوده نیست
-نقش ترکیه در حمله به کوبانی
-غدیر نفی نگاه سکولار
-اعتراف یارانه ای

نسل فردا

-رهبر معظم انقلاب: داعش برای مقابله با ایران به وجود آمد
-دولت می خواهد به پولدار ها یارانه ندهد
-شهرام جزایری وکیل بابک زنجانی شد !
-فیلم فارسی به سبک ده نمکی !

مردم سالاری

-کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان ها راه اندازی می شود
-اقدامات دولت برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری
-تأکید بر اهمیت تحزب در ایران
-برزخ جهنمی ترکیه برای کوبانی

عصر ایرانیان

-جهانگیری: برخی یارانه ها را حذف کنیم، رسانه ها معرکه می گیرند !
-دولت در موضوع اشتغال آمارسازی می کند
-کری: نجات کوبانی استراتژی امریکا نیست
-فروش لباس های تانکورا ممنوع شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها