گفت‌وگوهای امروز به صورت دوجانبه برگزار می‌شود و فردا ظریف، کری و اشتون سه‌جانبه مذاکره می‌کنند

آغاز مذاکرات سرنوشت‌ساز در وین

شهر وین، امروز و فردا میزبان رایزنی‌های دو و سه‌جانبه بین هیأت مذاکره‌کننده ایران، آمریکا و کاترین اشتون است.
کد خبر: ۷۲۷۲۴۷

به گزارش فارس، پیش از شروع مذاکرات روسای هیات‌های مذاکره‌کننده، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با ویلیام برنز، قائم مقام وزیر خارجه و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ شهر وین گفت‌وگو می‌کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نیز امشب بر سر میز شام به گفت‌وگو و رایزنی خواهند پرداخت. فردا نیز نشست سه‌جانبه‌ای با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون در این شهر برگزار می​شود.

خبرگزاری فارس احتمال داده که این رایزنی‌ها در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کند. پیش از این عباس عراقچی در جمع خبرنگاران در تهران با اظهار امیدواری به پیشرفت در این مذاکرات گفته بود در صورتی که در این دور، تغییر در مواضع طرف مقابل صورت نگیرد و نتوانیم به پیشرفتی دست پیدا کنیم، رسیدن به توافق تا سوم آذر بعید به نظر می‌رسد.

ظریف: اتحادیه اروپا نقش مستقل‌تر ی ایفا کند

در همین حال، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار قائم مقام وزیر خارجه قبرس با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5 و نقش تأثیر گذار اتحادیه اروپا در مذاکرات، خواستار ایفای نقش مستقل‌تر و فعال‌تر این اتحادیه در ادامه مذاکرات شد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، در دیدار «الکساندروس ان زنون» قائم مقام وزیر امور خارجه قبرس بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تأکید و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.

الکساندروس ان زنون، قائم مقام وزیر امور خارجه قبرس ضمن ابراز خرسندی در سفر به ایران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و 1+5 با موفقیت به پایان برسد.

وی در ادامه گفت: ایجاد اعتماد بین ایران و جامعه جهانی، زمینه را برای توسعه روابط در تمام ابعاد هموار می‌کند.

قائم مقام وزیر امور خارجه قبرس بر این موضوع تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواهان روابط مستمر و با ثبات با جمهوری اسلامی ایران است.

ادعای وال استریت ژورنال درباره وحشت واشنگتن

همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بخشی​ از تلاش​های کاخ سفید برای نجات مذاکرات هسته‌ای قبل از پایان مهلت تعیین شده و برگزاری انتخابات آتی کنگره آمریکاست.

به گزارش ایرنا، این نشریه در مقاله​ای با عنوان تلاش آمریکا برای نجات گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به قلم «جی سولومون»، به گمانه‌زنی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و امکان دستیابی به توافق جامع هسته‌ای پرداخت.

نویسنده با اشاره به دیدار سه‌جانبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: به گفته مقامات آمریکایی، این دیدار بخشی از تلاش‌های شتابزده واشنگتن برای نجات مذاکراتی است که با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در جریان است. احتمال شکست دیپلماسی با ایران، مقامات آمریکایی و اروپایی را که می‌ترسند این امر به بروز درگیری در خاورمیانه منجر شود، وحشت زده کرده است.

نویسنده با اشاره به این‌که فقط پنج هفته تا زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باقی مانده است، مدعی شد که مقامات ایرانی و آمریکایی تائید کرده‌اند که مذاکرات طی چند ماه اخیر به بن بست رسیده است.

وی در این خصوص نوشت: خواسته اصلی آمریکا و قدرت‌های اروپایی این است که ایران ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما تهران تاکنون از پذیرش این خواسته خودداری کرده است. هدف کری از دیدار وین این است که اختلافات موجود را به حداقل برساند. این روزنامه‌نگار آمریکایی ادعا کرد: به باور برخی مقامات آمریکا و اروپا، تیم اوباما امیدوار است دستیابی به توافق هسته‌ای زمینه هماهنگی بیشتر اقدامات واشنگتن و تهران را برای برقراری ثبات در عراق و سوریه و عقب راندن «داعش» فراهم کند.

به زعم وی، «برخی از دیپلمات‌های اروپایی و عرب نیز اعتقاد دارند بعید است که تیم اوباما مایل باشد مذاکرات را رها کند زیرا کاخ سفید تاکنون زمان و هزینه گزافی را در این روند دیپلماتیک صرف کرده است و شکست گفت‌وگوها تبعات منفی بالقوه زیادی دارد.»

این نویسنده دو حالت برای سرنوشت آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران متصور شد: 1ـ ممکن است آمریکا ادامه دیپلماسی با ایران را برای حمایت از اقداماتی که برای برقراری ثبات در خاورمیانه صورت می‌گیرد، ضروری تشخیص دهد و دوباره درصدد تمدید مذاکرات برآید.

2ـ شاید ایران، آمریکا را متقاعد کند که توافق موقت سال گذشته ژنو را برای مدت نامحدودی تمدید کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها