با مصوبه مجلس 20 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام نیز از مالیات معاف شد

معافیت 100 درصدی صادرات غیر نفتی از مالیات

نمایندگان مجلس با مصوبه‌ای مقرر کردند که 100 در صد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی مشمول مالیات با نرخ صفر شود.
کد خبر: ۷۱۹۶۸۳

به گزارش مهر، در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون‌های مالیات‌های مستقیم، نمایندگان مقرر کردند که صد در صد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و 20 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر شود.

مجلس همچنین در تبصره دیگری معافیت مالیاتی صادرات غیر نفتی را بی قید و شرط تعیین کرد. این درحالی است که قبلا برخورداری صادر کنندگان از معافیت مالیاتی منوط به فراهم کردن شرایطی از قبیل پیمان سپاری ارزی و بازگردانیدن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و فروش آن به قیمت ارز مبادله ای بود. روشن است که در اوج نوسانات قیمت ارز در سال های 91 و 92 و به خاطر تفاوت قیمت ارز مبادله ای بانک مرکزی با قیمت آزاد ارز بسیاری از صادر کنندگان حاضر نبودند ارز خود را پایین تر از قیمت بازار به بانک مرکزی بفروشند . از این رو بسیاری از آنان موفق به دریافت معافیت مالیاتی نشده و نسبت به این امر معترض بودند اما با مصوبه مجلس چنین قید و بندهایی از سر راه معافیت مالیاتی صادر کنندگان برداشته شد و آنان در هر شرایطی می توانند از این معافیت برخوردار شوند.

مصوبه مجلس همچنین ابهامات مالیاتی درباره معافیت مالیاتی صادر کنندگان خدمات را نیز رفع کرد.

طبق این مصوبه، فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و نفت و کشاورزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

همچنین براساس تبصره یک این بند، درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری روی آن صادر می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

10 گروه جدید ملزم به استفاده از سامانه‌های فروشگاهی شدند

از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اسامی ده گروه جدید ملزم به استفاده از سامانه‌های فروشگاهی را اعلام کرد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور درخصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، ده گروه مشاغل جدید از اول سال 94 مشمول استفاده از سامانه‌های فروشگاهی شدند.

فروشندگان لاستیک (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی)، نمایشگاه‌های اتومبیل (سواری، باری، مسافربری، ماشین‌آلات راهسازی، کشاورزی و صنعتی)، فروشندگان مصالح ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی)، فروشندگان تاسیسات الکترونیک ـ مکانیک ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی)، فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی)، فروشندگان مواد شیمیایی (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی)، نمایندگی‌های فروش شرکت‌های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی (غیراشخاص حقوقی)، نمایندگی‌های فروش شرکت‌ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیراشخاص حقوقی)، فروشندگان یخچال‌های صنعتی و ویترینی (نمایندگی، عمده و خرده‌فروشی) و بارفروشان و فروشندگان میوه و تره‌بار و میدان‌داران این اصناف را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس اصناف یاد شده از ابتدای سال 1394 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی و صدور الکترونیک صورتحساب فروش (فاکتور) هستند.

در صورت نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه فروش یا رایانه از سوی صاحبان مشاغل مذکور، هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی (اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار) از درآمد مشمول مالیات مودیان مزبور در اولین سال استفاده، قابل کسر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها