پروفسور استفان هاوکینگ هشدار داد: ذره خدا که در سال 2013 جایزه نوبل فیزیک به آن اختصاص یافت این پتانسیل را دارد که جهان را نابود سازد.
کد خبر: ۷۱۴۷۳۲
«ذره خدا» می تواند جهان را نابود سازد

استاد سابق دانشگاه کمبریج انگلیس گفت: «بوزون هیگز» (معروف به ذره خدا) در سطوح بسیار بالای انرژی می تواند باعث نابودی ناگهانی فضا و زمان شود.

وی افزود: درصورتیکه دانشمندان، ذره خدا را تحت فشار زیاد قرار دهند می تواند موجب بروز یک تاخیر خلاء فاجعه بار شود.

هاوکینگ گفت: بروز چنین فاجعه ای در حال حاضر بسیار بعید است زیرا فیزیکدانان اکنون از یک شتاب دهنده ذرات به اندازه کافی بزرگ برای انجام این آزمایش برخوردار نیستند.

این فیزیکدان نظری، افکار خود را در مورد بوزون هیگز در مقدمه یک کتاب جدید با عنوان «Starmus» نوشته است؛ این کتاب جمع آوری از سخنرانی های دانشمندان و ستاره شناسان از جمله «نیل آرمسترانگ»، «باز آلدرین»، «ملکه گیتاریست برایان» است.

پروفسور هاوکینگ در این کتاب نوشته است: پتانسیل هیگز دارای ویژگی های نگران کننده است به صورتی که جهان می تواند با یک حباب از خلاء واقعی که با سرعت نور در حال گسترش است تحت یک فروپاشی فاجعه بار قرار گیرد.این اتفاق می تواند در هر زمانی بیافتد و ما از وقوع آن مطلع نخواهیم شد.

«فرانسوا آنگلر» از بلژیک و «پیتر هیگز» از بریتانیا به دلیل کشف «بوزون هیگز» (معروف به ذره خدا) برنده جایزه نوبل 2013 فیزیک شدند.

دلیل اطلاق نام «ذره خدا» این است که طبق فرضیه های فعلی فیزیک فضایی، تمام اجرام آسمانی از به هم پیوستن این ذرات شکل گرفته و به نوعی باید آن را آغازگر یا عامل اصلی در پیدایش عالم هستی دانست.

نقش این ذرات در فرضیه های موسوم به «مدل های استاندارد فیزیک» بسیار کلیدی است چون دلیل شکل گیری تمام ساختارهای ساده و پیچیده و به وجود آمدن مواد و اجرام را توضیح می دهد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها