برخی اخبار ضدونقیض از احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در عراق حکایت دارد

اوج‌گیری رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید عراق

همزمان با این‌که برخی منابع خبری همچون شبکه العربیه از معرفی قریب‌الوقوع کابینه دولت عراق به رهبری حیدر العبادی خبر می‌دهند، گمانه‌زنی میان رسانه‌های عراقی در این زمینه افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۱۳۵۲۹

به گزارش واحد مرکزی خبر، العبادی پنجشنبه شب دیداری با اعضای هیات مذاکره‌کننده ائتلاف ملی عراق داشت تا با آنان درباره ترکیب دولت جدید گفت‌وگو کند. در همین راستا، هشام السهیل، نماینده ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد ترکیب کابینه کامل شد و آخرین مقدمات برای اعلام دولت آماده می‌شود. از سوی دیگر، سلیم شوقی، نماینده ائتلاف ملی به العراقیه گفت: «موانع بزرگی وجود ندارد و فقط مشکلات ساده‌ای باقی مانده است. بعضی فراکسیون‌ها افرادی را برای وزارتخانه‌ها معرفی کردند که معیارهای شایستگی، تجربه و پاکدستی درباره آنها صادق نیست. برای حل این مسائل، کمیته سه‌جانبه ائتلاف هم‌پیمانی ملی، ائتلاف نیروهای ملی و ائتلاف کردستان تشکیل شد. ما اصرار داریم دولت توافق ملی با مشارکت همه قشرهای ملت عراق تشکیل شود. دولت باید منسجم، شایسته‌سالار و قوی باشد.» گفته می‌شود احتمال دارد شمار اعضای کابینه به 30 نفر برسد.

در همین حال، خبرگزاری تسنیم در خبری اعلام کرد خبرگزاری کل العراق، فهرستی از کابینه احتمالی آینده عراق و شخصیت‌های برجسته آن را منتشر کرده است. بر این اساس برخی از بارزترین شخصیت‌های احتمالی در کابینه بعدی عراق عبارتند از: معاونان فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق؛ معاون اول نوری مالکی، معاون دوم اسامه النجیفی و معاون سوم ایاد علاوی؛ معاونان حیدر العبادی؛ معاون اول هادی العامری (هنوز به طور نهایی در داخل ائتلاف هم‌پیمانی درباره آن توافقی نشده است)، معاون دوم صالح المطلک و معاون سوم هوشیار زیباری.

براساس این گزارش، نامزدهای پست‌های کلیدی هم از این قرارند؛ پست وزارت خارجه ابراهیم الجعفری از ائتلاف هم‌پیمانی ملی، پست وزارت دفاع قاسم داوود از ائتلاف هم‌پیمانی ملی، پست وزارت نفت عادل عبدالمهدی از ائتلاف هم‌پیمانی ملی، پست وزارت کشور جابر الجابری از ائتلاف نیروهای ملی، پست وزارت دارایی روژ نوری شاویس از ائتلاف کردستان خواهد بود و پست رئیس دستگاه اطلاعات نیز به ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی به شرط این‌که افسری باتجربه و لایق و نامزدی سیاسی و حزبی نباشد، واگذار خواهد شد.

اخبار ضد و نقیض از کشته شدن البغدادی

در بحبوحه این گمانه‌زنی‌های سیاسی برای تشکیل دولت آینده عراق، حملات نیروهای ارتش این کشور طی چند روز گذشته علیه مواضع گروه تروریستی داعش شدت بیشتری گرفته است. در این میان برخی اخبار از احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش حکایت دارد.

در همین زمینه، پایگاه خبری صوت العراق در گزارشی اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی چهارشنبه شب مواضع داعش را در مرکز موصل هدف قرار دادند. در این عملیات که براساس اطلاعات دقیق جاسوسی اجرا شد سه نفر از فرماندهان عالی‌رتبه داعش از جمله ابوهاجر السوری که از او به عنوان دست راست ابوبکر البغدادی یاد می‌شود کشته شدند. پس از تائید خبر کشته شدن این افراد شایعاتی منتشر شد که براساس آنها در این عملیات ابوبکر البغدادی نیز بشدت مجروح و به سوریه منتقل شد، اما در سوریه کشته شد.

پایگاه خبری ایلاف به نقل از مصاحبه چند افسر ارتش سابق عراق با پایگاه خبری دیلی بیست نیز نوشت: «پس از آن‌که جنگنده‌های عراقی و آمریکایی در شمال عراق عملیات مشترکی انجام دادند البغدادی مجروح شد و به سوریه منتقل شد، اما به دلیل شدت جراحات، نتوانست دوام بیاورد و جان داد.»

آزادسازی بخش‌هایی از تکریت

در همین حال، گزارش‌های خبری از ادامه پیشروی نیروهای عراقی در مناطق تحت تسلط داعش حکایت دارد. به گزارش تسنیم، یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین اعلام کرد: نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای مردمی عملیات گسترده‌ای را برای آزادی منطقه الدور در جنوب شرق تکریت از لوث داعش آغاز کرده اند.

سرتیپ صالح حرز از فرماندهان لشکر 34 زرهی ارتش عراق نیز روز گذشته گفت: نیروهای امنیتی با یورش به منطقه العوینات در استان صلاح‌الدین و درگیری شدید با عناصر داعش، دست‌کم 15 فرد مسلح را به هلاکت رساندند و تعدادی از خودرو‌های آنان را منهدم کردند. عزیز الاماره فرمانده لشکر آتشفشان در سامرا هم از تسلط بر منطقه الرگه در جنوب سامرا به طور کامل خبر داد.

از سوی دیگر و همزمان با انجام این حملات، روز پنجشنبه برخی از مناطق بغداد شاهد انفجارهایی بود.

به گزارش رویترز، در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر کاظمین ۱۲ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته یک منبع پلیس، این انفجار در نزدیکی فروشگاه‌ها و غذاخوری‌ها و در ساعت شلوغ به‌وقوع پیوست و باعث آتش‌سوزی خودروهای زیادی شد.

یک منبع در پلیس بغداد نیز گفت که در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در خیابان السعدون در مرکز بغداد شش نفر کشته و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند.

یک منبع امنیتی در کرکوک نیز گفت که انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مرکز این شهر باعث زخمی شدن ده نفر و منهدم شدن سه خودرو و تخریب چهار فروشگاه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها