در گفت و گو با سایت بایرن مونیخ عنوان شد

هاشمیان: می خواهم از گواردیولا مربی گری یاد بگیرم

جام جم ورزشی: سایت باشگاه بایرن مونیخ گفت و گویی را با وحید هاشمیان مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران انجام داده است.
کد خبر: ۷۱۳۴۰۰
هاشمیان: می خواهم از گواردیولا مربی گری یاد بگیرم

به گزارش جام جم ورزشی ،

وحید هاشمیان در گفت و گویی با سایت باشگاه بایرن مونیخ اظهار داشت:می خواهم زیاد کار کنم و در فوتبال آلمان از پپ گواردیولا نکات زیادی در مربیگری یاد بگیرم.

ستاره اسبق فوتبال کشورمان که در سال 2004 برای مونیخی ها بازی کرد، هم اکنون در حال گذراندن دوره عملی آموزش مربیگری در تیم پرافتخار آلمان زیر نظر پپ گواردیولا است.

وی در این مصاحبه چنین گفته است:

*سلام وحید. یادت هست در تاریخ 14 اوت سال 1999 کجا بودی؟

حتما در تهران بودم. اینطور نیست؟

*قطعا نه. در آن تاریخ تو برای تیم هامبورگ، نخستین بازی ات را در بوندس لیگا انجام دادی و آن را جشن گرفتی. بازی که همین جا درمونیخ مقابل بایرن برگزار شد.

(کمی فکر می کند) بله... درست است.یادم می آید ما 2 بر 2 مساوی کردیم. چون جیوانی الب در دقیقه آخر گل تساوی را زد. من از دقیقه 72 به جای آنتونی یبواه تعویض شدم و به بازی آمدم. بازیکن مقابلم لوتار ماتیوس و توماس لینکه بود که هر دو ملی پوش آلمان بودند و خیلی هم در زمین کار کردند. آن بازی شروع کاری زیبا و توام با استرس در بوندس لیگا بود. اما خیلی زود به سرعت فوتبال درآلمان عادت کردم.

*گویا خارج از مستطیل سبز در شروع کارت کمی هم جنجالی شدی...

یادم هست درنخستین مصاحبه ام در هامبورگ گفتم که تیم رویایی من اف.ث.بایرن مونیخ است. همین باعث خنده روزنامه نگاران شد. آنها از من پرسیدند تو که اکنون بازیکن هامبورگ شده ای پس چرا از بایرن حرف می زنی؟ من هم که نمی خواستم دروغ بگویم، پاسخ دادم بایرن از دوران کودکی درایران کاملا می شناختم . گفتم بایرن همیشه تیمی بزرگ و عالی از نظرم بوده است.

*بعد از درخشش و جهش با بوخوم در سال 2004 خودت عضوی از بایرن تیم رکوردار قهرمانی شدی. این موضوع چه حسی به تو می داد؟

من از تیم های مختلفی پیشنهاد داشتم. اما برایم همان ابتدا مشخص بود که بایرن را برمی گزینم و به این تیم می روم. همیشه هدفی بود که در وجودم داشتم که یکباره چنین فرصتی پیدا کردم. آن موقع رویای من به حقیقت پیوست.

*بایرن چه جایگاهی در قیاس با تیم های قبلی ات داشت؟

هامبورگ هم تیمی بزرگ بود. اما وقتی که بازیکن بایرن باشی، امکانات کاملا بزرگ تری در اختیار داری. البته به همین میزان سطح انتظارات هم از تو بیشتر است. رقابت درکادر بازیکنان هم سنگین تر است. وقتی مربی به تو فرصتی می دهد، باید فوری آماده انجام کار باشی.اگر نتوانی ، وضع برایت سخت خواهد شد.

*در سال 2005 با بایرن فاتح دو جام شدی. بیلان کاری ات هم 15 بازی و یک گل زده بود.

من بیلان کاری ام را در بایرن آنالیز کرده ام. وقتی به این تیم آمدم، فکر می کردم آدمی هستم که به زمان احتیاج داردکه خودش را با شرایط اینجا وفق دهد. اما چنین چیزی اینجا امکان ندارد. چون تو باید فوری توانایی ات را نشان دهی و از فرصت ها نهایت استفاده را بکنی. چیزی که من موفق به انجامش نشدم. با این حال از دوران حضورم در بایرن خاطرات خوبی دارم.

*اکنون به عنوان کارآموز مربیگری اینجا هستی. چطور چنین فرصتی فراهم شد؟

وقتی در امتحاناتی که در فدراسیون آلمان دادم ، قبول شدم و درخواستم مورد پذیرش قرارگرفت، با هرمان گرلاند، از تیم بایرن مونیخ تماس گرفتم. او مثل من بازیکن بوخوم بوده است که فورا به من کمک کرد. البنه بعد از این که با ماتیاس سامر و کادر فنی هماهنگ کرد. از این بابت ممنون بایرن مونیخ هستم که چنین فرصتی به من داد.

*در قیاس با زمانی که بازیکن بودی ، چه چیزهای دربایرن تغییر کرده؟

همه امور باز حرفه ای تر شده . مثلا تمرینات، سازماندهی ، شرایط و امکانات. امکانات زمین تمرینی فوق العاده است.باشگاه خیلی خیلی خوب ساختارش را تقویت کرده . همه جای این تیم آدم حرفه ای هارا می بیند.از این جهت فوری در بدو ورود برایم مشخص شد که در بایرن دوره کارآموزی می بینم. به خصوص که کادر مربیگری آن یکی از بهترین های جهان است.

*چه زمانی تصمیم گرفتی مربی شوی؟

همان موقع که در آلمان بازیکن بودم. دوره های A و B مربیگری دیدم. بعد 14 ماه در اوبر لیگا هامبورگ مربیگری کردم تا اینکه روی دوره آموزش مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان تمرکز کردم. می خواستم تحت هرشرایطی در آلمان دوره مربیگری ببینم . چون دوره های مربیگری اینجا درکل جهان معروف و شناخته شده است. اینجا می توانم خیلی چیزها یاد بگیرم.

*چهره ای آرام و مودب هستی. امکان این هست هاشمیان وقتی که مربی شد، پرسر و صدا هم بشود؟

باورتان نمی شود اما وقتی در اوبرلیگا به عنوان مربی کار می کردم، گاهی اوقات از فرط عصبانیت منفجر می شدم(می خندد). در شرایط عادی خوب می توانم آرامش خودم را حفظ کنم. من اهل نظم هستم . می خواهم زیاد کار کنم و آنالیز انجام دهم.

*در بین مربیان ات فرانک پاگلزدورف، پتر نوی روور، فلیکس ماگات و علی دایی بودند. الگویی هم داری؟

نه. کپی هیچ‌وقت مطابق اصل نیست. هر کدام خصوصیات خودشان را دارند. هریک صاحب فلسفه کاری خودش است با افکاری متفاوت. از اینجهت هر کس باید برای خودش تصمیم بگیرد چطور می خواهد کار کند. من از تک تک مربیان سابقم خیلی نکات خوب فراگرفتم که در برنامه هایم به من کمک می کنند.

*دوست داری مربی چه تیمی بشوی؟

دلم می خواهد مربی هر تیمی که قبلا درآن بازی کردم ، بشوم.(می خندد). طبیعی است که مربیگری تیم ملی ایران خیلی برایم جذاب است.مشکل فقط اینجاست که کارت به عنوان مربی بستگی به پیشنهادهایت دارد به همین دلیل نمی توان دنبال کار مربیگری گشت. از این جهت می خواهم ابتدا خوب کامل شوم،‌یعد همه چیز خودش انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها