بازدید سفیران کشورمان ازصنایع دفاعی

ظریف:پیشرفت دفاعی ایران اجازه طمع به مرزها را نمی‌دهد

وزیر امور خارجه تاکید کرد، مذاکرات در صورتی به نتیجه می​رسد که اراده قوی از سوی غربی‌ها وجود داشته باشد

توافق هسته‌ای تا آذر، ظریف: بعید ‌می‌دانم

در حالی‌که گفته می‌شود مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار است از اواخر شهریور دوباره از سر گرفته شود، محمدجواد ظریف گفته است بعید می‌داند این گفت‌وگوها زودتر از مهلت چهارماهه تمدید شده در راستای توافق ژنو، به نتیجه قطعی برسد.
کد خبر: ۷۰۵۸۴۰

به‌ گزارش جام‌جم، مذاکرات هسته‌ای که به ‌نظر می‌رسید تا پایان تیر ـ که مطابق با ضرب‌الاجل شش‌ماهه توافق ژنو بود ـ به نتیجه برسد، پس از آن‌که دوطرف نتوانستند روی برخی موضوعات از قبیل سطح غنی‌سازی و برداشتن تحریم‌ها توافق کنند، تا سوم آذر تمدید شد و حالا ناظران سیاسی منتظر شروع دور تازه‌ای از گفت‌وگوها از شهریور هستند تا ببینند امکان رسیدن به توافق نهایی وجود دارد یا نه.

با وجود این‌که مذاکرات اخیر هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی، امید به نتیجه رسیدن مذاکرات را افزایش داد، اما هنوز بدبینی‌هایی در رابطه با نبود انعطاف لازم میان کشورهای 1+5 برای توافق با تهران وجود دارد و شاید به همین دلیل است که هفته گذشته باراک اوباما در گفت‌وگویی با نیویورک‌تایمز گفت که احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با تهران، کمتر از 50 درصد است.

در چنین شرایطی، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد قبل از پایان مهلت چهار ماهه در مذاکرات هسته‌ای به نتیجه قطعی رسید، به خبرنگاران گفته است: اگر در مذاکرات ایران و 1+5 به توافق کلی در موضوعات مختلف برسیم، باز هم نیاز به زمان است تا جزئیات مذاکرات نیز انجام شود، بنابراین بعید می‌دانم زودتر از مهلت چهارماهه در مذاکرات به نتیجه قطعی برسیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، ظریف با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای در مجموع روبه پیشرفت است، ادامه داده که «از ابتدا اعتقاد داشته و داریم که اگر اراده قوی از سوی غربی‌ها وجود داشته باشد، مذاکرات هسته‌ای خیلی زود به نتیجه می‌رسد».

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران افزوده است: با توجه به واقعیت‌هایی که در هفت ماه گذشته از مذاکره با کشورهای 1+5 درک شد، احساس می‌شود که طرف مقابل با احتیاط بیشتری حرکت کرده است.ظریف درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار کرده «گفت‌وگوهای دو کشور درباره موضوع هسته‌ای به این دلیل است که با دیگر کشورها دارای روابط سیاسی رسمی هستیم و می‌توانیم از طریق سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران مذاکرات مختلف را پیگیری کنیم که این شرایط درباره آمریکا صدق نمی‌کند.»

آمانو در تهران

در همین حال سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ادامه همکاری های بین ایران و آژانس در قالب چارچوب همکاری که سال گذشته امضا شد به ایران سفر می کند.

رضا نجفی در گفت و گو با ایرنا افزود: در سفر قبلی با توجه به فرصت کم امکان ملاقات مدیرکل با ریاست محترم جمهوری فراهم نشد و در این سفر ملاقات جناب آقای دکتر روحانی با آقای آمانو برای روز یکشنبه (فردا) تنظیم شده است تا گفت وگویی در بالاترین سطح بین ایران و آژانس بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید صورت پذیرد.سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس اضافه کرد: در این سفر انتظارات جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح به آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل خواهد شد.

اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره توافق ژنو

با وجود این‌که دور تازه مذاکرات ایران و 1+5 بر پایه توافق هسته‌ای ژنو ادامه می‌یابد، اظهارنظرهای متفاوتی درباره این توافق مطرح می‌شود. از یک‌سو حسن روحانی چندی قبل در جمع سفرای ایرانی گفت که «در توافق ژنو قدم بسیار مهمی برداشته شد؛ هم اصل غنی‌سازی در ایران پذیرفته شد و هم این‌که حق غنی‌سازی ما و اعمال این حق در چارچوب نیاز منطقه‌ای کشورمان باید باشد. همچنین طرف مقابل این را پذیرفت که بعد از یک دوران کوتاه، ایران با دیگر کشورهای امضاکننده ان.پی.تی تفاوت و تبعیضی نخواهد داشت؛ ما کار بزرگی انجام دادیم.»

همزمان اما هیلاری کلینتون نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا در یادداشتی در نشریه ویکلی استاندارد تاکید کرد: «من همیشه در زمره افرادی بودم که برای ایران حق غنی‌سازی اورانیوم قائل نیستند. برخلاف ادعای ایران، چنین چیزی به عنوان حق غنی‌سازی وجود ندارد. این کاملا بی‌اساس است. چنین حقی وجود ندارد... غنی‌سازی صفر باعث می‌شود خیال همه راحت شود. ...»

هر چند ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه روز پنجشنبه با تاکید بر پایبندی آمریکا به مفاد توافق ژنو گفت که «آمریکا این مذاکرات را فرصتی می‌داند برای آزمودن ایران در رسیدن به یک توافق جدی» اما هنوز کم نیستند کسانی که معتقدند به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای در مهلت شش ماهه اولیه توافق ژنو، نشان‌دهنده نبود اراده سیاسی لازم در کاخ سفید برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است، زیرا به تعبیر ظریف، «اگر اراده قوی از سوی غربی‌ها وجود داشته باشد، مذاکرات هسته‌ای خیلی زود به نتیجه می‌رسد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها