گامی برای تخفیف علائم خشکی دهان بیماران

پژوهشگر ایرانی بزاق مصنوعی ساخت

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت بزاق مصنوعی با استفاده از پلیمرهای سلولزی شدند.
کد خبر: ۷۰۴۸۰۳
پژوهشگر ایرانی بزاق مصنوعی ساخت

بزاق مصنوعی به همت دکتر حسین عرفایی، استاد گروه «فارماسوتیکس» دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و به شماره «80187» ثبت اختراع شده است.

دکتر حسین عرفایی درباره این اختراع گفت: این محلول بر مبنای ایجاد محیط فیزیولوژیکی بدون عارضه برای دهان همانند محیط فیزیولوژیک بدن طراحی و ساخته شده است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این محلول با استفاده از مشتقات سلولزی به عنوان مواد ویسکوز کننده و املاح اصلی بدن با محاسبه غلظت بافری و افزودنی‌های مناسب برای پایداری و طعم فرموله شده که تا حداقل سه سال در دمای معمولی (25 درجه سانتی گراد) قابل نگهداری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌ این بزاق برای تخفیف علائم خشکی دهان بیماران مختلف از جمله مصرف کنندگان داروهای آنتی کلی نرژیک و سرطانی‌های تحت شیمی درمانی و نیز در تحقیقات دندانپزشکی برای نگهداری دندان‌ها در محیط مشابه محیط دهان قابل استفاده است.

عرفایی افزود:‌ این بزاق مصنوعی تا کنون توسط محققان دانشکده‌های دنداپزشکی مشهد، تبریز، یزد و شیراز مورد استفاده قرار گرفته است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمورد مصرف این فرآورده در بیماران گفت: مقدار مصرف در بیماران روزی پنج بار و هر بار یک قاشق مرباخوری به صورت مزمزه دهانی درمدت یک دقیقه است و استفاده از آن تا دو ساعت دهان را مرطوب نگه می دارد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها