آیین‌نامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و چالش‌های پیش روی این آیین‌نامه، محور بحث‌هایی است که این روزها درباره آن زیاد شنیده شده است.
کد خبر: ۷۰۴۰۲۰
قانون مجامع فدراسیون‌ها در دوربرگردان تغییرات

به گزارش جام جم ورزشی، این‌که آیا آیین‌نامه جدید نقش دولت را در انتخابات فدراسیون‌ها پررنگ‌تر می‌سازد یا نه، موضوعی است که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده است با استناد به تبصره ماده 7 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی می‌تواند چنین کاری انجام بدهد و خلاف نکرده است.

آیین‌نامه جدید انتخابات در شرایطی که تعدادی از فدراسیون‌ها مجامع خود را برگزار کرده‌اند و تعدادی دیگر در صف برگزاری مجمع برای تعیین رئیس آینده قرار دارند، پرسش‌هایی به وجود می‌آورد، از جمله این‌که چرا وزارت ورزش و جوانان زودتر از اینها آیین‌نامه جدیدش را اعلام نکرد و اکنون در آستانه برگزاری مجامع برخی فدراسیون‌ها دست به چنین کاری زده است.پیش از این ورزش ایران یک بار در زمان محمد عباسی، وزیر پیشین ورزش و جوانان به خاطر تغییرات اساسنامه‌ای، تاوان سختی داد، از این رو برخی افراد تغییرات تازه را خطر جدی دیگر می‌دانند که ممکن است هزینه سنگینی برای ورزش داشته باشد.

این تغییرات در سال‌های اخیر همواره با موج موافقت‌ها و مخالفت‌های افراد روبه‌رو بوده است که این امر نشان می‌دهد، ورزش هنوز در راه برگزاری مجامع انتخابات به جامعیت نرسیده و دلیل تغییرات پی‌درپی در همین نکته نهفته است. وقتی قوانین با اصلاحات گاه به گاه آن را با نحوه مدیریت‌های دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، بهتر می‌توانیم به کاستی‌های موجود در این زمینه پی ببریم. آنچه در این کشورها بیش از هر نکته دیگری اهمیت دارد، نقش رویکرد و نگرش سیستمی، نظارت و کنترل بر برنامه‌های از پیش طراحی شده است. استفاده از ظرفیت‌های موجود در ورزش‌ها بدون دخالت سلیقه‌ای و برنامه‌محور بودن در وظایف مدیریتی، امری ثابت شده است چون مدیریت فردمحور پاسخگوی نیازهای امروز ورزش نیست.

در ایران مدیرانی برای برخی ورزش‌ها در نظر گرفته می‌شوند که بازه زمانی یک یا دو سال هم برای آنها زیاد است، چون ظرفیت ورزش‌ها را هدر می‌دهند. حتی مجمع فوق‌العاده‌ای که در اساسنامه‌ها از آن صحبت شده است با لابی بازی‌های متداول هرگز صورت عینی پیدا نمی‌کند.

آیین‌نامه جدید وزارت ورزش و جوانان به مثابه دوربرگردان در مسیر اصلاح قانون انتخابات است که هر لحظه بیم بسته شدن آن می‌رود. تغییراتی که برای راس هرم مدیریت لحاظ شده است؛ در حالی که نقش مجامع فدراسیون‌ها به عنوان بازو و ابزار کنترل و هدایت‌کننده فدراسیون‌های ورزشی را نیز باید در تغییر اساسنامه‌ها در نظر گرفت، هرچند به مجامع نیز ایراد ساختاری وارد است، اما اکنون بحث ما در نظر گرفتن جنبه‌های قانونی ایجاد تغییرات است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها