گزیده عناوین روزنامه​های صبح سه شنبه

اتهامات خبرنگاران واشنگتن پست امنیتی است

گزیده عناوین روزنامه​های صبح پنجشنبه

شوک نفتی ایران و روسیه به بازارهای نفت،

روزنامه​های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون اشتباه​های رایج انتخاب رشته،بازگشت زندگی به غزه،زن فلسطینی: خرابی‌ها را دوباره می‌سازیم وای به حال کشورهای عربی، کشتار اتمی ایالات متحده در هیروشیما 69 ساله شد جنایتکارِ همچنان آزاد،رشد 30درصدی نقدینگی،شوک نفتی ایران و روسیه به بازارهای نفت،چرا به پرونده‌های بر جای مانده از زمان احمدی‌نژاد رسیدگی نمی‌شود و... که برخی از آنها در زیر می​آید.
کد خبر: ۷۰۳۰۴۷
شوک نفتی ایران و روسیه به بازارهای نفت،

جوان:شوک نفتی ایران و روسیه به بازارهای نفت،

در حالی که اخباری به نقل از وزیر انرژی روسیه درباره توافق نفتی ایران و روسیه حکایت داشت، اما برخی خبرها حاکی از تکذیب چنین توافقی است. نکته جالب اینکه با انتشار خبر تفاهم مسکو- تهران در یک روزنامه روسی، ارزش سهام شرکت بزرگ امریکایی 139 واحد سقوط کرد.

در حالی که اخباری به نقل از وزیر انرژی روسیه درباره توافق نفتی ایران و روسیه حکایت داشت، اما برخی خبرها حاکی از تکذیب چنین توافقی است. نکته جالب اینکه با انتشار خبر تفاهم مسکو- تهران در یک روزنامه روسی، ارزش سهام شرکت بزرگ امریکایی 139 واحد سقوط کرد.

تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران و روسیه سبب شده تا این دو کشور برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه و دور زدن آنها بیش از پیش به هم نزدیک شوند. انتشار توافق احتمالی 20 میلیارد دلاری در بخش انرژی در زمانی که اوج تحریم‌های اروپا و امریکا علیه ایران و روسیه است، می‌تواند سرآغاز دور جدیدی از اتحادهای منطقه‌ای برای مقابله با جبهه غرب باشد. این قرارداد نفتی که در ظاهر برای فروش نفت ایران به روسیه است، در صورت عملی شدن می‌تواند برگ برنده‌ای برای ایران در فروش انرژی خود باشد، آن هم زمانی که مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در جریان است، ضربه مهلکی بر پیکر تحریم‌های غرب است که سعی داشت تا با گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، بتواند آن را بر سر میز مذاکره با غرب بکشاند. تکذیب خبر این توافق از سوی وزارت نفت ایران درحالی است که روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف روز چهارشنبه در این زمینه نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با عقد قرارداد 20 میلیارد دلاری با ایران، تحریم‌های غرب علیه کشورش را پس می‌زند.» بر اساس این گزارش، روسیه با این قرارداد پنج ساله در زمینه‌های مختلفی به ایران کمک می‌کند.

هرچند که دولت روسیه سه شنبه شب خبر عقد قرار داد نفتی با ایران را تأیید نکرد اما با وجود این چرخش موضع انتشار این خبر به بازارهای امریکا ضربه ‌زد. با انتشار این خبر ارزش سهام شرکت بزرگ «داو» 139 واحد سقوط کرد. به گزارش دیلی تلگراف، در صورت عملی شدن، روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت خام از ایران خواهد خرید. این گزارش افزود:همچنین این قرارداد وضعیت برد- برد برای ایران و روسیه بوده و برای دور زدن تحریم‌های غرب جهت محدودیت در بخش انرژی دو کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد. براساس این گزارش، وزارت انرژی روسیه اعلام داشته بود که این قرارداد نقض تعهدات بین‌المللی نیست. دولت روسیه اخبار مربوط به این موضوع را تکذیب کرد اما آن را کامل رد نکرد و تأکید کرد که بیانیه دیگری در این زمینه منتشر خواهد کرد. ساعاتی پس از اعلام خبر این توافق، علی ماجدی معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت امضای تفاهم نامه خرید نفت ایران از سوی روسیه را تکذیب کرد. علی ماجدی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری شانا درباره اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر انعقاد قرارداد ٢٠ میلیارد دلاری خرید نفت ایران از سوی روسیه اعلام کرد: چنین خبری صحت و واقعیت ندارد.

هرچند این توافق تأیید نشده اما در صورت عملی شدن این قرارداد، هر دو کشور ایران و روسیه که تحت تحریم‌های غرب در حوزه انرژی قرار گرفته‌اند، همکاری آنان با یکدیگر می‌تواند به غلبه بر محدودیت‌های اعمال شده در این باره کمک کند. بستن قرارداد نفتی ۲۰میلیارد دلاری ایران و روسیه نیز جزو سیاست‌هایی است که می‌تواند هردو کشور را به ویژه در امر اقتصادی ذینفع نماید. غرب و امریکا که از حمایت روسیه در مذاکرات هسته‌ای از ایران همواره نگران بوده‌اند موضوع قرار‌داد نفتی ایران و روسیه و توافق احتمالی نیز بر نگرانی‌های آنها افزوده است چنانکه همزمان با افزایش تنش در روابط واشنگتن- مسکو بر سر اوکراین، طرح موضوع توافق احتمالی ۲۰ میلیارد دلاری در مورد معامله «نفت در برابر کالا» میان ایران و روسیه اختلافات میان دو کشور را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.

کارشکنی امریکا در توافق ایران- روسیه
هرچند توافق احتمالی ایران و روسیه تکذیب شد اما تلاش امریکا برای برهم زدن این اتحاد از هم اکنون آغاز شده است. در همین راستا، یک روزنامه روسی از تلاش‌های کاخ سفید در عدم انعقاد تفاهم همکاری بین ایران و روسیه در حوزه انرژی خبر داد. به گزارش فارس، روزنامه روسی «کامرسانت» روز چهارشنبه به نقل از یک منبع مطلع در کابینه روسیه نوشت:واشنگتن در تلاش برای بر هم زدن معامله نفتی تهران و مسکو و تهدید شرکت‌های ایران و روسیه با حربه تحریم است. کامرسانت در ادامه افزود:کاخ سفید به شدت از روابط مستحکم مسکو و تهران نگران است و سعی می‌کند با بیان اینکه همکاری با ایران موجب تحریم علیه کشورهای همراه ایران خواهد شد و به توافق مقدماتی در زمینه هسته‌ای لطمه می‌زند، به تهدید بپردازد. این روزنامه تصریح کرد:دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا از اینکه عواید قرارداد تجاری ایران و روسیه موجب ضربه زدن به توافق بلند مدت امریکا با ایران در زمینه هسته‌ای خواهد شد به شدت ناراحت است. نگرانی واشنگتن از امضای این قرارداد به این خاطر است که با این توافق روسیه به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم‌ها را دور بزند و این با خواسته مقامات کاخ سفید که به دنبال منزوی کردن ایران هستند، در تضاد است.

احیای پروژه خط لوله صلح
یک مقام بلند پایه پاکستانی از تلاش‌های اسلام‌آباد برای احیای خط لوله گازی ایران با کشورش خبر داد. به گزارش پایگاه خبری «نیوز»، شهید خقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان دیروز در سخنانی اعلام داشت که اسلام آباد در پی یافتن راه‌هایی جهت احیای خط لوله گازی ایران- پاکستان است. عباسی در مصاحبه اختصاصی خود با این پایگاه خبری افزود که تحریم‌های بین‌المللی در واردات گاز از ایران وجود دارد اما دولت در تلاش است تا پروژه انتقال گاز از طریق لوله و از ایران را احیا کند. وی افزود: «ما به گاز ایران واقعا نیاز داریم.» این مقام ارشد پاکستانی از سفر هیئت نفتی و گازی این کشور به ایران در ماه جاری و بررسی راه‌های احیای پروژه گازی و نمایش جدیت این کشور در اجرای این پروژه خبر داد. احیای خط لوله صلح نشان می‌دهد که به رغم تلاش‌های همه جانبه اتحادیه اروپا و امریکا برای انزوای ایران در جامعه جهانی نه تنها این کشور منزوی نشده بلکه پس از توافق ایران با گروه 1+5 روند بهبود و عادی‌سازی روابط سایر کشورها با تهران تسریع شده و روند معادلات در خاورمیانه و جهان به نفع ایران رقم خورده است.

بحران اوکراین و چرخش مسکو به شرق
بی‌شک اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو سبب شده تا رهبران کرملین برای جبران کمبودهای خود به متحدان شرقی خود از جمله ایران و چین روی بیاورند. روند سریع رویدادها در اوکراین، الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه و همچنین سقوط هواپیمای مالزی در خاک اوکراین سیر تحولات را به گونه‌ای دیگر رقم زد. رویدادهای ماه‌های اخیر در قالب بحران اوکراین به عنوان عامل تشدید تنش در مناسبات شکننده مسکو و واشنگتن و اقدام کاخ سفید و متحدان غربی‌اش به تعمیم اصل تحریم یکجانبه در مورد روسیه موجب شده است که کارشناسان از تقویت عزم چرخش به شرق سیاست سازان روس و تلاش کرملین برای جایگزینی چین با امریکا در معادلات بین‌المللی سخن بگویند. پس از تحریم حوزه انرژی روسیه توسط غرب، نگاه مسکو به سوی ایران و چین جلب شد. امضای قرارداد 400 میلیارد دلاری گازی با چین و قرار‌داد نفتی با ایران بیانگر همین چرخش سیاست است. می‌توان گفت که هر گونه پیشرفت عملی در مسیر نزدیکی بیشتر مسکو و پکن به عنوان دو قدرت مهم بین‌المللی و اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند برنامه‌های راهبردی واشنگتن و متحدان غربی‌اش برای حفظ نظام تک قطبی جاری و نظم نوین جهانی ادعایی آنان را با خطر مواجه کند. از این رو، به نظر می‌رسد هر گونه فشار بیشتر بر روسیه از سوی غرب و نیز تحت فشار گذاشتن ژاپن به عنوان شریک راهبردی امریکا در منطقه شرق دور برای تحریم مسکو ممکن است حتی روسیه را به پشتیبانی از چین در مناقشه سرزمینی با ژاپن سوق دهد. در همین حال پیمان احتمالی روسیه با چین می‌تواند برای واشنگتن و بروکسل در بعد اقتصادی و نظامی – سیاسی تبعات ناگهانی به دنبال داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که گام‌های جدید روسیه برای نزدیکی هر چه بیشتر به چین به عنوان نتیجه فشار همه جانبه غرب بر مسکو بر سر بحران اوکراین با دکترین جنگ سرد واشنگتن مبنی بر بازدارندگی در تعمیق مناسبات مسکو- پکن در تضاد می‌باشد و نگرانی کاخ سفید و متحدان غربی آن را سبب شده است.

جام جم

- رئیس‌جمهور تاکید کرد: مهار بحران آب، با صرفه​جویی و بهره​برداری علمی
- اشتباه​های رایج انتخاب رشته
- قدردانی رئیس قوه قضاییه از تلاش​های رسانه ملی در حمایت از کودکان غزه
- پرسپولیس و ​فولاد در اهواز به میدان می​روند، استقلال تهران و خوزستان در آزادی جنگ قرمزها، جدال آبی‌ها

خراسان

- روحانی: نرمش ذلیلانه ممنوع است
- بازگشت زندگی به غزه
- پاسخ‌های استاندار به خراسان درباره 4 پروژه مهم ریلی خراسان رضوی
- توافق ایران و روسیه برای همکاری استراتژیک در عرصه انرژی

کیهان

- هشدار مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی محاصره غزه ادامه یابد دوباره شلیک می‌کنیم
- به دنبال بی‌توجهی به هشدار 3 ماهه آب 3 هزار مشترک پرمصرف تهرانی روز شنبه قطع می‌شود
- زن فلسطینی: خرابی‌ها را دوباره می‌سازیم وای به حال کشورهای عربی
- روحانی در جمع مردم شهرکرد: نرمش ذلیلانه ممنوع است

رسالت

- استراتژی جمهوری اسلامی ایران ایجاد عدالت آموزشی است
- بیداری ملت‌ها، بمب اتمی بر سر کاخ سفید است
- هلاکت بیش از 280 عضو داعش در نینوا
- ایران در کنار مردم فلسطین عراق و سوریه است

جمهوری اسلامی

- رئیس‌جمهور در جمع مردم شهرکرد: تسلیم شدن در برابر قدرت‌های بزرگ، ممنوع است
- دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت: هزینه درمانی از جیب مردم به 8 درصد کاهش یافت
- هیلاری کلینتون: داعش را خودمان ساختیم
- جیمی کارتر: آمریکا باید حماس را به رسمیت بشناسد

سیاست روز

- کشتار اتمی ایالات متحده در هیروشیما 69 ساله شد جنایتکارِ همچنان آزاد
- رئیس‌جمهور در جمع مردم شهرکرد: نرمش ذلیلانه ممنوع
- جنگ غزه اختلافات صهیونیست‌ها و شکاف در میان حامیان خارجی آنها را تشدید کرد تکمیل پیروزی نظامی مقاومت با دستاوردهای سیاسی
- خ مثل خبرنگار؛ خاطی همیشگی

وطن امروز

- طرح جدید سایبری وزارت ارتباطات بی‌برنامگی عامدانه؟!
- در 12ماه منتهی به خرداد صورت گرفت رشد 30درصدی نقدینگی
- انتقاد از برخی دخالت‌ها برای آزادی خبرنگار جاسوس در پاسخ به «وطن امروز» افخم: تابعیت دوگانه نداریم
- رئیس‌جمهور: توانستیم 7 میلیارد از چنگ ظالمان درآوریم نرمش ذلیلانه ممنوع!

جوان

-روحانی:نرمش ذلیلانه نمی​کنیم
-شوک نفتی ایران و روسیه به بازارهای نفت
-خیال فتح خبرگان پنجم با تخریب شورای نگهبان
-ابابیل افکار عمومی هدیه خدا برای فتح غزه

حمایت

- با پایان جنگ 29 روزه درغزه اختلافات داخلی صهیونیست‌ها بالا گرفت
- رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: جانیان صهیونیستی و حامیان آنها باید در سطح جهانی مجازات شوند
- ظریف در عمان تاکید کرد دیپلماسی منطقه ای اولویت ایران در سیاست خارجی
- د‌ر آستانه روز خبرنگاراعلام شد‌ کاهش پرداخت یارانه حمایتی د‌ولت به مطبوعات

ایران

-ارتش اسرائیل تسلیم مقاومت غزه
- رئیس جمهوری در جمع مردم شهرکرد: نرمش قهرمانانه خواهیم داشت
- دلایل ناکامی حذف جناح ها از صحنه سیاسی
- درخشش تیم دانش‌آموزی در عرصه فناوری

ابتکار

- کلید اعتدال در قفل خانه احزاب نمی‌چرخد؟ احزاب، معطل تعارف وزیرکشور با اصولگرایان
- آملی لاریجانی: چرا برخی خجالت می‌کشند از ارزش‌ها دفاع کنند؟
- تمجید آیت الله هاشمی از استعفای وزیر انگلیسی به خاطر غزه
- چرا برخی نمایندگان نمی‌گذارند تخلف بورسیه‌ها پیگیری شود؟ استیضاح؛ گروگان پرونده بورسیه‌ها

مردم سالاری

- حسن روحانی در جمع مردم استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نرمش ذلیلانه، ممنوع!
- علی لاریجانی : جمهوریت یک راه و صراط است که باید به آن پایبند بود
- دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با نماینده دبیرکل سازمان ملل در تهران
- چرا به پرونده‌های بر جای مانده از زمان احمدی‌نژاد رسیدگی نمی‌شود

ابرار

- کواکبیان: اصلاح‌طلبان دشمنان امریکا و اسراییل و حامی مردم غزه هستند
- صادق خرازی: تفکر "به زور وارد کردن مردم به بهشت" باید محو شود!
- معاون اول قوه قضاییه: بانوان تقاضای تفکیک جنسیتی کردند
- تقدیر قوه قضاییه از اقدامات شرعی شهرداری تهران

فرهخیتگان

- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تسهیل بازگشت بازماندگان از تحصیل خبر داد فرصت طلایی بازگشت به دانشگاه
- 70 درصد طرح‌های مصوب چهارمحال و بختیاری نیمه‌کاره مانده است اولین سفر استانی بدون تصویب پروژه تازه
- گزارش فرهیختگان از نشست نقد و بررسی کتاب «الهیات محیط‌زیست» در شهر کتاب ادیان الهی به محیط‌زیست توجه کرده‌اند
- گزارشی از وضعیت فرش ایران در بازارهای جهانی فرش از ایران، فروش از پاکستان

دنیای اقتصاد

- تفکیک‌ناپذیری اقتصاد از سیاست خارجی
- عبور نقدینگی از خط قرمز؟
- نوسازها در صدر معاملات مسکن
- «دنیای اقتصاد» بررسی می‌کند منبع غایب تامین سرمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها