خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، با بیان این‌که بنا به دلایل انسانی با آتش‌بس موقت موافقت می‌کند، می‌گوید یک آتش‌بس دائم مبتنی بر اجرای خواسته‌های فلسطینی‌ها و در راس آن لغو محاصره نوار غزه است.
کد خبر: ۷۰۲۴۶۳

به گزارش ایسنا، مشعل در مصاحبه‌ با شبکه خبری ‌ سی‌.ان.ان، با رد این مساله که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، گفت: این اسفبار است که دولت واشنگتن این دروغ را از زبان راویان اسرائیلی نقل می‌کند.

مشعل افزود: مبارزان شاخه نظامی حماس از آتش‌بس تبعیت می‌کنند، اما حق دارند به‌دلیل تهاجم اسرائیل از خود دفاع کنند. مقاومت فلسطین حق دفاع از خود را دارد و حق دارد با تهاجم نیروهای اسرائیلی که در داخل قلمرو غزه هستند با ابزار لازم مقابله کند.

رهبر سیاسی حماس در پاسخ به این پرسش که آیا حماس آماده توقف ساخت و پرتاب راکت است یا خیر، گفت: چرا فقط درخواست‌ها از مردم فلسطین است تا از تسلیحات ساده‌شان دست بردارند، چرا کسی از اسرائیلی‌ها چنین درخواستی ندارد؟ اسرائیل حمله را آغاز کرد و غیرنظامیان را کشت. همه می‌دانند که اسرائیل در غزه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. ما سربازان و مهاجمان را می‌کشیم در حالی که آنها غیرنظامیان را می‌کشند. تاکنون 63 سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

این مقام مسئول حماس با تاکید بر این‌که به عقیده وی حماس در حال پیروزی در غزه است، گفت که پیروزی آنها در مقابل بزرگ‌ترین قدرت نظامی یعنی اسرائیل حتمی است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار کرد، دستیابی به آتش‌بس همیشگی در گرو این است که طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به توافقی دست یابند که ضامن اجرای خواسته‌های فلسطینی‌ها و در راس آن پایان محاصره غزه باشد.

وی با بیان این‌که بنا به دلایل انسانی با آتش‌بس موقت موافقت می‌کند، گفت: در صورتی که اسرائیل سیاست‌های خود از جمله مانع‌تراشی بر سر ورود کالا‌ها و افراد به داخل نوار غزه را کنار بگذارد، وی از آتش‌بس بلندمدت حمایت خواهد کرد.

دو نوع آتش‌بس وجود دارد. یک نوع آن بنا به دلایل انسانی همچون آتش‌بس 72 ساعته‌ای است که درخصوص آن توافق حاصل شد و هدف از آن کمک به غیرنظامیان و ارسال غذا و آب برای آنها و بیرون کشیدن جسدها از زیر آوار ساختمان‌های ویران شده است و نوع دوم که یک آتش‌بس دائم است. این نوع آتش‌بس در گرو توافق میان طرفین است که این توافق ضامن اجرای خواسته‌های فلسطینی‌ها و در راس آن لغو محاصره نوار غزه باشد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عنوان کرد: ما مالکان واقعی این سرزمین هستیم و آنها سرزمین‌مان را از ما دزدیده‌اند. ما قربانی بوده و آنها جنایتکارند. ممکن است در یک یا دو جنگ به صورت کامل پیروز نشویم، اما در نهایت پیروز جنگ خواهیم بود و با پایداری خود به پیروزی دست می‌یابیم.

وی درخصوص مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد که نمی‌توان حماس را برای دست‌نیافتن به راه‌حل‌هایی در این خصوص سرزنش کرد.

مشعل گفت: ما فلسطینی‌ها از سال 1948 با جامعه بین‌الملل و سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی صحبت کرده‌ایم به این امید که اشغالگری‌ها علیه ما پایان یابد، اما جامعه بین‌الملل در پایان دادن به اشغالگری‌های اسرائیل و کمک به فلسطینی‌ها برای در اختیار داشتن حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشورشان شکست خورد.

مشعل بر نقش حماس به عنوان یک «جنبش نهادینه شده» تاکید کرد و گفت: رهبری من حتی با وجود بعد مسافت و در قطر موثر است. این جنبش یک رهبری قابل احترام دارد و تمام اعضای آن‌چه شاخه سیاسی و چه شاخه نظامی تحت نهاد رهبری هستند.

تاکید حماس بر نبرد خود یک پیروزی است. مردم ما متقاعد شده‌اند که تنها راه خلاصی از اشغال و تشکیل کشور مستقل از طریق مقاومت است، همانند انقلاب مردم آمریکا در مقابل استعمار بریتانیا و استقامت فرانسوی‌ها در مقابل اشغالگری نازی‌ها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها