دختری ۲۲ ساله هستم. زندگی خوبی دارم، اما شوهرم خیلی جذاب است و در گذشته خاطرخواه‌های زیادی داشته است. مدام ترس و دلهره دارم که فرد دیگری زندگی‌ام را خراب کند. باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۹۹۰۹۰
کمک! می‌ترسم جذابیت زیاد شوهرم کار دستم دهد

جام جم سرا: با توجه به اینکه شما در پیامکتان هیچ اشاره‌ای به رفتار یا ارتباط نامناسبی از سمت شوهرتان نکرده‌اید و فقط گفته‌اید که او از ظاهر جذابی برخوردار است، به نظر می‌رسد که مشکلی از طرف همسرتان نباشد و مشکل اصلی، احساس خود کم بینی در شماست.

احساس خودکم بینی باعث می‌شود تا شما خودتان را همتا و هم سطح شوهرتان ندانید و شوهرتان را بهتر و جذاب‌تر ببینید و دچار دلواپسی شوید و مدام استرس داشته باشید که مبادا شوهرتان را از دست بدهید. در واقع ریشه این افکار مزاحم، نداشتن عزت نفس کافی است.

متاسفانه گاهی اضطراب و دلواپسی‌های بی‌جا رشد می‌کند و به «توهم» تبدیل می‌شود که بدبینی نسبت به همسر را در پی دارد. این بدبینی آثار بسیار بدی روی رابطه مشترک زن و شوهر دارد و ممکن است در چنین حالتی تهمت‌هایی به همسر زده شود که به هیچ وجه درست نباشد. با این حال و در این مواقع، خانم مدام احساس می‌کند که فکر‌هایش درست است و شوهرش به خانم دیگری علاقه‌مند شده و حتی ممکن است از یک تلفن یا پیامک، برداشت‌های فاجعه آمیزی داشته باشد!

به گزارش جام جم سرا، خانمی که خودش را لایق و شایسته همسرش نمی‌داند باید خودباور پذیری‌اش را تقویت کند. چنین فردی نباید احساس کند که شوهرش اشتباه کرده است که او را به عنوان همسر انتخاب کرده؛ زیرا چنین احساسی، هر روز او را ضعیف‌تر می‌کند و عزت نفسش را بیشتر کاهش می‌دهد. حس خودباورپذیری در چنین فردی، یا به وسیله دیگران و اطرافیان تحقیر شده است، یا خودش از درون حس «خود هیپنوتیزمی منفی» یا خود تلقینی منفی دارد.

افرادی که خود هیپنوتیزمی منفی دارند، در عین اینکه رفتار‌هایشان توسط دیگران مورد قبول واقع می‌شود، اما درون خودشان، رفتار‌هایشان را تایید نمی‌کنند. چنین افرادی باید به سمت «خود هیپنوتیزمی مثبت» حرکت کنند؛ یعنی خودشان از درون به کارهای درستشان آفرین بگویند.

ذکر این نکته لازم است که خودهیپنوتیزمی مثبت، با خودشیفتگی یا خود بزرگ بینی تفاوت دارد. در خود هیپنوتیزمی مثبت، فرد با نگرش امیدوار کننده به توانایی‌ها، لیاقت‌ها و استعداد‌هایش نگاه می‌کند تا زمینه پیشرفت خودش را فراهم کند.

همسران چنین خانم‌هایی هم باید توجه داشته باشند که هیچ‌گاه همسرشان را در وضعیتی قرار ندهند که مدام مورد تحقیر، توبیخ، سرزنش و حتی مقایسه قرار بگیرند. چون در این صورت، احساس بی‌استفاده بودن به آن‌ها دست می‌دهد و نمی‌توانند خودشان را قبول داشته باشند. با این حال توصیه می‌شود، چنین خانم‌هایی با مراجعه به یک مشاور متعهد، خود باورپذیریشان را افزایش دهند تا حس عزت نفس در آن‌ها تقویت شود و از ادامه زندگیشان لذت ببرند. (عبدالحسین ترابیان - کار‌شناس و مشاور خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها