گفت و گوی جام جم با محمد نوری کاپیتان سرخ‌های پایتخت

پرسپولیس راه بایرن مونیخ را در پیش خواهد گرفت

کاپیتان تیم پرسپولیس درباره شروع لیگ برتر و بازی برابر نفت تهران حرف زد و گفت ​ بازی آسانی پیش روی این تیم نیست.
کد خبر: ۶۹۸۴۸۱
پرسپولیس راه بایرن مونیخ را در پیش خواهد گرفت

به گزارش جام جم ورزشی، محمد نوری دربی هفته آخر را جذاب‌تر از همیشه پیش‌بینی کرد و از حال و هوای اردو‌های سرعین و ترکیه و این‌که این اردوها برای پرسپولیس چه پیامدهای مثبتی خواهد داشت، سخن به زبان آورد. متن کامل گفت‌و‌گو با این بازیکن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

پس از حضور در اردوی سرعین راهی ترکیه شدید. اردوی خارج از کشورتان هم سنگین است؟

البته هیچ کدام از تمریناتی که در این سال‌ها پشت سرگذاشته بودم به سنگینی تمریناتمان در اردوی سرعین نبود. در آن روزها که در سرعین اردو زده بودیم، تمرینات پرفشاری را پشت سر​گذاشتیم. طوری که وقتی از تمرین به هتل برمی‌گشتیم کاری جز خوابیدن و استراحت کردن نداشتیم.

آن همه فشار لازم بود؟

حتما لازم بوده که کادر فنی تیم آن را برای ما در نظر گرفته است. ما این فصل برخلاف چند فصل اخیر که در آسیا حضور نداشتیم در لیگ قهرمانان هم حضور داریم و باید ​ آ​ن​قدر آماده باشیم که در همه تورنمنت‌ها با قدرت ظاهر شویم.

از اردوی ترکیه‌تان حرفی نمی‌زنی؟

در این اردو هم ادامه همان تمرینات را دنبال کردیم و باز هم در ارتفاعات بودیم. کمپ در منطقه‌ای خوش آب و هوا بنا شده و همه امکانات لازم برای تمرین کردن را داراست. خوشبختانه در این اردو هم توانستیم خوب تمرین کنیم و از هر نظر به شرایط بهتری دست یابیم.

سه بازی تدارکاتی هم برایتان در نظر گرفته شده است؟

بله. ما در این مدت بازی تدارکاتی زیاد انجام دادیم. در سرعین که بودیم، قبل از آن در تهران و حتی بعد از بازگشت از سرعین در تهران باز هم دیدار تدارکاتی داشتیم که فکر می‌کنم همه این بازی‌ها برای ما خیلی خوب بود. چون بازیکنان جدیدی که تازه به تیم ملحق شده‌اند در این بازی‌ها توانستند با دیگران هماهنگ شوند. ضمن آن‌که بازیکنان تیم با خواسته‌های کادر فنی هم بیشتر آشنا شدند و می‌توانند​ راحت از دستورات تاکتیکی علی دایی پیروی کنند. در کل معتقدم ​ این مسابقات برای ایجاد هماهنگی بین بازیکنان تیم مفید باشد.

به‌عنوان کاپیتان تیم پرسپولیس در این‌باره که تیم فصل جدید را چطور ارزیابی می‌کنی، توضیح می‌دهی؟

چند مهره جدید و خوب به تیم اضافه شده‌اند که در کنار بازیکنان جوان و باتجربه فصل پیش تیمی پویا و رو به جلو را تشکیل داده‌اند. البته ما در لیگ برتر، رقبای سرسختی داریم که باید برای مصاف با آنها از هر نظر آماده باشیم.

خلعتبری هم که از جمع‌تان رفت. مشکلی در خط حمله‌تان ایجاد نمی‌شود؟

این مسائل به کادر فنی مربوط می‌شود و من نمی‌توانم به آن پاسخ بدهم، اما این را می‌دانم که در کادر فنی‌مان همه تصمیمات با فکر صورت می‌گیرد. ضمن این‌که اگر خلعتبری از تیم رفته در عوض هادی نوروزی و رضا نوروزی ​ به جمع ما اضافه شده اند. ضمن این‌که محمد عباس‌زاده هم می‌تواند در فاز هجومی به پرسپولیس کمک زیادی کند. البته کسی منکر توانایی‌های محمدرضا (خلعتبری) نیست. او بازیکن باهوش و فوروارد سرعتی است، اما به هر حال شرایطی برایش به​وجود آمد که این‌گونه تصمیم گرفت. برای او در تیم سپاهان آرزوی موفقیت می‌کنم. او از دوستان صمیمی من است.

در مدت زمان حضور تیم استقلال در کمپ کارتپه ترکیه، با امیر قلعه‌نویی دیداری داشتی؟

خیر، من فقط به مدت 5 دقیقه بازی این تیم برابر بورسااسپور را از پشت فنس‌ها نگاه کردم که در آن دقایق هم تیم استقلال 2 بر صفر از حریفش عقب بود.

​ اوایل فصل نقل و انتقالات حرف از این بود که از پرسپولیس می‌روی و اتفاقا استقلال بشدت خواهان جذب تو بود تا خلأ مجتبی جباری را با حضور تو پر کند. چه شد که این اتفاق رخ نداد؟

قراردادم با پرسپولیس تمام شده بود و یکسری مسائل دست به دست هم داد​ تا این اتفاقات رقم بخورد که الان هم نمی‌خواهم به آنها بپردازم...

... چرا؟

چون همه آن مسائل تمام شده و من هم قراردادم را با پرسپولیس تمدید کردم و باید به‌عنوان کاپیتان تیم دنبال آرامش تیمم باشم، نه این‌که به حاشیه‌ها بپردازم. به هر حال در آن برهه امیر قلعه‌نویی به من لطف داشت و از من خواست ​ در صورت جدایی از پرسپولیس به استقلال بروم. من پیش از این در تیم ملی هم با قلعه‌نویی کار کرده بودم و از او شناخت کافی داشتم، ولی در نهایت شرایط به شکلی پیش رفت که در پرسولیس ماندم و از این اتفاق هم ​ خیلی خوشحالم که غیر از این نشد.

حالا که حرف از استقلال شد به قرعه دربی بپردازیم. نظرت چیست که دربی به هفته آخر لیگ افتاد؟

این هم برای خودش تنوعی محسوب می‌شود. این‌که ما همیشه در هفته‌های ششم هفتم با هم بازی می‌کردیم خیلی تکراری شده بود و فکر می‌کنم این‌بار بر جذابیت‌های این بازی بیفزاید.

خیلی‌ها ​تصور می​کنند ​با روشن شدن احتمالی سرنوشت تیم‌های استقلال و پرسپولیس در هفته آخر، دیگر این بازی جذابیت خودش را از دست می‌دهد. ممکن است این اتفاق بیفتد؟

خیلی بعید است این اتفاق رخ بدهد. این دیدار تحت هر شرایطی برای تماشاگران جذاب است و هواداران دو تیم برای تماشای آن بی‌تاب هستند.

اما عده‌ای دربی جام ولایت چند سال پیش را مثال می‌زنند؟

بازی‌ای که بر سر کسب امتیاز بین این دو تیم برگزار شود، مهم است و این را همه هواداران این دو تیم بهتر از من و شما می‌دانند. طرفداران پرسپولیس و استقلال برای کسب یک امتیاز بیشتر با هم کری می‌خوانند، چه برسد ​ این بازی اختتامیه نیم‌فصل اول و کل لیگ باشد.

پس با این شکل کار موافقی؟

البته که موافقم. در این سال‌ها به لطف حرفه‌ای شدن فوتبال، لیگ فوتبال ما از دو قطبی بودن خارج شده و الان همه تیم‌ها با یارگیری خوب در فصل نقل و انتقالات برای کسب سهمیه آسیایی و عنوان قهرمانی باهم می‌جنگند و لیگ تا روز آخر جذاب دنبال می‌شود. فصل پیش را که به یاد داریم پنج تیم همزمان شانس کسب عنوان قهرمانی را داشتند و این اتفاقی بی‌سابقه بود که در فوتبال ما رخ داد. حالا به این همه فاکتور مثبت برای جذاب شدن لیگ بازی دربی را هم در روز آخر مسابقات اضافه کنید و نتیجه‌اش را بسنجید. شک ندارم ​ این اتفاق باعث می‌شود ​ اگر هم یک درصد قرار بود بازی‌های هفته آخر تشریفاتی برگزار شود، حالا دیگر این‌گونه نیست.

هفته اول هم که با نفت تهران بازی دارید؟

بله، این تیم هم جزو تیم‌های خوب لیگ برتر است که فصل پیش با هدایت آقا یحیی (گل‌محمدی) تا روز آخر بخت قهرمانی محسوب می‌شد و حالا هم که علی منصوریان هدایتش را در دست گرفته، قطعا نمی‌خواهد عقبگرد نفت را رقم بزند و از این نظر ما کار آسانی برابر این تیم نخواهیم داشت.

اما مربیانتان دم از شروع پرقدرت لیگ از سوی پرسپولیس می‌زنند؟

البته که این‌گونه است. ما برای این‌که لیگ را با قدرت شروع کنیم از همان هفته اول برای پیروزی به میدان می‌رویم و اتفاقا این‌که کادر فنی تیم نفت هم استقلالی هستند، این برای خود ما انگیزه ایجاد می‌کند تا برابرشان با تمام وجود صف‌آرایی کنیم. ضمن آن‌که ما نباید به این فکر باشیم که نیم‌فصل اول جایی برای آزمون و خطاست، بلکه تیمی باهوش عمل می‌کند که از همین هفته‌ها امتیاز جمع کند. این موضوعی است که قطعا خودم هم با بازیکنان تیم در میان خواهم گذاشت تا همه باهم از همان هفته اول باقدرت کار را شروع کنیم. مانند تیم بایرن مونیخ که فصل پیش از همان نیم‌فصل اول مشخص کرد که تیمش برای قهرمانی رقیب ندارد. ما هم باید از این تیم‌ها یاد بگیریم و با جدیت وارد لیگ بشویم.

فکر نمی‌کنی آنها هم این مسائل را می‌دانند که باید از همان هفته اول امتیاز جمع کنند؟

البته که می‌دانم، ولی خب ما باید با بهره‌گیری از حمایت تماشاگرانمان از این فاکتور برترمان نهایت استفاده را ببریم و نفت را شکست بدهیم.

از نحوه قرعه‌کشی مسابقات امسال راضی بودی؟

مراسم را ندیدم، اما شنیدم ​ بهتر از سال‌های قبل برگزار شده است و از این طریق به همه مسئولان آن خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم​ لیگی جذاب را شاهد باشیم.

امسال جام ملت‌های آسیا هم در پیش است. به تیم ملی فکر می‌کنی؟

البته که فکر می‌کنم. نه‌تنها من بلکه خیلی از بازیکنان لیگ به این موضوع فکر می‌کنند و همین سبب خواهد شد تا بر حساسیت و جذابیت لیگ هم افزوده شود.

فکر می‌کنی با این نمایشی که تیم ملی در برزیل داشت بتوانیم در استرالیا قهرمان شویم؟

فارغ از عملکرد تیم ملی در جام جهانی باید بگویم ​ بازی در استرالیا و کسب عنوان قهرمانی در آن کشور که خودش جزو مدعیان اصلی است کار آسانی نیست. ضمن این‌که ژاپن و کره جنوبی هم هستند، اما خب ما با کارلوس کرش که فکر می‌کنم تقریبا کار برای ماندنش تمام شده یا هر کس دیگری در این مسابقات کار خیلی سختی پیش‌رو داریم و باید بتوانیم همان شرایطی که در برزیل برای تیم ملی فراهم شد را ایجاد کنیم تا در جام ملت‌ها حرفی برای گفتن داشته باشیم، اما در کل انتظارم این است که بهتر از چند دوره اخیر نتیجه بگیریم.

چرا؟

با شناختی که از توانایی‌های بازیکنان تیم ملی و کادر فنی‌مان دارم این را گفتم.

درخصوص دیدار فینال جام جهانی صحبتی نداری؟

شخصا دوست داشتم، تیم ملی آلمان قهرمان شود که این اتفاق هم افتاد و خیلی خوشحال شدم.

کریم باقری در پرسپولیس می‌ماند یا نه؟

پرسپولیس خانه همیشگی کریم باقری است. او بزرگ تیم و کاپیتان پرافتخار پرسپولیس بوده و الگوی ماست. این‌که کنار تیم باشد برای همه باعث دلگرمی و امیدواری است و اگر هم نباشد باز هم بزرگ پرسپولیس است و همه این را می‌دانند.

موضوع انتشار لیست دریافتی‌های فوتبالیست‌ها باز هم مطرح شده است. نظرت در این‌باره چیست؟

این کار باعث دور شدن فوتبالدوستان با بازیکنان می‌شود. چون در ایران هنوز این مساله جا نیفتاده که فوتبال فقط یک بازی نیست و پیامدهای مثبت اجتماعی زیادی دارد، ولی این‌که رقم قراردادهای بازیکنان و مربیانش را افشا کنند، فقط باعث می‌شود ​ خلأ بین مردم و فوتبال افزایش پیدا کند وگرنه با افشای این آمار و ارقام نه باشگاه‌ها کمتر به بازیکنان پول می‌دهند و نه بازیکنان از حقشان می‌گذرند... این وسط فقط قشر کم‌درآمد که همان‌ها طرفداران فوتبال را تشکیل می‌دهند از فوتبال فاصله می‌گیرند.

محمد رضا مدنی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها