بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران

افراد با سواد ۱.۲ فرزند و بی سواد ۲.۶ فرزند دارند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات ماده یک طرح افزایش نرخ باروری و پیش بینی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی تاکید کرد.
کد خبر: ۶۸۸۳۶۹
واکنش وزارت بهداشت به مجازات حبس برای جلوگیری از بارداری

جام جم سرا:دکتر محمداسماعیل مطلق ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در زمینه تلاش در جهت افزایش نرخ باروری به بالای حد جایگزینی در عین حال، گفت: لازم است نمایند‌ه‌های محترم در این زمینه توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانین را مصوب کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر قرار داده‌اند.

او گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به این ترتیب در صورتی که سلامت مادر و همچنین کودک در خطر باشد با تایید کمیسیون پزشکی و اندیکاسیون‌هایی که هیئت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تایید می‌کنند، ‌این اعمال جراحی صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.

او همچنین درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی گفت: بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پیشگیرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به این ترتیب 97 درصد شهروندان علاقه‌ای به این اعمال جراحی ندارند.

مطلق گفت: از طرف دیگر آمارها حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، کمتر از 1.5 درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، علاقمند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.

او مجددا گفت: با توجه به عملکرد وزارت بهداشت در سال 92 و 93 در زمینه استفاده از نظر متخصصان امر و همچنین تشکیل کمیسیون پزشکی در هر شهرستان به منظور انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی، لازم است نمایندگان مجلس در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادران، نوزادان و همچنین سلامت مردان را در نظر داشته باشند.

مطلق با بیان اینکه هموطنان به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با جان دل عمل می‌کنند، گفت: آمارهای وزارت بهداشت که خود از مجریان مباحث مرتبط با جمعیت است، حاکی از آن است که مردم در سال 92 و 93 نشان داده‌اند که پیرو سیاست‌های ابلاغی رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد تشدید مجازات برای اعمال وازکتومی و توبکتومی عقلانی نباشد.

او گفت: مردم خود به مسائل کشور آگاه هستند و همانطور که پیش از این به حرف بزرگان گوش فرا داده‌اند، امروز هم پیرو سیاست‌های مقام معظم رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد که تشدید مجازات لازم نیست و ضروری است که نمایندگان مشوق‌هایی که در جهت افزایش نرخ باروری در کمیسیون‌های مربوطه مجلس، مطرح شده را مصوب کنند و همچنین نظرات وزارت بهداشت را در تصویب قوانین مدنظر داشته باشند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
ق
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
عزیزم ... چه انتظاری دارید؟ چه .....؟
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
خیلی مسخره است . یه نفر حق انتخاب نداره
س
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
مردم باید آزاد باشن در مورد تعداد فرزندان تصمیم بگیرن
خوبه مجلس قوانین تشویقی و تشكیل خانواده را برای جوان ها و همین طور اقتصاد را در نظر بگیرد
علاوه بر سلامت مادر و فرزند
من
Germany
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
حالا تمام مشكلات مملكت حل شد ه ؟
ناشناس- محروم از همه چیز
Spain
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
كار از بنیان خراب است. به زبان ساده بگویم : چه آینده ای برای ما و امثال ما تامین بوده كه برای فرزندانمان باشد. خودمان كم آوردیم. بعد چگونه می توان خواسته های فرزند یا فرزنمان را تامین كنیم. و زندگی در حد متعال برای آنها بسازیم .خواهشمند است. خواهشمند است قبل از تصویب قانون كمی دقت نظر داشته و همه جوانب را در نظر بگیرید. شما آقایون محترم هم توی این جامعه زندگی می كنید. با آرزوی موفقیت برای دست اندر كاران.
مستاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
با درامد یك میلیون و 400 هزار ،اجاره خانه 700 هزار به زور میتونیم مایحتاج یك بچه رو تامین كنیم چه برسه به دومی.جمعیت رو زیاد میكنیم كه بزهكار و خلافكار جامعه زیاد بشه؟چرا قوانین ما بدون كارشناسی تصویب میشن؟
علی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
درشرایطی كه هر روز خبراز خشك شدن دریاچه های كشور ورودخانه ها وجنگ استانها برسر تقسیم آب میرسد ازدیاد عجولانه جمعیت وغیركارشناسی دركشور یعنی چه. دارد در دوازده شهر آب جیره بندی میشود.ذخایر آب زیرزمینی درحال خشك شدن است درچه دنیایی زندگی میكنید.درهمین روزنامه اومده كه در روستاها هم چنین مشكلی داریم باكمبود آب مواجهیم و.......
كریم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
پس چرا میگفتی فرزند كمتر زندگی بهتر
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
باید یه كارگروه تشكیل بشه به صورت منطقی برنامه ریزی كنه . این حرفها یعنی چه كه نمایندگان مجلس می زنند . حالا گفتند جمعیت را زیاد كنید ولی این زیاد كردن جمعیت یعنی این كه هر خانواده 2 یا 3 بچه داشته باشند نه این كه به نیت 12 امام و 14 معصوم 12 یا 14 فرزند بیاورند . تو را به خدا این كارهای نادرست را رها كنید . سیاست های جمعیتی را باید متخصصان جمعیتی اعمال كنند
ثریا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
آدم دانا خودش را به دردسر نمیاندازد بروید پزشكانی كه زیر میزی میگیرند حبس ومجازات كنید اینقدر در زندگی خصوصی مردم مداخله نكنید میرویم تركیه زایمان و لوله بندی میكنیم!
ننود
United States
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۰
۰
اینطوری میخوان اقتصاد رو درست كنن.
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
۰
۰
یه عده ادم بی خبر از مشكلات مردم نشستن دارن، قانونهای بی اساس تصویب می كنند... با كدوم حقوق درست و حسابی ، بچه رو درست بار بیاریم؟!
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
۰
۰
خدا تو كشورما چرا هیچ چیز درست نیست؟همش قانون های من درآوردی.هیچ كسم نمیپرسه آقا بابت اشتباه تو مسئول مردم هزینه شو میپردازن.نه تو .....................
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
۰
۰
واقعا آدم سر از كار این قانونگذارا در نمیاره. آخه مگه با زور میشه كسی را بچه دار كرد و یا از بچه دار شدن كسی جلوگیری كرد.

نیازمندی ها