یادداشت محمد محتشمی،پژوهشگر دینی در استان بوشهر؛

فلسفه‌ی عزاداری

نشست علمی- تخصصی«پژوهش و مستندسازی فرآیند نگارش و تولید سریال مختارنامه»به همت اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات مرکز تحقیقات صدا و سیما در روز دوشنبه دوم تیرماه سال جاری با حضور برخی مدیران شبکه‌ها،‌ مدیران طرح و برنامه، ‌مدیران گروه‌های فیلم و سریال، برنامه‌سازان، گروه پژوهش این سریال و رئیس، مدیران و پژوهشگران مرکز تحقیقات در تالار پژوهش این مرکز برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۷۹۰۷
برگزاری نشستی با موضوع «پژوهش و مستندسازی سریال مختارنامه»

در ابتدای نشست، محمود فلاح، تهیه‌کننده سریال مختارنامه، با ارائه توضیحاتی درخصوص روند شکل‌گیری مجموعه مختارنامه، اهمیت پژوهش و ایده‌های پژوهشی و تجربیات تولید، به معرفی ایده مستندسازی در این سریال پرداخت. ایشان هدف از مستندسازی را ثبت تجربیات برای نسل بعدی و بهره‌گیری از آنها در تولیدات آینده به‌ویژه در مجموعه‌های تاریخی خواند.

به عقیده تهیه‌کننده سریال‌های ماندگاری همچون «پهلوانان نمی‌میرند»، ‌»تفنگ سرپر»، «معصومیت ازدست رفته»، «رسم عاشق‌کشی» و... و درنهایت «مختارنامه» تهیه‌کننده‌ باید به پژوهش اعتقاد داشته باشد و در مراحل مختلف تولید برنامه از پژوهش‌ بهره‌گیری کند.

سپس مسعود نقاش‌زاده،‌ مدرس دانشگاه و مشاور مرکز سیما فیلم به تبیین مباحث نظری مستندسازی پرداخت و گفت:‌ مستندسازی یک فرآیند نظام‌مند در بازیابی و بازخوانی اطلاعات است که حاصل تولید دانش در قرن بیستم بوده و هدف آن ثبت و ضبط فرآیندهای عقلانی برای تصمیم‌گیری است.

وی افزود: ‌امروزه مستندسازی به‌صورت یکی از الزامات دوران جدید در حوزه‌های مختلف علمی، فنی، علوم اجتماعی و علوم انسانی به‌کار گرفته می‌شود که دارای تکنیک‌هایی قابل توسعه و قابل انتقال است.

وی به فرآیندهای چهارگانه تحقیق در زمینه تولید در برنامه‌های نمایشی اشاره کرد و گفت: این تحقیقات که شامل تحقیق امکان‌سنجی، تحقیق برای نگارش فیلمنامه،‌ تحقیق در اجرا و تحقیقات ارزشیابی است، باید با یک نوع دیگر تحقیق به‌نام مستندسازی همراه باشد.

در ادامه نشست، علیزاده، گزارشی از طرح "پژوهش و مستندسازی و فرآیند نگارش و تولید سریال مختارنامه" ارائه کرد. وی با اشاره به همکاری سه حوزه اصلی هنرمندان، پژوهشگران و تهیه‌کنندگان در روند مستندسازی آموزشی، اهداف این طرح را برشمرد و گفت: ثبت و حفظ گنجینه‌ای پویا از اطلاعات تجربی متناسب با روند رو به رشد تجربه‌های فیلمسازی تولیدات سینمایی و تلویزیونی و ارائه و انتقال این تجربیات به دیگر گروه‌های فیلمسازی از اهداف اصلی مستندسازی است که منجر به گسترش اطلاعات موجود درباره نحوه طراحی، ساخت و تولید سریال‌ها و فیلم‌ها خواهد شد.

علیزاده پژوهش مستندسازی سریال مختارنامه را در سه مرحله پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید تشریح کرد: در مرحله پیش‌تولید، فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی، مدیریت طراحی، طراحی و ساخت دکور، طراحی لباس، جلوه‌های ویژه میدانی، طراحی و اجرای گریم، و طراحی رزمی؛ در مرحله تولید، کارگردانی، فیلمبرداری، نورپردازی، صدابرداری، بدلکاری و سوارکاری؛ و درنهایت در مرحله پس‌تولید، لابراتوار، تدوین ، صداگذاری، دوبله، آهنگسازی و جلوه‌های بصری مورد توجه قرارگرفت.

درپایان این نشست، پس از نمایش بخش‌هایی از سریال مختار‌نامه ، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. (روابط عمومی مرکز تحقیقات صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها