محمود معظمی، کارگردان سریال رمضانی شبکه دو:

«فاخته» را برای مخاطب کودک و بزرگسال ساختیم

امسال تلویزیون سریال‌هایی مانند مدینه، فاخته و هفت‌سنگ را برای پخش در ماه مهمانی خدا در نظر گرفته است.
کد خبر: ۶۸۴۴۷۰
سریال‌هایی که در رمضان می‌بینیم

ماه رمضان نزدیک است،‌ماهی فرخنده و پربرکت که تماشای سریال‌های مناسبتی چاشنی آن است، سریال‌هایی که هم به موضوعات روز می‌پردازند و هم آدم‌ها را مواجهه با اتفاقات متفاوت به تصویر می‌کشند. امسال هم تلویزیون تدارک ویژه‌ای را برای ماه رمضان دیده‌ است و سریال‌هایی مانند مدینه، فاخته و هفت‌سنگ را برای پخش در ماه مهمانی خدا در نظر گرفته است.

/Media/Image/1393/03/18/635377851174430400.jpg

تولید سریال مدینه به کارگردانی سیروس مقدم که قرار است از شبکه یک پخش شود از نیمه گذشته و تدوین آن همزمان در حال انجام است. تصویربرداری این سریال که براساس فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله ساخته می‌شود، اواخر فروردین در یکی از خانه‌های قدیمی در جنوب تهران آغاز شد و مدتی در شهر تنکابن ادامه پیدا کرد. گروه هم‌اکنون به تهران بازگشته و تصویربرداری در حوالی میدان راه‌آهن در یک مسافرخانه با حضور بهزاد فراهانی در نقش بلبل ادامه دارد.

قصه سریال مدینه درباره زنی به نام مدینه است که بعد از درگذشت همسرش جهان تصمیم دارد همراه پسرخوانده‌اش، کارخانه جهان را به بهترین شکل اداره کند، اما همسر اول جهان مانعی جدی سر راه‌اوست.

نقش مدینه را پریوش نظریه برعهده دارد و از دیگر بازیگران آن می‌توان به آتیلا پسیانی(جهان)، مهدی سلطانی(عبدی)، بهزاد فراهانی(بلبل)، مجید صالحی(عزیز)، شبنم مقدمی(روحی)، رضا رویگری(شهرام)، مهرداد صدیقیان(بهمن)، سیدمهرداد ضیایی(خسرو)، مریم بوبانی(طاهره) و آناهیتا افشار(هانیه) اشاره کرد.

تولید سریال مدینه آخرین روز فروردین آغاز شده و بخشی از تصویربرداری آن همزمان با پخش سریال ادامه خواهد داشت.

فاخته در شبکه 2

فاخته به کارگردانی محمود معظمی سریالی است که احتمالا برخلاف بسیاری از سریال‌های ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر پیش از افطار از شبکه دو به نمایش درخواهد آمد. تا امروز 70‌درصد از تصویربرداری آن انجام شده است.

این روزها گروه تولید سریال فاخته مشغول تصویربرداری سکانس‌های خارجی است و طی روزهای گذشته نیز سکانس خواستگاری امید از دختر کوچک خانواده حاج عزت ضبط شده است. این سکانس در یکی از مدارس تهران تصویربرداری شده و متین ستوده، ثریا قاسمی و کمند امیرسلیمانی از بازیگران آن هستند.سریال فاخته در گروه کودک و خردسال شبکه دو در ۳۳ قسمت براساس فیلمنامه علی‌اکبر محلوجیان تولید می‌شود. این سریال درباره دختری از یک خانواده فرهیخته است که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده و تمام اعمال دینی بر او واجب می‌شود.

در این سریال ثریا قاسمی(مادربزرگ)، عبدالرضا اکبری(پدر خانواده)، کمند امیرسلیمانی(مادر خانواده)، فرخ نعمتی(پدربزرگ)، شهرام عبدلی(عمو)، رحیم نوروزی، متین ستوده(دختر بزرگ خانواده)، نگین معتضدی(زن عمو) و هنرمند خردسال سپیده کاشانی در نقش اصلی و دختر کوچک خانواده بازی می‌کنند.

3 گزینه روی میز شبکه 3

شبکه سه که طی چند سال گذشته، سریال ماه ‌رمضانی‌اش را از میان دو سریال انتخاب کرده، امسال سه گزینه پیش‌رو دارد. تولید سریال هفت سنگ به کارگردانی علیرضا بذرافشان به پایان رسیده و آماده پخش است، بیش از نیمی از سریال شمعدانی به‌کارگردانی سروش صحت انجام شده و سریال دردسرهای عظیم در نیمه‌های راه است.

تصویربرداری سریال هفت سنگ اسفند سال گذشته در یک ورزشگاه به پایان رسید. این سریال ماجراهای سه خانواده را روایت می‌کند که روابطشان با یکدیگر داستان‌های جذابی را شکل می‌دهد. از بازیگران این سریال می‌توان به پرویز پورحسینی، الهام پاوه‌نژاد، شبنم مقدمی، مهدی سلطانی، بهنام تشکر و فرناز رهنما اشاره کرد. علاوه بر بازیگران اصلی این سریال که نقش اعضای سه‌ خانواده را بازی می‌کنند، بازیگران زیادی به عنوان مهمان در سریال هفت سنگ حضور دارند. برخی از بازیگران مهمان نقش بستگان دور و نزدیک اعضای این خانواده را بازی می‌کنند، تعدادی از آنها نقش دوستان یا همسایگان را برعهده دارند و برخی دیگر نیز شخصیت‌هایی هستند که خواسته یا ناخواسته پایشان به خانه یکی از این سه خانواده باز می‌شود.

سریال شمعدانی به کارگردانی سروش صحت آخرین مراحل تولید را پشت‌سر می‌گذارد. این سریال که تصویربرداری آن اسفند سال گذشته آغاز شده، در دو مرحله تولید می‌شود و اگر برای نمایش در ماه مبارک رمضان انتخاب شود، مرحله اول آن در این ماه به نمایش درخواهد آمد.

سریال شمعدانی نیز مانند فاخته و مدینه همزمان با تصویربرداری تدوین می‌شود. این سریال داستان دو خانواده را مطرح می‌کند و به مسائل و مشکلات شهری و شهروندی توجه ویژه دارد. داستان شمعدانی درباره خانواده عطا و هوشنگ است. عطا فرزندی دارد که برای او بسیار عزیز و دوست‌داشتنی است، اما کنجکاوی‌های این کودک ماجراهای بسیاری برای خانواده عطا و هوشنگ رقم می‌زند.

/Media/Image/1393/01/26/635331596301315405.jpg

در سریال شمعدانی آتنه فقیه‌نصیری، محمدرضا داوودنژاد، حسن معجونی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، محسن قاضی‌مرادی، امیر کاظمی و محمد نادری بازی می‌کنند.

دردسرهای عظیم که تصویربرداری آن ماه گذشته آغاز شده، اولین سریال برزو نیک‌نژاد در مقام کارگردان است. نیک‌نژاد نگارش فیلمنامه دودکش را در کارنامه دارد که ماه رمضان سال گذشته از شبکه یک به نمایش درآمد و از آثار پرمخاطب تلویزیون بود. این سریال داستان مرد میانسالی است که قصد دارد با زد‌و‌بندهایی در شهرداری و دیگر سازمان‌ها و ادارات از بسازبفروشی درآمدی هنگفت کسب کند. فیلمنامه این سریال به قلم علیرضا کاظمی‌پور و سعید جلالی براساس طرحی از محمد فاضلی نوشته شده است. مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، جواد عزتی، زهره فکور صبور، الناز حبیبی و مریم سعادت در این سریال بازی می‌کنند.

توجه ویژه به برنامه‌های معارفی

تلویزیون علاوه بر سریال‌ برنامه‌های دیگری نیز برای ماه رمضان امسال در نظر گرفته است که برخی از آنها روز گذشته در جلسه شورای معارف تلویزیون با حضور علی دارابی معاون سیما بررسی شد. در این جلسه جدول پخش برنامه‌های ماه رمضان به شیوه‌ای طراحی شد که در هر ساعت از روز یکی از شبکه‌ها تلاوت، جمع‌خوانی قرآن و تلاوت‌های نوجوانان را از شهر تهران و نیز شهرهای دیگر کشور به نمایش بگذارد.

زمان پخش سخنرانی بیش از 150 نفر از مراجع، روحانیون و کارشناسان دینی در شبکه‌های تلویزیون نیز به شیوه‌ای طراحی شد که تداخلی در این سخنرانی‌ها اتفاق نیفتد.

در این جلسه مقرر شد شبکه‌های یک، قرآن و جام‌جم ویژه‌برنامه افطار داشته باشند و دیگر شبکه‌ها برنامه‌های اجتماعی دیگری با حال و هوای ماه مبارک تدارک ببینند.

دارابی در این جلسه به نام‌گذاری امسال به عنوان سال قرآن و معارف در سیما اشاره کرد و از مدیران شبکه‌ها خواست هر شبکه، شورای راهبردی با حضور استادان و صاحب‌نظران معارفی دانشگاه و حوزه و مسلط به امور رسانه تشکیل دهد تا نسبت به تهیه پیام‌های قرآنی و معارفی و جانمایی آنها در همه ساختارهای برنامه‌سازی اقدام شود.

دارابی از مدیران گروه‌های معارف شبکه‌ها خواست از ساختارهای تکراری و خنثی برای ساخت برنامه‌های معارفی پرهیز و از قالب‌های متنوع و متفاوت برنامه‌سازی برای جلب نظر مخاطبان استفاده کنند.

دارابی با اشاره به پخش بیش از 30 برنامه گفت‌وگومحور با چهره‌های علمی، فرهنگی کشور درباره ماه مبارک رمضان از مدیران معارف تلویزیون خواست بویژه در زمان‌های افطار و سحر برنامه‌های کوتاه و جذابی تدارک ببینند که فضای روحانی و معنوی این لحظات را برای روزه‌داران شیرین‌تر و برای تحقق این هدف از ساختارهای متنوع و جذاب استفاده کنند.

دارابی بر تولید مناجات‌های کوتاه و پرشور و نیز ساخت مستندهای فاخر معارفی و قرآنی تاکید کرد و با اشاره به اثرگذاری برنامه حدیث سرو از مدیران خواست تولید برنامه‌هایی از این‌دست را افزایش دهند.

وی با اهتمام بر ساخت برنامه‌هایی برای آشنایی با قرآن کریم، نهج‌البلاغه، احکام و صحیفه سجادیه در برنامه‌های معارفی گفت: با وجود مشکلات مالی، معاونت سیما تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا هیچ مشکلی برای ساخت برنامه‌های معارفی در سیما وجود نداشته باشد.

معاون سیما با اشاره به این‌که پاسخ به شبهات دینی کار بسیار تخصصی و نیازمند پژوهش‌های مستند است، گفت: پاسخ به شبهات باید در شبکه‌های دارای اتاق فکر مشترک با علمای حوزه، محدود شود تا به جای پاسخ به شبهات، خدای ناکرده شبهه‌زایی نداشته باشیم.

معاون رئیس رسانه ملی ساخت برنامه‌های پاسخ به پرسش‌های دینی را در همه شبکه‌ها ضروری دانست و گفت: بویژه در ایام مبارک رمضان، احکام روزه باید مورد توجه جدی قرار گیرد و کارشناسانی را به برنامه دعوت کنید که بتوانند با بیان ساده و شیوا پاسخگوی مخاطب باشند. (آذر مهاجر/ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها