نماینده آیت‌الله سیستانی و هزاران داوطلب برای دفاع از سامرا وارد این شهر شدند

ارتش عراق کنترل دوباره کرکوک را به دست گرفت

منابع عراقی همچنان از ثبت‌نام ده‌ها هزار داوطلب برای جنگیدن با داعش در شهرها و استان‌های مختلف این کشور خبر می‌دهند. این درحالی است که ارتش عراق موفق شد کنترل دوباره کرکوک را به‌دست گرفته و برای پس گرفتن دیگر مناطق برنامه ریزی کند. دراین میان برخی ناظران نسبت به تجزیه عراق هشدار می‌دهند که می‌تواند معنادار باشد.
کد خبر: ۶۸۴۳۵۶

به گزارش ایرنا و به نقل از منابع عراقی، یحیی الناصری استاندار ذی قار گفته است: تا روز شنبه 50 هزار شهروند در 20 مرکز اداری این استان برای جنگیدن با داعش داوطلب شدند و ثبت‌نام کردند.از سوی دیگر ناظم الساعدی، معاون استاندار میسان نیز از ثبت‌نام 15 هزار داوطلب از گروه‌های مختلف جامعه برای جنگیدن با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خبر داد. در استان الدیوانیه نیز یک منبع امنیتی اعلام کرد: تاکنون بیش از 4000 نفر برای جنگیدن با داعش داوطلب شده‌اند.

در همین رابطه روز گذشته منابع عراقی اعلام کردند احمد الصافی، نماینده آیت الله سیستانی در اقدامی نمادین برای افزایش سطح روحیه ارتش عراق وارد شهر سامرا شد. هم اکنون هزاران داوطلب برای دفاع از سامرا وارد این شهر شده‌اند. از سوی دیگر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از حامیان خود خواست تا رژه نظامی یکپارچه‌ای در هر استان به‌صورت جداگانه برگزار کنند.

روز گذشته تائید شد که نیروهای ارتش عراق همراه چند فروند بالگرد وارد شهر کرکوک شده‌اند. به گزارش ایسنا، یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دفاع عراق اعلام کرد در عملیات آزادسازی ارتش و نیروهای امنیتی در تعدادی از استان‌های عراق بیش از 360 نفر از اعضای حزب بعث، گروه داعش و تشکل تروریستی طریقه نقش بندیه کشته شده‌اند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: ارتش دوباره در شهر کرکوک مستقر شده و اطراف مناطق حیاتی این شهر کمربند امنیتی ایجاد کرده است.

پیشتر نیروهای پیشمرگ کرد این شهر را به تصرف خود در آورده بودند. کرکوک با توجه به این‌که نفتخیز است، اهمیت بسیاری دارد، از این رو برخی براین باور بودند که کردها ممکن است از فرصت پیش آمده استفاده کرده و شهر کرکوک را برای همیشه تصرف کنند. درهمین رابطه اما دیروز نیچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان گفت: دخالت نیروهای پیشمرگه در تحولات اخیر عراق، به قصد اشغال هیچ منطقه‌ای نبوده است.

در یک خبر دیگر روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به‌نقل از منابع خود نوشت ارتش عراق مسیر اصلی میان بغداد و سامرا را تحت کنترل درآورده است و نیروهای عراقی با حملات هوایی 40 فرد مسلح را در استان دیالی به هلاکت رساندند. پایگاه خبری عراقی المدی پرس نیز گزارش داد که گروه تروریستی داعش 1700 دانشجوی دانشکده نیروی هوایی عراق را در پایگاه سباکیر در شمال تکریت اعدام کرده است. این خبر از سوی منابع معتبر ذکر نشده است. همچنین در خبر دیگری اعلام شد گروه داعش کتاب‌های درسی موصل را به‌دلیل نامناسب بودن به آتش کشیده است. از سوی دیگر گفته می‌شود در اثر اصابت دو گلوله خمپاره به محل استقرار نیروهای پیشمرگه در نزدیکی شهر «السعدیه» در 60 کیلومتری شمال شرق شهر «بعقوبه» سه نیروی پیشمرگه کشته و 12 نیروی دیگر زخمی شدند. این افراد به اشتباه از سوی نیروی هوایی ارتش عراق هدف قرار گرفتند.

تجزیه عراق

در حالی که نبرد دولت عراق با شبه نظامیان داعش از چند جبهه جریان دارد، برخی نسبت به احتمال تجزیه این کشور هشدار می‌دهند. ایادعلاوی، نخست‌وزیر سابق عراق با بیان این‌که کمربند امنیتی بغداد از بین رفته است، اعلام کرد این احتمال کاملا وجود دارد که عراق در مسیر تقسیم و تجزیه قرار گیرد. وی درعین حال گفت: اما من بر این باور هستم که ما به سمت «سوریه کردن عراق» پیش می‌رویم. این درحالی است که مرتضی کشمیری، نماینده آیت‌الله‌ علی سیستانی در انگلیس گفته است: مرجع عالی شیعیان عراق با تقسیم کشور مخالف است و حفظ وحدت ارضی عراق را در اولویت قرار می‌دهد. وی همچنین یادآور شد: آنچه در روزهای اخیر به نقل از آیت‌الله سیستانی گفته شده، فتوا نیست، بلکه بیانیه بود و محتوای سخنان ایشان این است که مردم عراق باید ارتش را در مقابله با تجاوزهای تروریست‌ها حمایت کنند.

مساله بیانیه آیت‌الله سیستانی با برداشت‌های متفاوتی مواجه شده است. شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین مستقر در دوحه قطر با انقلابی خواندن اعضای داعش، درخواست‌ آیت‌الله سیستانی را برای جنگ با شبه نظامیان افراطی در شمال این کشور مورد انتقاد قرار داده و آن را یک انقلاب علیه اهل تسنن خواند. از این رو و برای پرهیز از هرگونه جنگ فرقه‌ای و مذهبی آیت الله سیستانی دیروز بیانیه جدیدی را صادر و در آن اعلام کرد: باید از هرگونه اقدامات قومی‌ گرایانه یا طایفه‌ای که به وحدت ملی عراق لطمه وارد می‌کند،‌ اجتناب ورزید. دراین بیانیه همچنین تاکید شده است: باید از هرگونه اقدامات مسلحانه که خارج از چارچوب قانون صورت می‌گیرد، اجتناب شود.

اظهارات خارجی

دیروز، خبرگزاری رویترز از واشنگتن نقل کرد که وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی جان کری با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق خبر داده است. به گزارش این منبع، جان کری در صحبت‌های خود با هوشیار زیباری گفته است: همکاری آمریکا تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که سران عراقی واقعا اختلاف نظرهای خود را کنار گذاشته و رویکرد کارآمد و همسویی را برای تحکیم وحدت ملی مورد نیاز پیشرفت کشور و رویارویی با داعش به‌کار بندند.کری همچنین از عراق خواست تا بسرعت نتایج انتخابات مجلس این کشور در سی‌ام آوریل (دهم اردیبهشت) را تائید کرده و دولت جدید را بدون وقفه‌ای طولانی مانند سال 2010، تشکیل دهد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت در حال بررسی گزینه نظامی است اما اعزام سربازان آمریکایی به عراق برای کمک به مالکی به منظور مقابله با شبه نظامیان داعش مطرح نیست.

در همین رابطه اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه نیز گفته است حملات گروه‌های تروریستی به عراق نتیجه بی‌توجهی جامعه جهانی در قبال بحران سوریه است. وی گفت: پس از دو سال تلاش‌های بی‌فایده برای پایان دادن به بحران سوریه که موجب مرگ بیش از 160 هزار نفر شد، این مساله برای همگان روشن بود که درگیری‌ها در سوریه باقی نمی‌ماند و به دیگر کشورها نیز سرایت می‌کند.

در یک اظهار نظر دیگر تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس ارتباط ناآرامی‌های اخیر عراق را با حمله نظامی غرب در سال 2003 به این کشور رد کرد و به جای آن ناکامی غرب در مواجهه با ناآرامی‌های سوریه را مقصر دانست.

و آخرین خبر این‌که روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه در گزارشی نوشت در هجوم داعش به شهرهای عراق سه گروه بزرگ سنی برای نخستین‌بار با یکدیگر متحد شده و علیه دولت نوری مالکی دست به شورش زده‌اند. رهبر چنین شورشی فقط می‌تواند معاون سابق صدام حسین (عزت ابراهیم الدوری) باشد. این روزنامه افزود: در کنار شبه‌نظامیان داعش، رهبران قبایل سنی‌ها از استان انبار و بعثی‌های عراق از موصل و تکریت، در این شورش و هجوم به شهرهای عراق مشارکت داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها