نتایج انتخابات 31 تیر اعلام و از بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد ‌زی یک نفر رئیس جمهور خواهد شد

پایان ماراتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بلافاصله پس از آنکه کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پایان زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد در مراکز رای گیری آغاز شد.
کد خبر: ۶۸۳۹۳۶
شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغازشد

امروز واجدان شرایط شرکت در انتخابات افغانستان با حضوری پرشور در 6 هزار و 204 مرکز اخذ رای به پای حدود 23 هزار صندوق رای رفتند تا رییس جمهور این کشور را برای یک دوره 5 ساله انتخاب کنند.

12 میلیون نفر از مردم این کشور واجد شرایط شرکت در انتخابات اعلام شده بودند.

7 میلیون نفر از مردم افغانستان در دور اول انتخابات این کشور با وجود تهدیدهای طالبان و مخالفان مسلح در پای صندوق های رای حاضر شدند.

در دور اول انتخابات عبدالله عبدالله 45 درصد و اشرف غنی احمد زی با 31.6 درصد آرا به عنوان کاندیداهای پیشتاز از میان هشت نامزد ریاست جمهوری که نتوانستند حد نصاب لازم را برای پیروزی در دور اول کسب کنند، به دور دوم راه یافته بودند.

400 هزار نیروی امنیتی، پلیس و ارتش افغانستان مسوولیت تامین امنیت، انتخابات ریاست جمهوری امروز در این کشور را بر عهده داشتند.

هر چند نیروهای طالبان اخیرا با تهدید مردم افغانستان اعلام کردند که مراکز رای گیری را هدف قرار خواهند داد اما بر اساس گزارشهای دریافتی مردم افغانستان حضور پررنگی در پای صندوق های رای داشتند.

عمر داود زی وزیر کشور افغانستان در ساعات پایانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور به رسانه ها گفت انتخابات امروز با رویداد امنیتی قابل توجهی روبرو نبود و هر گونه تحرک نیروهای طالبان به شدت سرکوب شد.

بر اساس زمانبندی اعلام شده از طرف کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان قرار است 11 تیرماه نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود و پس از رسیدگی به شکایات نامزدها، 31 تیرماه نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بطور رسمی اعلام گردد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد احمدی
United States
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
به نظرمن واقعا نیروهای دولت عالی عمل كردند و از پس تهدیدات طالبان برامدند و من دوست دارم عبدلله عبدلله برنده دوره دوم باشد......
حكیمه
Afghanistan
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
به نظر من تغییراتی كه در دور دوم به مشاهده میرسد دلایلی را در بر دارد. مثلاً شخصی در دور اول رای داده ولی در دور دوم نسبت معذرتی نتوانسته رای دهد (سفر به خارج ، مریضی ...) كه در این جمله بعضی دوستانم شامل بودند ویاشخصی در دور اول نسبت مشكلی نتوانسته به محل رای دهی برسد ولی در مرحله دوم خودرا به محل رای دهی به هر مشكلی كه داشته رسانیده است .كه این معاذیر را نباید نادیده گرفت . بیایید با خدا باشیم وآنچه او مقدر كرده است تسلیم شویم وبا زور آزمایی ها زنده گی آرام مردم را مختل نسازیم . خداوند معجزه كرد انسان آفرید ما معجزه كنیم انسان بمانیم .

نیازمندی ها