اجماع علیه تروریسم داعشی نه تنها در وفاق قابل توجه شیعه و اهل سنت و فتواهای همگرای علمای آنها به وجود آمده بلکه به همسویی در لزوم مبارزه با تروریسم بین اکثر کشورهای منطقه نیز منجر شده است.
کد خبر: ۶۸۳۵۴۳
همه علیه داعش، از سیستانی تا السیسی

به گزارش جام جم آنلاین، حالا دیگر تقریبا همه به جز تغذیه کنندگان تروریسم داعش و تکفیر، بر ضرورت مقابله با این جریان تاکید دارند از بیت مراجع شیعی گرفته تا دارالافتاهای اهل سنت، از آیت الله سیستانی و دولت مستقر در بغداد تا عبدالفتاح السیسی و ژنرال های قاهره نشین.

داعش که از شکاف اختلاف های داخلی عراق و واگرایی های منطقه ای سر برآورده بود، اکنون با پادزهر وحدت رو به خنثی شدن می رود. تروریست های داعش به لطف این همنوایی با حملات برق آسایی پس از انفعال اولیه نیروهای امنیتی عراق روبرو شدند و از برخی مناطق مهم و استراتژیک تحت اشغال مثل موصل، کرکوک، تکریت و بلد عقب نشستند.

حالا زنگ خطر تشتت و تفرقه در عراق رفته رفته به کنسرتی همنوا تبدیل می شود که فقط برخی قدرت های خواهان امتیاز گیری مانند آمریکا برای ورود به آن شرط و شروط می گذارند، هرچند داعش برای آمریکایی ها می تواند همزمان تهدید و فرصت باشد. شاید به همین دلیل است که آمریکایی ها گاه می گویند عملیات فوری و کوتاه مدت را در عراق شروع خواهند کرد و گاه امتیازگیری سیاسی را روی میز می گذارند و درباره ضرورت سایر گزینه ها تغافل می کنند.

داعش و تسویه حساب در کربلا و نجف

ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش پیش از این در فایل صوتی که منتشر کرد، خطاب به نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفته بود: هدف اصلی ما نه سامرا و بغداد، بلکه کربلا و نجف است.

او خطاب به نوری مالکی گفت: واقعا که ما و شما تسویه حسابی را در پیش داریم . تسویه حساب سنگین و طولانی. تسویه حساب در سامرا و بغداد نخواهد بود بلکه در کربلا و نجف است. منتظر ما باشید.

حالا زنگ خطر تشتت و تفرقه در عراق رفته رفته به کنسرتی همنوا تبدیل می شود که فقط برخی قدرت های خواهان امتیاز گیری مانند آمریکا برای ورود به آن شرط و شروط می گذارند، هرچند داعش برای آمریکایی ها می تواند همزمان تهدید و فرصت باشد. شاید به همین دلیل است که آمریکایی ها گاه می گویند عملیات فوری و کوتاه مدت را در عراق شروع خواهند کرد و گاه امتیازگیری سیاسی را روی میز می گذارند و درباره ضرورت سایر گزینه ها تغافل می کنند.

همچنین به گزارش ایسنا، رغد صدام، دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق در گفتگویی تلفنی با روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی گفت: من از پیروزی های مخالفان دولت کنونی عراق و همچنین عقب نشینی نیروهای دولت نوری مالکی، نخست وزیر این کشور از شهرهای عراق بسیار خرسند و خوشحالم.

رغد صدام احیای نام پدر خود را از دروازه تروریسم تکفیری ها آرزو کرد و گفت: خوشحالم که عزت ابراهیم، رهبر حزب بعث عراق و گروه حامی وی در یکپارچه کردن گروه های دیگر از جمله گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش و ارتش مجاهدین برای سلطه بر شهرهای سنی نشین عراق پیروز شده اند... من مطمئنم که روزی به عراق بازمی گردم و برای شادی روح پدرم فاتحه می خوانم!

آیت الله سیستانی علیه داعش اعلام جهاد کرد

اما این رویا بادرایت علمای شیعه و همدلی مردم عراق در استقبال از مبارزه به تروریسنم سیاه تکفیر خیلی زود رنگ باخت.

تلویزیون عراق امروز جمعه گزارش کرد که آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق ، مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این کشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست ها فرا خواند و تاکید کرد:هر کسی که می تواند سلاح به دست گیرد و توان مقابله با ترویست ها را دارد، داوطلب شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، تلویزیون عراق تاکید کرد :" شیخ عبد المهدی کربلائی " نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خطبه های نماز جمعه امروز در مرقد مطهر امام حسین در شهر کربلای معلا گفت هر کسی که می تواند سلاح به دست گیرد و توان مقابله با ترویست ها را دارد، برای مقابله با تروریست ها داوطلب شود ، زیرا دفاع از عراق وظیفه ملی است.

وی با اشاره به اینکه ، مرجعیت شیعه از تلاش های نیروهای مسلح عراق در مقابله با گروه های تروریستی حمایت می کند، افزود : ایشان این گروه ها را به شجاعت و صبر و پایداری دعوت می کند زیرا دفاع از عراق ، وظیفه ملی است و همه باید برای دفاع از عراق وارد عمل شوند.

خبر دیگر حاکی از آن است که اهالی استان بصره، نینوا، شهر نجف و شماری دیگر از شهرهای عراق به منظور نبرد با گروهک تروریستی داعش بسیج شده اند.

تیپ «عمار بن یاسر» از سوی جنبش «مجاهدین هور» و تیپ «شیرهای نینوا» از سوی شورای «عشایر آزادیبخش» تشکیل شده است.

سخنگوی شورای استان بصره گفت: فرماندهی عملیات استان در حال تشکیل یک تیپ نظامی جدید وابسته به لشگر چهاردهم پیاده نظام در بصره است و فرماندهی پلیس نیز داوطلب می پذیرد.

این موضوع پس از اعلام آمادگی عشایر بصره به منظور شرکت در آزادسازی استان نینوا از داعش مطرح شد.

علمای اهل سنت بصره: عمامه را بر می داریم و به جنگ موش های داعش می رویم

ساعتی پس از اعلام جهاد مرجع شیعی عراق، در اقدامی که همگرایی شیعیان و اهل سنت را در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش نشان می دهد، علمای اهل سنت بصره بر همکاری با نیروهای امنیتی عراق برای ریشه کنی تروریسم در این کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه عراقی الانصار، علمای اهل سنت بصره امروز جمعه با تاکید بر همکاری با نیروهای امنیتی این کشور، مقابله با گروه های تروریستی را واجب شرعی و اخلاقی دانستند.

علمای اهل سنت در دانشگاه الکواز استان بصره تصریح کردند: واجب است که در یک صف واحد در کنار نیروهای امنیتی برای جنگ با این موش های تکفیری بایستیم.

علمای اهل سنت خطاب به مردم بصره و تمام عراق افزودند: مقابله داعش واجب شرعی و اخلاقی در دفاع از کشور است. دفاع از سرزمین و ناموس واجب است و اگر لازم شود، عمامه ها را از سر بر می داریم و لباس روحانیت را از تن می کنیم ولی برای جنگ با این مجرمان تاخیر نمی کنیم.

دارالافتای مصر: پیوستن به داعش حرام است

مرکز دینی صدور فتوای مصر (دارالافتاء) نیز روز جمعه به صف فتوای جهاد علیه تکفیر پیوست و پیوستن به گروه تروریستی داعش را حرام اعلام کرد. داردالافتا داعش را سازمانی دانست که برای تخریب کشورها و چهره اسلام در جهان تلاش می کند.

به گزارش السومریه نیوز، ابراهیم نجم سخنگوی رسمی درالافتای مصر در گفت و گو با رسانه ها گفت: اعمال ترور و قتل و تخریب عراق از سوی جماعت داعش و غیر آن، منافع دشمنان اسلام را تامین می کند و باعث تخریب و ویرانی کشورهای عربی و اسلامی می شود و بهانه ای برای دخالت بیگانگان فراهم می کند.

نجم افزود: سازمان داعش با تفکر تندروی آن، بسیاری از جوانان را تحت نام دین و دولت اسلامی گمراه کرده و فریب داده است. دولتی که داعش برای تاسیس آن می کوشد در حقیقت تلاشی برای تخریب چهره دین، ویران کردن کشور و ریختن خون بندگان خدا است.

سخنگوی رسمی درالافتای مصر تصریح کرد: داعش و سایر گروه های تندرو، در استنباط ادله شرعی به بیراهه و در فهم آیات و احادیث به خطا رفته اند...آنها متون (دینی) را آنقدر می پیچانند تا مواضع و اعمال خونبار و افراطی خود را توجیه کنند، چون از ریختن خون خلایق و صدور فتواهای ناپسند در جهت روش تکفیری خود برای فساد در زمین ابایی ندارند.

اعلام حمایت دولت السیسی از عراق در برابر تروریست های داعش

اما این هماهنگی علیه تروریسم تنها به مراجع شیعه و اهل سنت و مردم عراق منحصر نماند. وزارت خارجه مصر حمایت دولت عبدالفتاح السیسی را از دولت عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام کرد.

پیشتر نیز بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله با تروریسم در عراق تاکید کردند.

به گزارش رسانه های عراقی، بیانیه وزارت خارجه مصر حاکی از اعلام حمایت دولت عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر از عراق در برابر گروه تروریستی داعش و اهتمام قاهره به حفظ تمامیت ارضی آن کشور است.

در این بیانیه از همه گروه های سیاسی و مدنی در عراق خواسته شده است که اختلافات خود را برای بنای دولتی قوی و جامع برای همه عراقی ها کنار بگذارند و در مقابل نیروهای افراط گرا بایستند.

بیانیه وزارت خارجه مصر می افزاید: ناصر کامل معاون وزیر خارجه مصر روز گذشته (پنجشنبه) از سفر عراق بازگشت و در آن سفر با مسئولان عراقی و نمایندگان گروه های سیاسی دیدار کرد.

وی درباره روابط دوجانبه بین قاهره و بغداد و تحولات منطقه ای با مسئولان عراقی بحث و تبادل نظر کرده است.

همچنین قرار است گزارش کاملی از این سفر شامل بررسی اوضاع عراق تقدیم نبیل فهمی وزیر خارجه مصر شود.

گزارش های رسانه های عراقی نیز از رایزنی درباره همکاری امنیتی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم در عراق حکایت دارد.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكبر
Netherlands
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
داعش فرماندهان نظامی اش همان فرماندهان ارتش بعثی صدام هستند كه بعد از فروپاشی نظام دیكتاتوری صدام ، تحت امر دختر صدام در آمده اند و حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستكی این گروه هم توسط عربستان سعودی و قطر صورت میگیرد .كه با یك ایدئولوژی خاصی جوانان گمراه و خام را جذب میكنند با وعده جهاد علیه كفار
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها