سرود ملی ایران با دیگر کشورها رقابتی نزدیک دارد

تحلیل گاردین از سرود ملی ایران

جام جم نوا: گاردین در اقدامی جالب از 33 نفر از موسیقیدانان پاپ سرشناس جهان دعوت کرده تا درباره سرود ملی کشورهای مختلف جهان که قرار است در رقابت‌های جام جهانی 2014 بازی کنند، از جمله جمهوری اسلامی ایران نظر دهند.
کد خبر: ۶۸۲۷۶۳
تحلیل گاردین از سرود ملی ایران

روزنامه گاردین در اقدامی جالب از 33 نفر از موسیقیدانان پاپ سرشناس جهان دعوت کرده تا درباره سرود ملی کشورهای مختلف جهان که قرار است در رقابت‌های جام جهانی 2014 بازی کنند، نظر دهند.

این روزنامه انگلیسی‌زبان در مطلبی علت چنین کاری را این‌گونه عنوان می‌کند: 32 تیم فوتبال با در مجموع 128 بازی و این‌که در هر بازی سرود ملی هر تیم نیز پخش می‌شود،حقیقتا عذاب‌آور است؛ اگر سرود ملی هر کشور به طور متوسط 90 ثانیه باشد، در این بازی‌ها باید بیش از 3 ساعت و 12 دقیقه به سرود ملی کشورهای مختلف گوش دهیم، ارزش موسیقایی این سرودهای ملی چقدر است؟ آیا هر یک از این سرودها ارزش گوش کردن دارد؟

این سوألی است که قرار است هر یک از کارشناسان موسیقی گاردین به آن پاسخ دهند.
«پت کین»، آهنگساز و خواننده 50 ساله اسکاتلندی نیز درباره سرود ملی جمهوری اسلامی ایران اینگونه می‌گوید: اولین باری که سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را شنیدم، شبیه یک اثر درخشان نئو-کلاسیک در قرن 19 میلادی در اروپا بود. ولی زمانی‌که کمی در عرصه موسیقی مطالعه کنید، متوجه پیشکسوت بودن ایران خواهید شد.

وی می‌افزاید: شکی نیست که ایران پایه‌گذار موسیقی اپرایی در شکلی خاص از خود که به تعزیه معروف است. موسیقی سمفونی در ایران معاصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موسیقی برگرفته از یک موسیقی کلاسیک سنتی و بومی است که پیشینه آن به امپراطوری ساسانیان در قرن دوم میلادی بازمی‌گردد.

«پت کین» در پایان متذکر شد: من نمی‌دانم که تیم ایران در رقابت‌های جام جهانی چه خواهد کرد ولی خوب می‌دانم که سرود ملی این کشور که در دهه 90 ساخته شده است، با سرود ملی دیگر کشورهای جهان رقابتی نزدیک دارد و شایسته این جایگاه هست.

(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها