در2 ماهه نخست امسال 12 قلاده یوزپلنگ در ذخیره گاه زیستکره توران مشاهده شده است

افزایش مشاهده یوزپلنگ آسیایی

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از افزایش مشاهده یوزپلنگ آسیایی در دو ماهه نخست امسال در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۸۲۱۹۱

به گزارش فارس، بهرام علی ظاهری با بیان این‌که در تمام سال 1392 حدود 17 مورد یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان مشاهده شد، افزود: این آمار فقط در دو ماهه نخست امسال به 12 مورد مشاهده در ذخیره‌گاه زیستکره توران رسیده است.

وی با بیان این‌که یوزپلنگ‌های مشاهده شده در گله‌های دو، چهار یا حتی پنج قلاده‌ای دیده‌ شده‌اند، یادآور شد: مشاهده گله‌های یوزپلنگ آسیایی در محدوده سمنان اخیرا از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان نیز با بیان این‌که دیدن یوزپلنگ بسیار سخت است؛ زیرا این حیوان
به تعبیری خجالتی است و بیشتر اوقات، خود را از دید پنهان می‌کند، گفت: مشاهده 12 مورد یوزپلنگ در سال 93 بیانگر شرایط مطلوب زیستگاهی از نظر تغذیه و محیط مناسب است.

عباس دامنگیر مشاهده گله پنج قلاده‌ای از یوز در این منطقه برای اولین بار را بی‌نظیر خواند و افزود: بر اساس مشاهدات، نزدیک 20 قلاده یوزپلنگ در ذخیره‌گاه توران وجود دارد، اما برای بررسی شمار این گونه، طرح بررسی شرایط گونه نادر یوزپلنگ در این استان در حال اجراست.

آمار دقیقی از جمعیت یوزپلنگ در ایران به دلیل کمتر در معرض دید قرار داشتن یوز وجود ندارد، اما بر اساس آمارهای ارائه شده توسط نهادهای بین‌المللی بین یکصد تا 120 قلاده در استان‌های مختلف ایران وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها