سایه بحران اوکراین برسالگرد مراسم نرماندی

مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی نیروهای متفقین در نبرد نرماندی در حالی روز گذشته برگزار شد که بحران اوکراین و شرایط این روزهای این کشور، بر این مراسم سایه انداخته بود، به‌گونه‌ای که تا پیش از برگزاری این مراسم گفته می‌شد از روسیه دراین مراسم دعوت نخواهد شد.
کد خبر: ۶۸۰۹۹۹
سایه بحران اوکراین برسالگرد مراسم نرماندی

با این حال روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با شرکت خود در این مراسم توانست با تعدادی از رهبران کشورهای غربی بویژه در رابطه با بحران اوکراین به صورت مستقیم و رودر رو مذاکره کند.

نبرد نورماندی نام یکی از نبردهای مهم مربوط به جنگ جهانی دوم است. در این نبرد نیروهای متفقین در ششم ژوئن 1944 در کرانه نرماندی پیاده شدند و فرانسه را از نیروهای آلمان نازی آزاد کردند. این نبرد، بزرگ‌ترین عملیات آبی خاکی تاریخ محسوب می‌شود و شکست سنگینی را بر نیروهای آلمان نازی وارد کرد. از این رو هرساله به صورت نمادین رهبران کشورهای متفقین از جمله کشورهای غربی و روسیه در این مراسم شرکت می‌کنند تا بر اتحاد تاریخی خود تاکید ورزند.

آن طور که منابع خبری گزارش دادند، سران کشورهای مهم دنیا از عصر روز پنجشنبه وارد فرانسه شدند تا در این مراسم شرکت کنند. این مراسم باعث شد تا سران کشورهای اروپایی برای اولین بار پس از بحران اوکراین، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار داشته باشند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سران کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان هر یک به طور جداگانه با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کردند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس از نخستین مقام‌های اروپایی بود که با پوتین دیدار داشت.

بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس روسیه، این دیدار حدود یک ساعت به طول انجامید هرچند دو طرف هرگز با یکدیگر دست ندادند.

کامرون در این گفت‌وگوها از پوتین خواست رئیس‌جمهور جدید اوکراین را به رسمیت بشناسد و با وی همکاری کند.

نخست‌وزیر انگلیس با غیرقابل قبول خواندن وضعیت موجود، خواستار تغییر آن شد. پوتین پس از دیدار با کامرون، به کاخ الیزه رفت و مورد استقبال فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دیداری جداگانه با رئیس‌جمهور روسیه داشت. با این حال، برخی منابع خبری بعید می‌دانند که دیداری بین اوباما و پوتین در این مراسم صورت گیرد.

همچنین روزگذشته وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه در پاریس با یکدیگر دیدار کرده و همان طور که انتظار می رفت در مورد بحران اوکراین با یکدیگر صحبت کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود در جمع خبرنگاران در پاریس گفت که دولت حامی غرب اوکراین باید نخستین گام را برای توقف درگیری‌ها بردارد.

لاوروف اظهار کرد: نخستین گام باید توقف عملیات به اصطلاح ضد تروریستی باشد و من متقاعد شده‌ام که لوهانسک و دونتسک برای آتش‌بس و نشستن بر سر میز مذاکرات آماده هستند.

لاوروف افزود: ما بسیار امید واریم که نفوذ آمریکا بر رئیس‌جمهور منتخب اوکراین (پترو پروشنکو) برای توقف تنش و مقابله به‌مثل به کار گرفته شود.

نشست بدون روسیه

سران کشورهای اروپایی و غربی در حالی روز گذشته در نرماندی گرد هم آمدند که آنها چهارشنبه‌شب اجلاس سران7 را در بروکسل برگزار کردند. این نشست برای نخستین بار طی 17 سال اخیر بدون حضور روسیه برگزار شد. پیش از بروز بحران اوکراین قرار بود این نشست در استراحتگاه سوچی در دریای سیاه و با میزبانی روسیه برگزار شود، اما به دنبال عدم دعوت روسیه این نشست به بروکسل در بلژیک منتقل شد.

در پایان این دیدار، آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و کانادا در بیانیه مشترکی تاکید کردند: ما متحد شده‌ایم تا نقض مستمر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه را محکوم کنیم. تصرف غیرقانونی کریمه از سوی روسیه و اقدامات این کشور برای بی‌ثبات کردن شرق اوکراین غیرقابل قبول بوده و بایستی متوقف شود.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست تاکید کرد اقتصاد روسیه دچار مشکل شده و اگر پوتین رویکرد خود را تغییر ندهد این اقتصاد بیشتر متزلزل خواهد شد.

از سوی دیگر، پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وی مبنی بر عدم دعوت به حضور در نشست گروه 7 برای نخستین بار از زمان پیوستن روسیه به این باشگاه در سال 1997 گفت: امیدوارم به آنها خوش بگذرد!

به نظر می‌رسد کشورهای غربی و اروپایی به دنبال این هستند که با آغاز کار رئیس جمهور جدید اوکراین ـ که از روز گذشته به صورت رسمی شروع شد ـ حمایت های فراوانی از او کرده و روسیه را هم به همکاری با کی‌یف وادارند؛ موضوعی که مسکو آن را منوط به توقف عملیات نظامی دولت اوکراین در مناطق شرقی کرده است. روز پنجشنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در شهر برلین با پروشنکو دیدار داشت و بر حمایت کامل آلمان از دولت جدید اوکراین تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها