طی 3 ماه آینده صورت می گیرد

مهار ریزگردها با ذرات نانو رس

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی موفق شد با استفاده از ریزگردها برای اولین بار در جهان، قارچ هایی با کیفیت تر و زود رستر نسبت به قارچ های معمولی تولید کند بدون اینکه از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده کند.
کد خبر: ۶۷۵۶۷۶
تولید قارچ با استفاده از ریزگردها

دکتر رامین عزتی در خصوص طرح پژوهشی «اثرات سود بخش ریزگردهای حاوی مواد مغذی بر رشد و نمو قارچ های خوارکی» که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است، گفت: رساله دکتری من در خصوص ریزگرده ها است و من اثرات مثبت ریز گرده‌ها را در خصوص پروش گیاهانی، مانند گندم، انگور و زیتون بررسی کرده ام که هر کدام چه اثرات مفیدی دارد.

وی افزود: با توجه به فعالیت هایی که در زمینه اثرات مثبت ریزگردها انجام داده بودم به این نتیجه رسیدم که با این روش، قارچ پروش دهم بنابراین در آزمایشگاه تحقیقاتی محیط زیست در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی که وابسته به دانشکده علوم زیستی است این کار را انجام داده و موفق شدم. البته باید یادآور شوم که پروش قارچ در آزمایشگاه فرایند بسیار سختی دارد.

مجری طرح پژوهشی مذکور گفت: براساس این ایده که پرورش قارچ با استفاده از ریزگردها، چه تفاوتی با پرورش قارچ بدون استفاده از ریزگردها و به صورت معلولی دارد این کار آغاز شد.

عزتی افزود: برای این کار، ریزگردها را در شرایط اتمسفری مصنوعی درست کردیم (اتاق شبیه سازی اتمسفر در آزمایشگاه وجود دارد) درآن شرایط انگار که باران های مصنوعی ریزگردها خورده است ، یعنی با استفاده از مقداری ریزگرد یک مقدار نور خورشید مناسب و ابر مصنوعی قارچ ها را آنجا گذاشتیم آنچه که مشاهده شد این بود که قارچ ها از حالت عادی زودتر رشد کرده و تعداد بیشتری از آنها ایجاد شد و ابعاد آن بزرگتر از قارچ های معمولی بوده و پنج روز زودرس‌تر از قارچ های معمولی هستند.ما دراین روش فقط مواد غذایی را که گیاه نیاز دارد به آن القا کردیم و از هیچ ماده شیمیایی استفاده نکردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: در ریزگردهایی که می آیند آلاینده صنعتی بسیار زیاد است اما ما این ریزگردها را از منشاء آن یعنی کشور تونس و از زمین بدون اینکه وارد اتمسفر شود آورده ایم بدون اینکه آلودگی ایجاد کند.

وی افزود: بعد در آزمایشگاه شرایط اتمسفر ایجاد کردیم. در شرایط پاک، از آن محلول به این قارچ ها مواد غذایی دادیم و قارچ ها این مقدار رشد کردند.

عزتی تاکید کرد: مساله مهم این است که مواد غذایی را به صورت اتمسفری و طبیعی به قارچ ها القا کردیم بدون اینکه هیچ گونه ماده شیمیایی در آن دخیل باشد.

وی در خصوص اینکه چرا از خاک تونس دراین طرح استفاده شده است، گفت: من خودم 170 نمونه خاک از تمام دنیا در آزمایشگاه دارم می دانستم که خاک تونس از همه نمونه های موجود غنی تر است برای همین از این خاک روی قارچ ها استفاده کردم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: بهتر است به جای استفاده از کودهای شیمیایی مخرب محیط زیست، منابع طبیعی خود را شناسایی کنیم و از منابع الهی و خدادی استفاده کنیم شاید در خیلی جاهای ایران خاک هایی داشته باشیم که مثل ریزگردهای تونس ارزش غذایی داشته باشد.

وی در خصوص هزینه این طرح گفت: هزینه صفر ریال است فقط باید این خاک را به ما بدهند ما خود شرایط اتمسفری لازم را ایجاد می کنیم که امکانش در آزمایشگاه وجود دارد.

عزتی افزود: منبع من باید خاک باشد با استفاده از یک گرم خاک کیلوگرم ها قارچ تولید می کنیم ، البته قارچ در هر شرایط تولید می شود ولی با یک گرم از این نوع خاک قارچ های زود رستر و با کیفیت تر به دست می آوریم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پایان از دکتر شهربانو عریان و دکتر محمد نبیونی به خاطر حمایت از پروژه مذکور و کمک هایی که در روند این پروژه داشتند تشکر کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در دنیا انجام شده است و مراحل ثبت آن در سازمان ثبت اختراعات و اکتشافات سازمان پژوهش ها در حال پیگیری است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها