حالا مشخص شده که باشگاه پرسپولیس مالک اصلی شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد است؛ شرکتی که با انجام کلی کارها به پرسپولیس واگذار شد .
کد خبر: ۶۷۵۶۴۸
افشای محرمانه ی رویانیان


اکثر آنهایی که اتفاقات فوتبال ایران را پیگیری می‌کنند، شرکت صدرا سیستم پاسارگاد را به عنوان سرمایه‌گذار پنج ساله «برند» رسمی باشگاه می‌شناسند. اما حالا مشخص شده که باشگاه پرسپولیس مالک اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ است؛ شرکتی که با انجام کلی کارها به پرسپولیس واگذار شد.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: مدیرعامل شرکت صدرا سیستم پاسارگاد با ارسال نامه‌یی به علیرضا رحیمی، رسما درخواست کرد باشگاه پرسپولیس سهامدار جدید خود را برای ثبت محضری به این مجموعه معرفی کند! بدون تردید بسیاری از اهالی فوتبال و هواداران پرسپولیس نمی‌دانند که این باشگاه در حال حاضر سهامدار یک شرکت تبلیغاتی و بازرگانی بزرگ است؛ توافقنامه‌یی که در زمان مدیرعاملی محمد رویانیان در پرسپولیس با صدرا سیستم پاسارگاد امضا شد اما به دلایلی نامعلوم آن طور که باید در رسانه‌ها روی آن مانور داده نشد. در حقیقت اکثر آنهایی که اتفاقات فوتبال ایران را پیگیری می‌کنند، شرکت صدرا سیستم پاسارگاد را به عنوان سرمایه‌گذار پنج ساله «برند» رسمی باشگاه می‌شناسند. اما حالا مشخص شده که باشگاه پرسپولیس مالک اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ است؛ شرکتی که با انجام کلی کارها به پرسپولیس واگذار شد.

حسابرسی وزارت ورزش زیر سوال می‌رود

شرکت صدرا همان شرکتی است که محصولات پرسپولیس مثل نودل، عطر، ادکلن، نوشابه انرژی‌زا، نوشیدنی‌های طبیعی و... را روانه بازار کرده است؛ کار تجاری‌ای که پول قابل توجهی هم از محل در‌آمدهای آن به باشگاه پرسپولیس می‌رسد. با وجود اینکه در رسانه‌ها بارها اعلام شده این شرکت در پشت پرده متعلق به محمد رویانیان است، اما مسوولان کنونی این شرکت خبر نقش‌آفرینی مدیرعامل سابق سرخ‌ها در این مجموعه را تکذیب کرده‌اند. آنها معتقدند ارتباط کاری‌شان با رویانیان درست از زمانی شروع شده است که قرارداد همکاری باشگاه پرسپولیس با شرکت صدرا برای اسپانسرینگ و اجاره برند باشگاه به مدت پنج سال امضا شد. با این حال حضور« م.ر.گ » و «م. ر» در هیات‌مدیره که دو چهره اصلی تاثیرگذار در مجموعه صدرا سیستم هستند خبری نیست که کسی آن را بتواند تکذیب کند. این دو نفر اتفاقا از همکاران و معاونان رویانیان در ستاد سوخت هم بودند. به همین دلیل است که هنوز هم گفته می‌شود شرکت صدرا تحت نظر غیرمستقیم محمد رویانیان برای توجیه کارهای اقتصادی که در باشگاه پرسپولیس انجام می‌داد وارد ورزش و فوتبال ایران شد.

در زمان مدیریت محمد رویانیان به دنبال همین همکاری‌ها، با برنامه‌ریزی‌های قبلی انجام شده، با عقد یک قرارداد رسمی و محضری، بیش از 75 درصد سهام شرکت صدرا سیستم پاسارگاد به باشگاه پرسپولیس واگذار می‌شود؛ مساله‌یی که معلوم نیست آیا در حسابرسی‌ای که وزارت ورزش و جوانان در این باشگاه انجام داده، جزو دارایی‌ها و درآمدهای این مجموعه لحاظ شده است یا نه! به هر صورت شرکت صدراسیستم یک ساختمان پنج طبقه گرانقیمت در میدان ندا، منطقه چیذر پایتخت دارد. ضمن اینکه صدرا قراردادهای تجاری مختلفی را هم با شرکت‌ها و نهادهای گوناگون امضا کرده که تمام این فعالیت‌های بزرگ اقتصادی همچنان انجام می‌شود. به این ترتیب باشگاه پرسپولیس تهران، صاحب سهام 75 درصد تمام ‌این دارایی‌ها و درآمد‌ها به حساب می‌آید. با این حال معلوم نیست چرا اینقدر ابهام درباره نحوه همکاری و قرارداد باشگاه با شرکت صدرا وجود دارد.

واگذاری سهام مجموعه دولتی پرسپولیس به شیرینی و...

از زمانی که پرسپولیس سهامدار عمده شرکت بازرگانی تبلیغاتی صدرا سیستم شده است، همیشه یک نماینده در هیات‌مدیره این شرکت به عنوان ناظر و حافظ منافع باشگاه حضور داشته است، منتها با این امتیاز که، به خاطر مشکلات حقوقی و اقتصادی‌ای که باشگاه پرسپولیس با آن روبه‌رو است، همیشه سهام 75 درصدی پرسپولیس به نام نماینده انتخابی باشگاه ثبت شده است. در زمان شروع این فعالیت‌ها، سهام باشگاه پرسپولیس در این شرکت، رسما در اختیار سعید شیرینی قرار گرفته بود. سرپرست جنجالی سابق باشگاه پرسپولیس همزمان عضویت هیات‌مدیره صدرا سیستم پاسارگاد را هم بر عهده داشت حضور شیرینی در هیات‌مدیره صدرا درست تا زمانی ادامه داشت که همه‌چیز آرام بود. اما به محض اینکه پرونده رسیدگی به مسائل ستاد سوخت و پول‌هایی هزینه شده این نهاد در پرسپولیس و از طرفی دیگر ماجرای وارد کردن ماشین‌های خارجی و بحث سند نداشتن این ماشین‌ها و موارد مشکوک مطرح شد ناگهان رویانیان و همکارانش تصمیم گرفتند که سهام شرکت به نام فرد دیگری ثبت بشود. به این ترتیب این فعل و انفعال انجام شد و نام سهامدار باشگاه پرسپولیس در صدرا سیستم پاسارگاد تغییر کرد! از اینجا به بعد دیگر شیرینی، مسوولیت ظاهری در این مجموعه نداشت. نفر بعدی که سهام باشگاه دولتی پرسپولیس به نامش زده شد، کسی نبود جز عبدالله تفرشی که خودش مدیرعامل شرکت صدرا سیستم پاسارگاد بود. تفرشی البته بعد از اینکه توسط رویانیان به عنوان قائم مقام اقتصادی باشگاه پرسپولیس انتخاب شد، مجبور شد سهام را واگذار کند. و این‌بار همان معاونان رویانیان یعنی« م. ر» و« م. ر . گ» سهامدار مال این باشگاه دولتی شدند!بعد از برکناری رویانیان در پرسپولیس اما مدیران صدرا سیستم پاسارگاد، نامه‌یی به علی پروین نوشتند و خواستند که سرپرست باشگاه سهامدار جدید و نماینده خود را برای ثبت سهام 75 درصدی به آنها اعلام کند اما این اتفاق رخ نداد. هرچند گفته می‌شود پروین در تدارک انتخاب و معرفی گزینه مد نظر خود بود، اما بحث ممنوع‌الامضا بودن و یک سری مخالفت‌ها از طرف مسوولان، باعث شد این قضیه بلاتکلیف بماند. تا اینکه علی پروین هم از پرسپولیس رفت. حالا مدیران شرکت صدرا سیستم در شرایطی که هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید باشگاه معرفی و انتخاب شده‌اند، نامه‌یی برای علیرضا رحیمی ارسال کرده و خواهان معرفی نماینده باشگاه برای گرفتن سهام شده است!علیرضا رحیمی هم رسیدگی به این پرونده را به تفرشی، معاون اقتصادی باشگاه واگذار کرده است. به همین منظور بعد از ظهر یکشنبه جلسه‌یی بین مدیران باشگاه پرسپولیس و صدرا سیستم برگزار شده است که هر دو طرف اعلام کرده‌اند در این نشست به توافقات بسیار خوبی رسیده‌اند.

خرید سهام بدون اجازه وزیر و هیات‌مدیره

مدیر عامل سابق پرسپولیس قرارداد واگذاری سهام صدرا سیستم به پرسپولیس را به صورت غیرقانونی انجام داده است. طبق قانون یک نهاد دولتی برای انجام کارهای اینچنینی باید مصوبه هیات‌مدیره و موافقت کتبی ریاست مجمع خود را همراه داشته باشد و سپس پروسه خاص اداری خود را برای انجام کار مورد نظر طی کند، در واقع در تمام این مدت کارهای غیرقانونی بسیار زیادی در ماجرای این سهام 75 درصدی انجام شده است. ضمنا فراموش نکنیم هیچ شفاف‌سازی ای‌درباره چگونگی واگذاری سهام شرکت صدرا به پرسپولیس تاکنون انجام نشده است. در واقع تا الان نه تنها کسی نمی‌داند باشگاه سهامدار 75 درصدی یک شرکت بزرگ است بلکه هیچ کسی هم نمی‌داند پروسه عقد این قرارداد یا تفاهمنامه چه چیزی بوده است! پرسپولیس دارایی بزرگی داشته که مدیران وزارت ورزش و جوانان هم اطلاعی از آن نداشته‌اند. مدیریت کنونی باشگاه تازه در تلاش است تا موافقت محمود گودرزی را برای انجام فعل و انفعال رسمی واگذاری رسمی این سهام به خود باشگاه و البته نه شخص! بگیرد. ابهام بزرگ قضیه اینجاست که پرسپولیس در شرایطی سهامدار 75 درصدی یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ به نام صدرا سیستم پاسارگاد است که مدیران وزارت ورزش اسپانسرینگ این باشگاه را به اشخاص و یک شرکت دیگر واگذار کرده‌اند. به نظر می‌رسد که عدم اطلاع مقامات وزارت ورزش از این اتفاقات در پروسه همکاری پرسپولیس و صدرا سیستم تاثیر بسیار زیادی روی این قضایا داشته است وگرنه دلیلی نداشت که پرسپولیس وقتی خودش شرکت سرمایه‌گذاری دارد، اسپانسرینگ باشگاه را به شرکت‌های دیگر بدهد. در شرایط کنونی ابهام و شایبه درباره اتفاقات در باشگاه پرسپولیس ادامه دارد. به هر صورت اتفاقات اینچنینی و بی‌توجهی به مقررات دولتی و حقوقی، همه و همه بخشی از مسائلی است که مدیران و عوامل سابق باشگاه پرسپولیس الان در بازداشت دارند تاوان آن را می‌پردازند. در این راه البته باید منتظر شنیده‌ها، خبرها و افشاگری‌های جدید بود و قطعا این قصه سری دراز خواهد داشت. در شرایط کنونی رونمایی از دارایی جدید باشگاه پرسپولیس باید دید چه واکنشی از سوی مدیران وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای دولتی را شاهد خواهیم بود؛ دارایی و سهام با ارزش مجموعه‌یی مثل پرسپولیس که تاکنون پنهان بود و بین افراد مختلف آن را دست به دست می‌چرخاندند!
خانواده بزرگ ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها