موج جدید ریزگردها کردستان و خوزستان را فراگرفت

همزمان با روزهای پایانی اردیبهشت، موج جدیدی از ریزگردهای عربی، آسمان استان کردستان را فراگرفته و گزارش‌های هواشناسی استان نشان می‌دهد که این وضع تا پایان هفته در کردستان ادامه دارد. کیفیت هوای استان خوزستان نیز از روز گذشته به مرز هشدار و خطرناک رسیده است.
کد خبر: ۶۷۲۳۴۸

موج جدید ریزگردهای عربی در حالی از بعدازظهر جمعه گذشته، نوزدهم اردیبهشت آسمان کردستان را فراگرفته است که ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش اعلام کرده بود که امسال از شدت ورود گرد و غبار به کشور کاسته می‌شود، زیرا نه‌فقط بارش‌ها در عراق 70 درصد افزایش یافته است، بلکه برنامه‌های مدونی برای مقابله با گرد و غبار در این کشور پیش‌بینی شده است که بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که شدت ریزگردها امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود.

با این حال مدیرکل هواشناسی استان کردستان در گفت‌وگو با مهر یادآور شد: پدیده گرد و غبار و ریزگردهای عربی از سر استان دست برنداشته و امسال نیز تاکنون چند نوبت این پدیده آسمان استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

محمد طالب حیدری با بیان این‌که چشمه‌های تولید این گرد و غبار در کشور عراق همچنان فعال است، افزود: تا زمانی که این چشمه‌های تولید گرد و غبار در عراق فعال باشد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که از شدت آلودگی‌ها در کردستان و دیگر مناطق جنوب و غرب کشور کاسته شود و به همین دلیل مطرح کردن کاهش ورود گرد و غبار به کشور هم مستندات علمی ندارد.

وی تصریح کرد: هر زمان که موج بارشی شرق به غرب داشته باشیم، این موج، باعث ورود پدیده گرد و غبار به داخل کردستان و دیگر استان‌های غربی می‌شود و به همین دلیل نیز اکنون آسمان سراسر استان تحت‌تاثیر این پدیده گرد و غبار قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با اشاره به کاهش 3000 متری میزان دید در شهرستان سنندج به دلیل ورود پدیده گرد و غبار یادآور شد: همچنین گزارش‌های رسیده از تمامی شهرستان‌های استان حاکی است که میزان دید کاهش پیدا کرده است و پدیده گرد و غبار در این شهرستان‌ها نیز با شدت کم و زیاد همچنان وجود دارد. اگرچه از روز گذشته تاکنون سیستم بارشی خفیفی در استان حاکم شده است و این روند تا سه‌شنبه این هفته ادامه خواهد داشت. طبق گزارش‌های رسیده، گرد و غبار و ذرات آلاینده موجود در هوای برخی از شهرهای خوزستان نیز از روز گذشته کیفیت هوا را در این استان به مرز خطرناک رسانده است.

لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان این‌که میزان آلودگی هوا روز گذشته در اهواز، 300 میکروگرم بر مترمکعب بود، گفت: میزان آلودگی بهبهان 287 و دزفول نیز 286 میکروگرم بر مترمکعب بود و این در حالی است که حد مجاز وجود ریزگردها در هوای پاک و سالم، حدود صد میکروگرم بر مترمکعب است.

به گفته وی دلیل وقوع این پدیده در این مناطق، منشا درون استانی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها