موضعگیری منفی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در قبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در زمان اعلام شده که مطابق با قانون اساسی سوریه انجام می‌پذیرد، مردم سوریه را نسبت به این رفتار دوگانه غرب متعجب نکرد.
کد خبر: ۶۶۹۹۹۶
انتخابات سوریه و بهانه‌جویی‌های غرب

غرب که خود را ملزم به گسترش دموکراسی در دیگر کشورهای جهان معرفی می‌کند و پیوسته شعار دموکراسی و حقوق بشر را تکرار می‌کند و به دنبال راهی برای ایجاد بحران و درگیری و بهانه‌ای برای لشکرکشی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است، نسبت به برگزاری انتخابات در سوریه واکنشی منفی و نامناسب داشت و این امری طبیعی بود.

این در حالی است که سوریه می‌کوشد تمامی ادعاهای غرب را با اجرای قانون اساسی خود نقش بر آب کند. کشورهای غربی مدت‌ها بود تلاش می‌کردند با بهانه قراردادن بند هشتم قانون اساسی سوریه، چهره حکومت این کشور را مخدوش و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را با چالش مواجه کنند؛ اما انتخابات ریاست جمهوری بر پایه رقابت میان نامزدهای انتخاباتی برگزار می‌شود و آینده سیاسی این کشور از درون صندوق‌های رای و با انتخاب شهروندان سوریه است که تعیین می‌شود.

سوریه تلاش می‌کند با استفاده از عالی‌ترین اصول و شیوه‌های پذیرفته شده بین‌المللی و با بهره‌گیری از تجربه دیگر کشورها در اجرای مردم‌سالاری، انتخاب ریاست جمهوری را به بهترین شکل ممکن برگزار کند.

آنچه موجب حیرت می‌شود این‌که سران کاخ سفید و برخی دیگر از کشورهای غربی که طی سال‌های گذشته پیوسته بر ضرورت دموکراسی در سوریه سخن می‌گفتند و از اهمیت انتخابات و نتیجه آن و حق مردم سوریه در انتخاب سرنوشت‌شان سخن‌فرسایی می‌کردند حال بشدت با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مخالفت و با رویکردی جدید آن را ابراز می‌کنند.

درواقع هنگامی که غربی‌ها دیدند نمی‌توانند به قانون اساسی سوریه و قانون انتخاباتی این کشور خدشه‌ای وارد کنند، بحران کنونی را بهانه کرده و گفتند: «شرایط کنونی سوریه اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد.»

این در حالی است که آتش بحران سوریه را غربی‌ها برافروختند و روی آن بنزین ریخته و اسباب طولانی‌شدن آن را فراهم کردند. آنها هنگامی که دیدند کنفرانس ژنو 2 طبق برنامه‌ها و نقشه‌هایشان پیش نمی‌رود، آن را بی‌نتیجه رها کردند و برای موفقیت آن هیچ تلاشی نکردند. ما نباید از این سیاست غرب شگفت‌زده شویم؛ سیاست مدعیان دموکراسی بر پایه دوگانگی و دورویی استوار است.

به طور مثال، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که استبداد حکام، استخوان مردم‌شان را خرد کرده در نظر آمریکا و غرب کشورهایی غیردموکراتیک نیستند، بلکه با حمایت از رفتارشان حتی برای سرکوب مخالفان، چراغ سبز نشان می‌دهند. به همین دلیل است که می‌گوییم آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی شایستگی آن را ندارند که درباره دموکراسی و حقوق بشر حرف بزنند.

پیوند زدن بین بحران جاری در سوریه و به بهانه آن به تعطیلی کشاندن روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، یک تصور غیر واقعی است.

غربی‌ها به دنبال این هستند که کارگزاران و وفاداران به خود را در سوریه بر سرکار آورده و نبض سیاسی در این کشور را در دست بگیرند.

در نتیجه آنها با هر‌گونه اقدام برای برگزاری انتخابات مخالفت می‌ورزند، گویا هیچ ارزشی برای اراده مردم سوریه که می‌خواهند کشوری مستقل داشته باشند و از چنگال تروریست‌ها نجات یابند، قائل نیستند.

تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده و بدون هراس از بوق‌های تبلیغاتی دشمنان سوریه، قوی‌ترین واکنش به جریان تروریسم و حامیان آن خواهد بود حتی می‌توان گفت این اقدام تکمیل‌کننده پیشروی‌ها و موفقیت‌های ارتش سوریه در پاکسازی مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی است.

اقبال مردم به صندوق‌های رای، ضامن انتخاب رئیس‌جمهوری توانمند برای رهایی این کشور از تروریست‌هایی خواهد بود که تلاش می‌کنند زندگی شهروندان سوری را در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و.. به نابودی بکشانند و هویت فرهنگی سرزمین سوریه را با چالشی بزرگ مواجه سازند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط تلخ کنونی و حضور شهروندان در پای صندوق‌های رای، امری لازم و ضروری است. کشور سوریه در خطر است و تمام مردم در معرض این خطر قرار دارند. تنها راه پیروزی بر این بحران، یکپارچگی و نزدیکی بیشتر مردم و تلاش جمعی در نبرد با تروریسم است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز بخشی از این نبرد است. انتخابات ریاست جمهوری در سوریه موجب نزدیکی و پیوند بیشتر مردم با یکدیگر می‌شود و نمی‌توان این ادعا را پذیرفت که برخی می‌گویند «باعث افزایش شکاف میان مردم سوریه» می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری، یکپارچگی و ایستادگی مردم سوریه را بیشتر خواهد کرد و راه را برای خروج از بحران کنونی این کشور که بیش از سه سال با آن دست به گریبان است، فراهم خواهد کرد.

منبع: روزنامه تشرین
مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها