گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

افشاگری وزیر سابق علیه رییس سابق

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «وعده های رئیس جمهور به جامعه کارگری»، «تدوین طرح جدید برای رونق فضای کسب و کار رفع موانع تولید» ،«اردوغان: به زودی با اسرائیل آشتی می‌کنیم»،«احمدی نژادی ها کتاب هاشمی نوشتند!»،«4 میلیون و 600 هزار چک برگشت خورد» ، «MS در طبقه تحصیل کرده و مرفه بیشتر است» و «گزارش های متفاوت رویترز و المانیتور از محتوای مذاکرات هسته ای» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۶۹۵۵۲
گزارش های رویترز و المانیتور از محتوای مذاکرات هسته ای

خراسان :گزارش های متفاوت رویترز و المانیتور از محتوای مذاکرات هسته ای

10 روز مانده به آغاز دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته ای خبرگزاری های غربی تحلیل ها و خبرهای جدیدی از محتوای مذاکرات منتشر می کنند؛ از یک سو سایت خبری تحلیلی المانیتور به نقل از برخی منابع آمریکا به رویکرد رژیم صهیونیستی در مقابل توافق ژنو پرداخته و نوشته که «رویکرد مقامات اسرائیل در این زمینه تغییر کرده و معتقدند که احتمال دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی افزایش یافته است اما اکنون آن ها در خصوص نحوه نظارت بر چنین توافقی ابراز نگرانی می کنند.» با این که المانیتور تلویحا از امکان دستیابی به توافق نهایی خبرداده است، روز گذشته خبرگزاری رویترز، در گزارشی با اشاره به جلسه ای که اخیرا بین اعضای ۱+۵ پشت درهای بسته در بروکسل برگزار شده نوشت: «ایران و 1+5 درباره یکی از پیچیده ترین بخش ها یعنی موضوع راکتور آب سنگین اراک توانستند به توافق دست یابند اما مذاکرات تاکنون درباره دیگر موضوعات اصلی، شاهد پیشرفت نبوده و حتی دیپلمات های غربی هشدار می دهند هم اکنون شکاف و فاصله میان دو طرف گسترده وعبور از آن بسیار سخت است.» در این میان یک مقام ارشد کاخ سفید نیز بار دیگر با تکرار تهدیدهای آمریکا علیه ایران تاکید کرده که اگر مذاکرات شکست بخورد همه گزینه ها علیه ایران روی میز خواهد بود. دور چهارم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته ای قرار است 23 اردیبهشت با حضور مذاکره کنندگان ایران و 6 کشور در وین آغاز شود؛ مذاکراتی که پیشتر مقامات دوطرف گفته اند کار تدوین پیش نویس توافق جامع در آن آغاز خواهد شد. جزئیات بیشتر در این باره را در ادامه می خوانید.

المانیتور: اسرائیلی ها معتقدند احتمال دستیابی به توافق ایران و ۱+۵ افزایش یافته است

در این میان به گزارش ایسنا، سایت المانیتور نزدیک به مقامات صهیونیستی، به نقل از مقامات پیشین آمریکایی مدعی شد که رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال توافق نهایی ایران و گروه 1+5 تغییر کرده و اکنون آن ها در خصوص نحوه نظارت بر چنین توافقی ابراز نگرانی می کنند. مقامات پیشین آمریکایی و کارشناسان سیاست ایران در آمریکا به المانیتور گفته اند اگرچه رویکرد رسمی اسرائیل در قبال فعالیت های ایران هنوز به قوت خود باقی است بدین معنی که یک توافق قابل قبول هسته ای با ایران از نظر آنها «صفر، صفر، صفر» است و باید به گونه ای باشد که ایران هیچ سانتریفیوژی نداشته و توانایی غنی سازی اورانیوم و پلوتونیوم نداشته و تاسیسات تولید آن را نیز نداشته باشد، اما رویکرد اسرائیل در این زمینه تغییر کرده و اکنون آن ها معتقدند که احتمال دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی افزایش یافته است. پایگاه خبری المانیتور در ادامه به نقل از یکی از کارشناسان گروه آمریکایی و از مقامات ارشد سابق این کشور، آورده است: به نظر می آید اغلب مقامات اسرائیلی و کارشناسان فهمیده اند که حصول توافق مورد خواست آنها امکان پذیر نخواهد بود. به نظر می آید آنها فهمیده اند که لازم است ایرانی ها برای برطرف کردن نیازهای داخلی شان از برنامه هسته ای بومی، خانگی و شهری برخوردار باشند. رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هفته گذشته در کنفرانس سالانه لیگ ضدافترا گفت: اسرائیل به شدت در مورد مذاکرات کنونی ایران و 1+5 نگران است چون شواهد اینگونه نشان می دهد که ۱+۵ توافقی با ایران را خواهد پذیرفت که اجازه برخورداری ایران از ظرفیت تولید سلاح هسته ای را می دهد. وی همچنین متذکر شد که سیاست ما ساده است، اجازه دهید ایران تنها از برنامه هسته ای صلح آمیز برخوردار باشد نه بیشتر. همچنین یک دیپلمات ارشد پیشین آمریکا که در رایزنی های ماه آوریل با اسرائیل شرکت داشته است به شرط اینکه نامش فاش نشود به المانیتور گفت: در مسائل اساسی امکان مانور دادن وجود دارد، اما یک موضوع است که متقاعد کردن اسرائیلی ها درباره آن بسیار سخت است و آن نظارت است. وی ادامه داد: اسرائیلی ها تقریبا باور ندارند که می توان توافق جامع هسته ای با ایران را تحت نظارت قرار داد و این یک نگرانی جدی است.

نشست کشورهای 1+5 در بروکسل برای تعیین استراتژی گفت وگو با ایران

در همین حال به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نمایندگان کشورهای عضو 1+5 برای بررسی و دستیابی به استراتژی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، در شهر بروکسل نشست مشترکی را برگزار کردند. منابع خبری و رسمی درباره تصمیمات نشست بروکسل چیزی نگفتند ولی یک سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات مفید بود. رویترز گزارش داده که دیپلمات های آگاه می گویند در 3 مرحله اخیر از مذاکرات هسته ای درباره یکی از پیچیده ترین بخش ها یعنی موضوع راکتور آب سنگین اراک، دو طرف (ایران و 1+5 ) توانستند به توافق دست یابند. رویترز اضافه کرد: مذاکرات تاکنون درباره دیگر موضوعات اصلی، شاهد پیشرفت نبوده است. دو طرف هم اکنون بر ارائه و تشریح مواضع خود به صورت کلی به جای گفت وگو درباره راه حل آنها تمرکز دارند. دیپلمات های غربی هشدار می دهند هم اکنون شکاف و فاصله میان دو طرف گسترده وعبور از آن بسیار سخت است. تعیین تعداد سانتریفیوژهایی که در ایران فعالیت خواهند کرد نیز از دیگر موضوعات سخت مذاکرات است. یک دیپلمات غربی می گوید این موضوعی است که باید در عصر روز 19 جولای آینده (28 تیرماه) درباره آن به توافق دست یافت. براساس این گزارش دستیابی به توافق درباره این موضوع، چالش بزرگی است.

مقام ارشد کاخ سفید: طیف گسترده ای از گزینه ها علیه ایران را مد نظر داریم

از سوی دیگر تسنیم گزارش داد که «جیک سالیوان»، از مقامات ارشد کاخ سفید و دستیار باراک اوباما، در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت: «اگر مذاکرات به شکست منجر شوند، و اگر ایران با حسن نیت مذاکره نکند، آماده خواهیم بود با همکاری کنگره تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کنیم.»

سالیوان گفت: «ما روشن ساخته ایم که تحریم ها تنها ابزار موجود آمریکا نیستند وبا بدتر شدن وضعیت ما آماده هستیم تا طیف گسترده ای از گزینه ها را در نظر بگیریم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: رئیس هیئت بازرسان آژانس فردا به ایران می آید

در همین حال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت و گو با فارس ضمن تاکید بر این که در حال حاضر هیچ یک از تاسیسات هسته ای و حتی یک سانتریفیوژ تعطیل نشده است، گفت: 7 اقدام عملی ایران که قرار است تا ۲۵ اردیبهشت صورت گیرد، تا این تاریخ اجرا می شود. کمالوندی ضمن رد برخی مطالب مبنی بر اینکه قرار است آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل شود، عنوان کرد: اصلا چنین نیست. این خط قرمز ماست. وی همچنین خبرداده که ««ماسیمو آپاراو» رئیس هیأت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق ۷ ماده ای ایران و آژانس، ۱۴ اردیبهشت(فردا) به منظور بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان به ایران سفر می کند.

خراسان

-گزارش های متفاوت رویترز و المانیتور از محتوای مذاکرات هسته ای
-وعده های رئیس جمهور به جامعه کارگری
-آژیر جنگ داخلی دراوکراین
-و سرانجام طلاق

جمهوری اسلامی

-حضرت آیت الله وحید خراسانی در دیدار با وزیر ارتباطات:نباید با فحش و تشر به سران کشورها دشمن تراشی کنیم
-شرق اوکراین به صحنه درگیری شدید جدایی طلبان و نیروهای دولتی تبدیل شد
-در سال 93 برای رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی تلاش می کنیم
-تدوین طرح جدید برای رونق فضای کسب و کار رفع موانع تولید

آفرینش

-زمان مصاحبه اعضای هیئت علمی فراخوان شهریور 92 دانشگاه پیام نور اعلام شد
-آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی
-اردوغان: به زودی با اسرائیل آشتی می‌کنیم
-ابهام مالی باشگاه‌ها به صفر می‌رسد

آرمان

-جایگاه هاشمی و خاتمی در میان مراجع
-روحانی:تبعیض جنسیتی را نمی پذیریم
-احمدی نژادی ها کتاب هاشمی نوشتند!
-تخریب گران بدون شناسنامه

جام جم

-اجماع مردم و کارشناسان بر سر بررسی دارایی ثروتمندان
-گزارش سالانه آمریکا امنیت جهانی را تهدید می کند
-4 میلیون و 600 هزار چک برگشت خورد
-قهر دوباره بنا /نوربخش سرمربی کشتی شد

سیاست روز

-کار دشوار مرکل برای راضی‌کردن پوتین و اوباما
-تلاش واشنگتن برای کسب امتیاز
سرکوب کارگران در قلب اروپا
-لطفی که از سرِ هنر کم شد

ایران

-حمایت مراجع از برنامه بهبود سلامت دولت
-برنامه 6 ماهه برای خروج اقتصاد ایران از رکود
-پرونده واگذاری قشم ایردر ازای بدهی بابک زنجانی
-روحانی در منزل استاد شهید مطهری

نسل فردا

-خبرهای خوش برای برای معلمان
-نشست فعالان اقتصادی کشور با دولت
-MS در طبقه تحصیل کرده و مرفه بیشتر است

شرق

- نوید «روحانی» درباره تامین مسکن کارگران
-کتاب «چرا ملت ها شسکت می خورند» رونمایی شد
-اسباب کشی اجباری
-هیچ واژه ای پیدا نمی کنم

قانون

-رونمایی رانت‌های میلیاردی از مسکنی که « مهر» نداشت
-پشت پرده بحران در صنعت آلومینیوم
-لطفی از مراجع موسیقی سنتی ایران است
-رویانیان باید دادگاهی شود

حمایت

-روحانی:دولت مصمم است قفل تحریم ها را بشکند
-ساز و کارهای قانونی حمایت از مالکیت فکری واختراعات
-تجاوز به قانون عامل توسعه بزهکاری در جامعه
-کاهش 60 درصدی پرونده ها

وطن امروز

-بازهم همه گزینه ها روی میز
-اما و اگرهای نرخ سود بانکی
-دوباره گروگانگیری
-صعود بدون رانت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها