شادابی به جنگل‌های فارس برمی‌گردد

جنگل‌های بلوط دشت برم استان فارس که طی یکی دو سال اخیر و با هجوم آفت سوسک‌های چوبخوار دچار آسیب‌دیدگی شده بود، با اقدامات مراقبتی متولیان امر، اکنون در حال احیا شدن بوده و بتدریج شادابی خود را نیز به دست آورده است.
کد خبر: ۶۶۹۰۰۴

به گزارش مهر، آنچه که این منطقه جنگلی را بسیار حائز اهمیت کرده است، قرارگیری بخشی از آن در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان به‌عنوان ذخیرگاه زیست‌کره و همچنین قرارگیری منطقه حفاظت شده گوزن زرد در این جنگل است.

ضمن این‌که این جنگل ازجمله آخرین جنگل‌های جنوبی زاگرس محسوب می‌شود. با این حال طی چند سال گذشته، بیش از 20 هزار هکتار از این جنگل‌ها در منطقه دشت برم دچار آسیب‌دیدگی و حتی نابودی شده و کارشناسان امر اعتقاد داشتند که آفت سوسک چوبخوار باعث از بین رفتن درختان شده است. هرچند این جنگل‌ها اکنون در حال احیا شدن است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان این‌که طی مدت اخیر اقدامات زیادی از سوی این اداره کل برای مهار آفت سوسک‌های چوبخوار و دیگر آفات در این منطقه انجام شد، گفت: اکنون حمله سوسک‌های چوبخوار به این جنگل‌ها مهار شد.

کاظم بردبار با بیان این‌که سال 91 مهار خشکیدگی این جنگل‌های بلوط در دستور کار قرار گرفت، افزود: طی چند سال گذشته سوسک‌های چوبخوار به بلوط‌های منطقه، خسارت‌های زیادی وارد کردند، به طوری که حدود 400 هکتار از بلوط‌های دشت برم مورد آسیب سوسک‌های چوبخوار قرار گرفت و حدود 2000 هکتار نیز در معرض آسیب بودند که در این راستا تدابیری اتخاذ شد.وی به خروج درختان آفت‌زده از منطقه اشاره و تصریح کرد: اکنون زیرساخت تولید 50 هزار اصله نهال درخت بلوط فراهم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان این‌که طی این مدت درختانی که برش داده شدند، اکنون شاداب شده و حتی برخی از درختان جوانه نیز زده‌اند، گفت: البته کشت نهال و خروج درختان آفت‌زده نیز در دستور کار قرار دارد و به جد نیز پیگیری می‌شود.

این منطقه جنگلی پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای دارد و علاوه بر بلوط ، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن در آن رشد می کنند و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای کوه های مناطق جنوبی کشور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها