رئیس‌جمهور در دیدار مدیر کل یونسکو:

یونسکو زمینه‌ساز جهان عاری از خشونت باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به نیاز دنیای امروز به استقرار صلح و ثبات، گفت: نخستین و مهم‌ترین گام برای مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم، گام فرهنگی است و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» می‌تواند در این زمینه نقش ارزشمندی ایفا کند.
کد خبر: ۶۶۸۵۴۶
یونسکو  زمینه‌ساز جهان عاری از خشونت باشد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار خانم « ایرینا بوکووا » مدیر کل یونسکو، رای قاطع و یکپارچه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر « ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری » را ناشی از احساس نیاز سایر کشورها به این رویکرد ارزیابی کرد و افزود: یونسکو باید با تحرک بیشتر و همکاری رسانه در کشورهای مختلف و نیز آموزش ترویج فرهنگ گفت‌وگو و اعتدال زمینه ساز استقرار جهان عاری از خشونت شود.

رئیس‌جمهور ضمن ابراز خرسندی از حضور نماینده مردم فلسطین در هیات یونسکو، این اقدام را گامی در جهت استقرار صلح دانست وگفت: منطقه خاورمیانه در سالهای اخیر از خشونت، افراطی گری و تروریسم رنج بسیاری برده است و نیاز است با کمک یکدیگر صلح و ثبات را به این منطقه بازگردانیم.

روحانی در ادامه از تلاش برخی قدرت‌های جهانی برای تخریب هویت فرهنگی ملت‌ها انتقاد کرد و گفت: تلاش برای استیلای فرهنگ غرب بر فرهنگ دیگر کشورها از تفکری نادرست نشات می‌گیرد، زیرا هویت و فرهنگ ملت‌ها از یک سو منجر به ثبات کشورها می‌شود و از سوی دیگر به استحکام و قوام روابط اجتماعی و خانوادگی می‌انجامد.

رئیس‌جمهور افزود: قدرت‌های بزرگ از طریق تبلیغات توانستند در مرحله نخست قدم‌هایی در تخریب فرهنگ ملی و بومی کشورها بردارند، اما واقعیت این است که نمی‌توانند فرهنگ عمومی خود را جایگزین آن کنند و یونسکو نیز وظیفه دارد تا از فرهنگ‌ها و هویت‌های مستقل دفاع کند.

روحانی همچنین به وجود مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه علمی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دنیای امروز شاهد نوعی آپارتاید علمی هستیم و کشورهای برخوردار از فناوری‌های نوین بخاطر منافع اقتصادی حاضر نیستند رمز و راز علوم پیشرفته را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری گسترده و عمیق تر با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد را اعلام کرد و گفت: تهران حاضر است در مبارزه با گسترش فقر فرهنگی و توسعه آموزش تعامل تنگاتنگی با یونسکو داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: سفر مدیر کل یونسکو به ایران نوید بخش توسعه همکاری این سازمان با ایران در عرصه‌های علمی و فرهنگی است.

خانم «ایرینا بوکووا» مدیر کل سازمان آموزش ملی و فرهنگی سازمان ملل نیز در این دیدار، ضمن ستایش از مواضع و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در طرح موضوعاتی همچون « جهان عاری از خشونت » گفت: پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بسیار ارزشمند و کاملا منطبق با ماموریت، اساسنامه و اهداف یونسکو بود.

مدیر کل یونسکو به مسوولیت سنگین این سازمان در خصوص تعامل فرهنگی ملت‌ها با یکدیگر و وجود اسناد، بیانیه‌ها و کنوانسیون‌های معتبر در خصوص تنوع فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما نیز با افکار رئیس‌جمهور ایران مبنی بر این‌که تخریب فرهنگ‌های محلی و بومی به تنش منتهی می‌شود موافقیم و خواستار گفت و گوی فرهنگ‌ها هستیم.

خانم « بوکووا» تصریح کرد: یونسکو بطور کامل در جریان مقابله با موضوع افراطی گری و خشونت در جهان به عنوان چالشی بزرگ که انسان‌ها را تهدید می‌کند قرار دارد و تلاش می‌کند تا بر اساس یک برنامه جهانی، اهمیت و ارزش‌های گفت و گو و همزیستی مسالمت آمیز را برای مردم دنیا تبیین کند.

وی موفقیت‌های ایران در آموزش نسل جوان بویژه دختران را ستود و گفت: یونسکو از ارتباط با مراکز علمی ایران استقبال می‌کند و در این زمینه حمایتی گسترده از یک مرکز علمی در اصفهان انجام داده است.

مدیر کل یونسکو اطمینان داد که این سازمان در جهت همکاریهای علمی کشورهای جنوب – جنوب و باز کردن راه‌های همکاری کشورهای شمال با جنوب تلاش خواهد کرد و قائل بر بستر سازی برای فرصت دادن به جوانان، حفظ و صیانت از فرهنگ، علوم و توسعه در کشورهای در حال توسعه است.

خانم «بوکووا» ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهرهای بم، اصفهان و شیراز و آشنایی با فرهنگ غنی ایران اسلامی،گفت: در روزگاری که بخش عمده‌ای از دنیا در تاریکی و گمنامی بسر می‌برد، مهندسان و متفکران ایرانی با مهندسی فوق العاده خود آثاری را خلق کردند که انسان را به تحسین وا می‌دارد.

وی همچنین از رئیس‌جمهور کشورمان برای انتخاب سفیری دانشمند و کارآمد در یونسکو قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها