انتقال 3 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تاکنون سه قسط از هشت قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون دلار دریافت شده و دو قسط چهارم و پنجم نیز در راه است.
کد خبر: ۶۶۴۳۰۱

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در پاسخ به پرسشی در خصوص بازگشت دارایی‌های ایران و منابع مربوط به تفاهمات ژنو، افزود: تاکنون با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره‌گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی سه میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی غیرتحریمی نزد بانک‌های مذکور منتقل شده است.

وی اظهار کرد: هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو بهره‌گیری از آنها برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس تفاهم ژنو، بانک مرکزی مجاز است از منابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو به منظور واردات کالاهای مورد نیاز اقدام کنند. سیف تصریح کرد: از محل 4.2 میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حساب‌های بانک مرکزی واریز شده که یک قسط در بانک سوئیسی BCP و دو قسط دوم و سوم به بانک مسقط منتقل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این مبالغ بر اساس اولویت‌های مصرف واردات کالاهای مورد نظر و تامین طلا و اسکناس مورد نیاز در داخل کشور خواهد رسید.

وی درباره دریافت قسط‌های چهارم و پنجم نیز گفت: پس از اتخاذ تصمیم در رابطه با بانک گیرنده حواله در مورد مقصد حواله نسبت به دریافت اقساط چهارم و پنجم بزودی اقدام می‌شود.

پرداخت توسط ژاپن

از سوی دیگر، خبرگزاری آمریکایی رویترز در خبری از مبدا توکیو نوشت: دولت ژاپن در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو، دو بخش دیگر از بدهی‌های نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کرد.

به گزارش شانا و به نقل از این خبرگزاری، همسو با کاهش فشار تحریم‌های غرب در پی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه ١+٥، دولت ژاپن موفق شد دو بخش دیگر از بدهی‌های نفتی این کشور را به تهران پرداخت کند.بر پایه داده‌های خزانه‌داری آمریکا، مجموع مبلغ این پرداخت‌ها به یک میلیارد دلار می‌رسیده که ٥٥٠ میلیون دلار آن در دهم آوریل (بیست‌ویکم فروردین ٩٣) و باقیمانده آن در پانزدهم آوریل (بیست‌وششم فروردین ٩٣) پرداخت شده است.

با دو پرداخت یاد شده، مجموع مبلغ دریافتی ایران بابت طلب‌های نفتی به دو میلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار رسید. همه این پرداخت‌ها، از سوی ژاپن و کره‌جنوبی صورت گرفته است.بر پایه توافق هسته‌ای ژنو که بیست‌وچهارم نوامبر میان ایران و گروه ١+٥ حاصل شد تهران می‌تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را در بانک‌های خارجی دریافت کند.بر اساس این گزارش، ژاپن یکم ماه فوریه (دوازدهم بهمن ٩٢) در نخستین قسط، ٥٥٠ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران را پرداخت کرد.بر پایه توافق هسته‌ای ژنو، قرار است هند نیز بخشی از بدهی‌های نفتی خود را به ایران بپردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها