سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به وضعیت پرونده بابک زنجانی،احمدی نژاد و مرتضوی اعلام کرد:پرونده احمدی نژاد هنوز در دست بررسی است، پنج نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی از ابتدا تاکنون بازداشت شدند که چهار نفر در بازداشت به سر می برند و بخشی از پرونده مرتضوی هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.
کد خبر: ۶۶۲۸۸۹
وضعیت پرونده بابک زنجانی،احمدی نژاد و مرتضوی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضع پرونده احمدی نژاد افزود: برخی از مقامات هستند که در قانون درباره نحوه رسیدگی به پرونده آنها مکانیزم خاصی مشخص شده است .وی گفت: اگر این مقام تخلفش در بعد قانون باشد به دیوان عالی کشور ارسال می شود و اگر در جرایم عادی باشد پرونده به دادگستری می رود که آن هم مستقیم به دادگاه ارسال می شود یعنی به مرحله دادسرا نمی رسد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این پرونده ها دادگاه باید تحقیقات مقدماتی خود را در مرحله دادگاه انجام دهد و در این پرونده نیز دادگاه نیاز به تحقیقات مقدماتی دارد و در واقع روند رسیدگی به آن همانند سایر پرونده ها نیست و نیاز به تحقیقات از شاکی و متهم دارد و در مواقعی نیز ممکن است استعلامی صورت گیرد.

محسنی اژه ای گفت: در یکی از پرونده های این فرد، قبلاً در این خصوص شکایت شده بود که قرار مناسب صادر شده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که پرسید پرونده دادگاه ستار بهشتی که به صورت غیر علنی برگزار شد به کجا انجامید؟ افزود: این پرونده در مرحله دادگاه در حال رسیدگی است و جزء پرونده هایی بود که در مرحله دادسرا وقت زیادی برای رسیدگی به آن صرف شد و کارشناسان پزشکی قانونی درباره آن نظر دادند.

خبرنگار دیگری از محسنی اژه ای درباره پرونده 22 بهمن قم و حمله به لاریجانی پرسید و این که این پرونده در قم در دادسرای ویژه روحانیت مختومه شده است، که محسنی اژه ای پاسخ داد: این که این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت در قم بسته شده است، خبر ندارم اما پرونده در تهران در حال رسیدگی است و هنوز مختومه نشده است.وی درباره مدت زمان رسیدگی به آن نیز گفت: نمی توان درباره مدت زمان رسیدگی اظهارنظر کرد چرا که برخی از پرونده ها نیاز به کار کارشناسی دارد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: پنج نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی از ابتدا تاکنون بازداشت شدند که چهار نفر در بازداشت به سر می برند و یک نفر نیز آزاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آخرین وضع پرونده بابک زنجانی به کجا رسید و آیا اموال و دارایی های وی در داخل و خارج از کشور جوابگوی بدهی آن است یا خیر؟ افزود: در پرونده وی تاکنون پنج نفر بازداشت شدند که یکی خود وی و یکی هم از مدیران وی است که در همان روزهای اول این دو نفر بازداشت شدند.

وی گفت: همچنین دو نفر از مدیران سیستم بانکی در این پرونده در اسفند بازداشت شدند که یکی در بازداشت است و دیگری آزاد شده و یک نفر از مدیران وی نیز اخیرا دستگیر شده که در حال بازجویی است.

محسنی اژه ای افزود: اقداماتی که در پرونده وی صورت گرفته این است که وی فردی را به عنوان امین خود انتخاب کرده و وکالت داده است تا تحت نظر دادستان اموال او را شناسایی کنند و در صورتی که وزارت نفت عین اموال را خواست آن را به جای طلب خود بردارد در غیر این صورت آن را بفروشند تا اموال بدهکاران را بپردازند.

وی گفت: در این پرونده شرکت نفت باید اعلام کند که کل اموالش را به ما بدهد یا این که این پرونده منجر به صدور حکم و قطعی شود تا به نتیجه برسد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته راه حل سومی نیز وجود دارد و آن این که فردی که امین این متهم است وکالت داده تا زیرنظر دادستانی اموال او را شناسایی و بررسی کنند که اکنون دادستانی برای شناسایی و ارزشیابی اموال کارشناس درخواست کرده تا چنانچه طلبکار بخواهد این اموال را جای طلب خود بردارد.

محسنی اژه ای افزود: این متهم مدعی بود که من در خارج از کشور نیز اموالی دارم که شناسایی این اموال صورت گرفته است.

وی گفت: مدت بازداشت موقت بابک زنجانی تمام شده بود اما بازپرس پرونده ضروری دید بر اساس قانون بازداشت وی را تمدید کند که این کار صورت گرفته و دادگاه نیز بازداشت موقت وی را تأیید کرده است.

محسنی اژه ای در ادامه گفت:‌ درباره اموال این فرد افراد مختلفی اظهارنظر می کنند مبنی بر این که اموال وی کم است و یا کافی نیست و یا کافی است، در حالی که اطلاعات کافی از آن ندارند و اگر هم اموالی از وی مشخص است مسلماً قیمت آن بدون ارزیابی کارشناسان مشخص نیست، بنابر این این گونه اظهارنظرها درست نیست.

وی افزود: خود متهم اعلام کرده که اموالش خیلی بیشتر از بدهی اش است اما این اظهارنظر قابل قبول نیست و باید بررسی و مشخص شود که این اموال معارضی نداشته باشد و یا بررسی شود که قیمت های آن چقدر است.

محسنی اژه ای گفت: در همین قضیه اسارت مرزداران انواع و اقسام خبرها منتشر می شد اما یک ساعت بعد این مطالب تکذیب می شد که چنین اطلاع رسانی نه به نفع رسانه و نه به نفع جامعه است و نه برای گوینده مطلب مناسب است.

وی ادامه داد: انتشار برخی شایعات که منجر به متضرر شدن جامعه می شود درست نیست.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بخشی از پرونده مرتضوی که در مرحله دادسراست، هنوز تحقیقات آن به پایان نرسیده و منجر به کیفرخواست نشده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و ممنوع الخروج شدن وی پرسیده بود، گفت: ممنوع الخروج بودن وی که پیش از این صادر شده درست است و بخشی از پرونده وی نیز هنوز در مرحله دادسراست.

وی افزود: بخشی از پرونده که پیش از این به اتهامات آن رسیدگی شده بود بعد از صدور حکم در دادگاه بدوی به دیوان عالی کشور ارسال شده که در مرحله تجدیدنظر خواهی است.

محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده اخلال در بازار ارزی گفت: جزئیات این پرونده یادم نیست، اما در بحث اخلال در بازار ارز پرونده ای تشکیل شد و بیش از 60 نفر بازداشت که تعدادی از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند و پرونده نیز منجر به صدور حکم نشده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین وضع پرونده شهرام جزایری و این که در این خصوص گفته می شود 11 سال محکومیت وی تمام شده است، چرا آزاد نمی شود؟ گفت: اواخر بهمن سال گذشته نیز چنین ادعایی مطرح اما در بررسی ها مشخص شد که این گونه نیست.

وی افزود: هنوز محکومیت وی از بابت جزای نقدی تمام نشده و در واقع نحوه محاسبه آن آقایان صحیح نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید طبق قانون بانک ها امین حساب های مردم هستند اما اخیراً در رسانه ها مطالبی منتشر شد که بانک مرکزی قصد بررسی حساب های اشخاص را دارد اقدام قوه قضائیه در این خصوص چیست؟ گفت: همان طور که مطرح شد طبق قانون کسی حق ندارد به حساب های خصوصی مردم وارد شود و آن را بررسی کند و مطلبی نیز که در این خصوص از ناحیه آقایان مطرح شد، بررسی شد و بعداً تصحیح کردند که این گونه نیست.

وی افزود: حتی قاضی نیز حق ندارد هر طوری که بخواهد حساب شخصی افراد را بررسی کند بلکه این کار باید ضرورت داشته باشد و متناسب با پرونده باشد.

محسنی اژه ای گفت: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد با شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری است و مدعی العموم نیز می تواند وارد پرونده شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی افراد که در فتنه ۸۸ در مظان اتهام و یا بیشتر از مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریختند اسفند سال گذشته به صورت غیابی محاکمه و محکوم شدند.وی همچنین از سیستم اطلاعاتی کشور خواست عوامل حامی تروریست ها را در داخل کشور شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در نشست خبری افزود: طبق روال قانونی اگر به وکیل یا خود این افراد دسترسی نباشد از طریق قانون ابلاغ می شود و مجاری قانونی طی خواهد شد.

سیستم اطلاعاتی ، عوامل حامی تروریست ها را در داخل شناسایی کند

سخنگوی قوه قضائیه از سیستم اطلاعاتی کشور خواست عوامل حامی تروریست ها را در داخل کشور شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به رفتار هفته های اخیر برخی کشورهای غربی و آمریکا اشاره کرد و افزود: بار دیگر ماهیت این سلطه گران غرب برای مردم ما روشن تر شد.

وی گفت: مشخص شد که چرا مردم ما مرگ بر آمریکا می گویند و به آمریکا و برخی کشورهای غربی اعتماد ندارند چون آنان به قوانین بین المللی ، موازین اخلاقی و حتی به مطالب خود هم پایبند نیستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنها آنچه را که درخور خودشان است به ملت های دیگر و به ملت شریف ایران نسبت می دهند و ایران را ناقض حقوق بشر می دانند ؛ پر رویی و وقاحت هم حدی دارد.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از ظلم و ستم و چپاول امریکا و غربی ها عاجز شده اند، گفت : برخی کشورهای غربی در طول تاریخ میلیون ها انسان بیگناه را به صرف اینکه از نژاد آنها نیستند زیر ظلم و ستم برده اند.

وی در ادامه درباره ظلم غربی ها به زنان گفت: کشورهای غربی به خاطر مطامع دنیوی خود به ظاهر به نفع خانمها اما در واقع ظلم بزرگی را به زن به عنوان رکن رکین خانواده روا کردند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آمریکایی ها دست خود را رو کردند چرا که از یک طرف به ملت ایران پیام می دهند که مدافع شما هستیم و از طرفی دیگر می گویند ما به ایران اعتماد نداریم.

محسنی اژه ای گفت : ایران به مراتب از آمریکاییها و غربی ها به علت ظلمی که در طول دهها سال بر ما روا کرده اند بی اعتمادتر است اما آمریکاییها بار دیگر در مجامع خود تصمیماتی گرفتند که چهره شان برای اکثریت مردم ما روشن تر شود.

وی افزود: هنوز هم برخی در داخل تصور می کنند که اگر به آمریکا چراغ سبز نشان دهند مشکلاتشان رفع می شود و اگر با آمریکا کنار بیایند آمریکا با آنها کنار می آید.

محسنی اژه ای گفت : مایه تاسف است که برخی در داخل حاضر نیستند از مظالم آمریکا سخنی بگوییم و به آنها بر می خورد .

وی در بخش دیگری از سخنانش از همه دستگاه هایی که در آزادی مرزبانانمان تلاش کردند قدردانی کرد و گفت : با این حال ملت ما و دستگاه قضایی از دستگاه امنیتی ، انتظامی و اطلاعاتی انتظار دارد که افراد تروریست نتوانند به این گونه کارها دست بزنند و سیستم اطلاعاتی ما باید عوامل حامی آنها را در داخل کشور شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کند .

محسنی اژه ای گفت : حتماً کسانی در داخل با پول ، زبان و اشکال دیگر از تروریست ها حمایت می کنند.

خلع ید بیش از 10 هزار هکتار زمین دولتی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سال گذشته بیش از 10 هزار هکتار زمین که به نحوی وابسته به دولت بود و افراد تصرف کرده بودند خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری افزود: در سال گذشته تعدادی از کسانی که محکوم به قصاص نفس بودند و پرونده هایشان به دلایلی با مشکلات مواجه شده بود با دستور ویژه رئیس دستگاه قضایی تعیین تکلیف شدند.

وی گفت: پس از این دستور تعدادی از قضات به این کار گمارده شدند و کاری با ارزش کردند و مردم هم اقدامی با ارزش تر از دستگاه قضایی کردند. به این ترتیب که بیش از 300 نفر از کسانی که صاحب حق قصاص بودند رضایت دادند و از حق قصاص گذشتند.

محسنی اژه ای در ادامه درخصوص زمین هایی که به ناحق در سال گذشته تصرف شده بود، افزود: آماری از استان ها در خصوص این زمین ها دریافت کردیم که به جز سه استان که هنوز گزارش ندادند در بقیه استان ها بیش از 10 هزار هکتار از زمین هایی که وابسته به دولت بود و افراد تصرف کرده بودند خلع ید شد.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات این قوه در سال های 90 و 91 درخصوص اشرار و مرتکبان جرائم خشن اشاره کرد و گفت: اقدامات این قوه برای پیشگیری و مقابله بود که نتایج مثبت داشت.

وی گفت: در شش عنوان جرم خشن در سال 92 با کاهش 23 درصدی در مقایسه با سال 91 مواجه بودیم که قابل قبول است و باید بیشتر تلاش کنیم.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها