رویاهای اوباما در مذاکرات هسته‌ای

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی در قالب حزب دموکرات، خود را برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا آماده می سازد که به دلیل شرایط نابسامان در حوزه داخلی، محور طرح های انتخاباتی خود را بر سیاست خارجی استوار ساخته است. در این چارچوب چند محور مورد تأکید وی بوده است.
کد خبر: ۶۶۲۳۳۲
رویاهای اوباما در مذاکرات هسته‌ای

ایفای نقش گسترده آمریکا در تحولات سوریه، تقابل با روسیه بویژه در حوزه اوکراین، اجرای مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و صهیونیست ها تحت نام به اصطلاح صلح خاورمیانه، تشدید موضع گیری خصمانه علیه چین و... را می توان در این چارچوب دانست که البته چندان نیز موفق نبوده و بعضاً اوباما نمی تواند از آنها به عنوان ابزار انتخاباتی بهره گیرد.

در کنار مؤلفه های ذکر شده یک مؤلفه دیگر نیز برای اوباما مطرح است و آن مسئله هسته ای ایران می باشد.

اوباما تلاش دارد تا دو اصل را در قبال مسائل هسته‌ای ایران اجرایی سازد. نخست آنکه ادعای حرکت ایران به سمت دست یابی به بمب هسته‌ای و البته توانایی وی در مقابله با آن را به مردم آمریکا اثبات نماید. وی تلاش دارد تا چنان وانمود سازد که با مذاکرات هسته ای، ایران را از مسیر دست یابی به بمب هسته ای خارج ساخته و به زعم وی امنیت را به جهان اعطا کرده است.

دوم آنکه وی سعی دارد تا مذاکرات و توافقات هسته ای ایران و 1+5 را به سمتی هدایت کند که در نهایت به دست برتر وی در مقابل لابی عربی و صهیونیستی به عنوان تأثیرگذاران در روند انتخابات مبدل گردد. آنچه این لابی ها مطرح می سازند توقف فعالیت‌های هسته ای و نابودی تسلیحات دفاعی و موشکی ایران و پایان حضور ایران در جبهه مقاومت می باشد.

طرح های مطرح شده از سوی کنگره و نیز رفتارهای سران کاخ سفید در قبال فعالیت هسته‌ای ایران نشان می دهد که رقابتی سخت میان جمهوریخواهان و دموکرات ها برای اجرای مطالبات لابی عربی و صهیونیستی وجود دارد و طرح های مطرح شده مبنی بر نابودی هزاران سانتریفیوژ و حذف فوردو و اراک و نیز آمدن مسئله موشک های ایران در مذاکرات هسته ای در این چارچوب است.

با شرایطی که ذکر شد می توان گفت که ادعاهای آمریکا برای ادامه مذاکرات بیشتر در قالب زمینه سازی برای تحقق طرح های انتخاباتی اوباما است که محور آن را نیز توقف فعالیت هسته‌ای ایران برای نمایش صحت ادعاهای وی مبنی بر جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران برای مردم آمریکا و نیز اجرای خواست لابی صهیونیستی و عربی مبنی بر نابودسازی حقوق هسته‌ای ایران تشکیل می دهد. این است رویایی که اوباما در مذاکرات پیگیری می‌کند، هر چند که در ظاهر ادعای مذاکره و توجه به حقوق هسته‌ای ایران را سر می دهد حال آنکه برای رسیدن به رویاهای انتخاباتی خود صرفاً یک گزینه را در نظر دارد و آن توقف و در صورت توان انهدام حقوق هسته ای ایران است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها