رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش از تالابهای این شهرستان 17 قطعه درنای طناز را در تالاب بین المللی قوپی باباعلی مشاهده کردند.
کد خبر: ۶۶۰۳۷۲
درناهای طناز مهمان تالاب قوپی باباعلی مهاباد شدند

کامران حسینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال جدید این اولین حضور این نوع از پرندگان زیباست که در تالابهای اقماری سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه مشاهده می‌شوند.

وی اضافه کرد: باتوجه به وضعیت مناسب تالابهای این شهرستان و از جمله تالاب قوپی باباعلی این تعداد درنای طناز در مسیر کوچ خود از مناطق گرم استوایی به مناطق سردسیر شمالی وارد این تالاب شدند.

حسینی اظهار کرد: این پرندگان در مسیر کوچ خود از مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر مدتی را برای استراحت و تغذیه در این تالابها توقف می کنند و سپس مجددا به سفر خود ادامه می دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون در تالاب قوپی باباعلی علاوه بر حضور درنای طناز تعداد زیادی از پرندگان مهاجر و بومی کنارآبزی از جمله فلامینگو، غاز خاکستری، فیلوش و انواع اردک ها نیز وجود دارد.

حسینی افزود: این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده بوده و علاوه بر بررسی جمعیت و پراکندگی آن، اقدامات ویژه برای جلوگیری از شکار و تخریب زیستگاههایشان به منظور حفاظت از آن انجام می شود.

گونه درنای طناز (درنای کوچک) از راسته درناسانان، خانواده درناییان با نام علمی Grus virgo و نام انگلیسی Demoiselle Crane است که زیستگاه آن مناطق آبی، دشت های بوته زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه بوده و در ایران به صورت مهاجر به ندرت دیده می شود.

تالاب قوپی باباعلی یکی از دو تالاب بین المللی شهرستان مهاباد است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب قوبی باباعلی در 35 کیلومتری شمال مهاباد در مسیر جاده مهاباد - میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، یکی از زیستگاههای اصلی پرندگان در آذربایجان غربی به شمار می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها