قلعه آق بلاغ از قلعه های تاریخی بروجرد است که در منطقه گردشگری روستای آق بلاغ واقع شده و هر ساله به دلیل جاذبه های تاریخی و همچنین وجود تنها ذخیره گاه درختان کمیاب این شهرستان میزبان گردشگران است.
کد خبر: ۶۵۹۰۹۰
قلعه ای تاریخی در دل روستایی سرسبز

روستای «آق بلاغ» در 24 کیلومتری بروجرد در مسیر جاده اراک واقع شده است. قلعه تاریخی آق بلاغ یا قلعه پرویز خان در این روستا با مساحت دو هزار متر مربع مربوط به دوره قاجار بر روی تپه ای باستانی در منطقه گردشگری آق بلاغ با مساحت 422 کیلومتر قرار گرفته است. این قلعه متعلق به شخصی به نام «پرویزخان» در بروجرد بوده و مربوط به دوره قاجار است.

بنا بر این گزارش، قلعه تاریخی آق بلاغ یک مجموعه مسکونی متعلق به مالکین محلی (پرویزخان) بوده که بیشتر در فصول برداشت محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است و در حال حاضر خالی از سکنه است.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بروجرد گفت: قلعه تاریخی آق بلاغ واقع در روستای آق بلاغ از جمله قلعه های تاریخی بروجرد است که طی سالهای گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

حجت الله یارمحمدی افزود: مرمت این قلعه در سه فصل متوالی انجام شده که حدود 90 میلیون تومان هزینه در بر داشته است و در سال جاری نیز 30 میلیون تومان برای ادامه مرمت به این بنا اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: با تشخیص وضعیت اضطراری و نیاز به مرمت مجدد پیگیری های لازم برای تخصیص اعتبار برای مرمت قلعه آق بلاغ انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی افزود: این قلعه هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

یارمحمدی یادآور شد: این قلعه تاریخی از جمله بناهای تاریخی بروجرد است که در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 26 امامزاده و مقبره علمای بروجردی در سامانه ملی به ثبت رسیده است، افزود: در شهرستان بروجرد حدود 400 اثر شامل بناها، خانه ها، قلعه های تاریخی، مساجد و امامزادگان شناسایی شده‌ که از این تعداد 165 اثر به ثبت ملی رسیده اند.

یارمحمدی تصریح کرد: با مرمت بناها و قلعه های تاریخی می توان در راستای جذب گردشگران در ایام نوروز و تعطیلات اقدام و از تخریب این سرمایه های ملی جلوگیری کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز گفت: قلعه تاریخی آق بلاغ از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است که توانسته هر ساله میزبان گردشگران زیادی باشد.

داریوش عباسی افزود: به لحاظ وجود آب و هوای مطبوع روستای آق بلاغ و زیبایی منحصر به فرد این منطقه هر ساله این روستا میزبان گردشگران زیادی است و همچنین به عنوان ذخیره گاه درختان کمیاب معرفی شده است.

وی گفت: این ذخیره گاه دارای مساحت 50 هزار هکتار بوده و درختانی چون گنجشک سیاه، گلابی وحشی، چنار و... در آن وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد با بیان اینکه تنها ذخیره گاه درختان کم یاب در منطقه آق بلاغ این شهرستان وجود دارد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار می توانیم این ذخیره گاه را توسعه داده و در جهت توسعه پایدار و جذب گردشگر گام های بیشتری برداریم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها