اگرچه نقد و بررسی سریالهای نوروزی سیما قدری زودهنگام است اما با گذشت بیش از ۱۰ قسمت از مجموعه های نمایشی تلویزیون، از باب محتوا و جذابیت می توان گفت که صدا و سیما در نوروز ۹۳ نمره قبولی گرفت؛ هر چند تا ایده آل ها فاصله زیاد است اما با توجه به بی پولی صدا و سیما، تا اینجای کار آنچه به نمایش درآمده غنیمت است و باید به دست اندرکران صدا و سیما تبریک هم گفت!
کد خبر: ۶۵۸۴۸۲
«پایتخت 3» سریالی با نکات مثبت نهفته فراوان

سریال «پایتخت ۳» به کارگردانی سیروس مقدم که چند سالی است ایام نوروز را به قبضه خود درآورده است، اولین سریالی است که می توان به نقد و بررسی آن پرداخت خصوصا که در لحظه نگارش این یادداشت خبر دار شدیم عده ای معدود از اهالی مازندران(حدود ۵۰ نفر) در مقابل استانداری این شهر تجمع کرده و خواستار توقف پخش این سریال شدند.

اما قبل از پرداختن به این سریال لازم به یادآوری است که تجمع و درخواست توقف پخش یک سریال، رویداد نامیمونی است که چند سالی است به عنوان هجمه ای غیر قابل قبول، به دلیل آنچه اختلاف سلیقه نامیده می شود در مقابل پخش تعدادی از سریالهای تلویزیونی ایجاد می شود.

اتفاقی که اگرچه بسیار غیر منطقی به نظر می رسد، اما تحریک اهالی یک قوم و یا یک شهر به بهانه تمسخر لهجه و یا فرهنگ اقدام نسنجیده ای است که نتیجه آن تجمع و تخریب اموال عمومی و در نهایت بر هم زدن امنیت عمومی است که در این سالها در مقابل سریالهای نمایشی تلویزیون باب شده است و علیرغم از بین بردن هزینه های صرف شده از بیت المال برای تولید این سریالها، با نکته سنجی های غلط و سلیقه ای و با تحریک قومیتها، سریال مورد نظر را از اهداف اصولی خود دور می کند تا دست اندرکاران تلویزیون را منجر به عقب نشینی و در نهایت توقف پخش آن مجموعه نمایشی کند که البته این روند کم کم در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ غلط است.

شاید چند ماهی بیشتر از اتفاقات تاسف باری که برای سریال «سرزمین کهن» افتاد نگذشته باشد. اتفاقاتی که اگرچه بدنبال تحریک احساسات یک قوم بوجود آمده بود، اما اعتراضات از مسیر غیر قانونی دنبال شد تا نتیجه آن چیزی جز سوء استفاده عده ای برای تخریب اموال عمومی نباشد.

در همین رابطه و در آغاز سال نو نیز این اتفاق، این بار از سوی عده ای بسیار معدود برای سریال »پایتخت ۳» اتفاق افتاد تا سریالی که اتفاقا در معرفی فرهنگ اصیل مازندران بسیار خوب عمل کرده، تحت الشعاع قرار گیرد.اتفاق بسیار زشتی که لازم است برای یک بار هم که شده با آن برخورد جدی و محکم شود تا از سرایت این اقدام ضد فرهنگی به سایر قوم ها، استانها، مشاغل و ....جلوگیری شود!

حتما بسیاری از کارشناسان و حتی مردم فهیم مازندران معتقدند که سریال پایتخت ۳، جدای از بسیاری از نکات آموزنده و البته برخی کاستی ها و نکاتی که می توانست در سریال گنجانده نشود و ظاهرا سهل انگاری شده بود، به شکلی واقع گرایانه به مردم مازندران نگاه کرده و با تاکید بر فرهنگ بومی مازندران بر حفظ هویت اهالی این استان اهتمام داشته است.

مهمان نوازی و تکریم همه قشرها از جمله کارگران،احیای گویش های محلی و استانی، توجه به کشتی به عنوان ورزش اول کشور و مازندران تنها بخشی از نکات این سریال برای معرفی مازندران بوده است.که حتما خیل استقبال مازندرانیها از این سریال نشان از موشکافی دقیق آنها درباره این سریال بوده است و تجمع عده ای قلیل نمی تواند چیزی جز، شیطنت عده ای برای برهم زدن آرامش مردم،خصوصا اهالی مازندران باشد.

اما جدای از توجه این سریال به احیای فرهنگ مازندران، در لابلای قصه پایتخت ۳، نکات نهفته ای مطرح می شود که می تواند جنبه تربیتی، آموزشی خوبی هم داشته باشد، خصوصا این که این سریال در جذب مخاطب هم بسیار موفق عمل کرده و توانسته خیل عظیمی از مردم را با خود همراه کند.

این سریال به شکلی غیر مستقیم به نکاتی از جمله توجه به روزی حلال،دعا و نیایش واقعی و باورپذیر،توجه به تحکیم خانواده، تجلی عشق واقعی در خانواده، تلاش زن خانواده برای نجات همسرش از افسردگی،اکرام به بزرگسالان و استحکام و اخلاق در خانواده،آسیب شناسی معضلاتی چون بلوتوس،ترویج خودپزشکی کردن در جامعه، نتایج چشم و هم چشمی که منجر به دور شدن از فرهنگ اصیل می شود و ... می پردازد که همه این اتفاقات توسط شخصیت های مازندرانی به عنوان بخشی از فرهنگ ملی ایران اتفاق می افتد.

اما از سویی دیگر جدای از محتوا، از لحاظ ساختار این سریال نکات قابل بحث دارد. دکوپاژ و شیوه کارگردانی سیروس مقدم اگر چه منحصر به فرد است اما انتظار می رفت با ساخت دو سریال قبلی پایتخت، شیوه متفاوتی را برای ساخت پایتخت ۳ انتخاب می کرد که اینگونه نشد.

البته کارگردانی مقدم همانطور که گفته شد به شیوه ای متفاوت است، اما بنظر می رسد قصه هایی که وی انتخاب می کند، نیاز به کارگردانی های متفاوت دارد و سبک کارگردانی اش برای پایتخت ۳ کمی با تکرار مواجه شده و نیاز به بازنگری دارد.

نور و رنگ سریال با توجه به اینکه در منطقه سرسبز مازندران اتفاق می افتد شاید از نقاط ضعف آن باشد به گونه ای که کمی مخاطب را خسته می کند اما ریتم سریع داستان تا اندازه ای توانسته این خستگی را برطرف کند.

اما به هر حال نمایش «سنت خوب صلح و آشتی دادن توسط بزرگان و ریش سفیدان»، همبستگی در خانواده ها،آسیب شناسی چهارشنبه سوری بصورت غیر مستقیم نیز از جنبه های مثبت دیگر این سریال است که البته باید تا پایان سریال منتظر ماند و محتواهای این سریال را از زاویه های دیگر نیز بررسی کرد.

منبع: سایت خبری جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
amirhosein
United States
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
50 سال دیگه این سریال رو نشون بچه هامون میدیم و میگیم اون زمان اموزش دادن با 30 سال پیش خیلی فرق داشت ما 50 سال پیش پند اخلاقی مستقیم به كسی نمیدادیم
بیننده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
سلام و تبریك سال نو
سریال پایتخت بدون شك دارای موارد و نكات بسیاریست كه در پس اجرای دور از احترام و ادب یا به عبارتی بیش از حد خودمانی هنرپیشه های نقش اول این سریال پنهان شده است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها