معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری:

آمار معتادان در ایران از متوسط جهانی بالاتر است

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اعلام هشدار نسبت به آغاز موج تازه ای از ایدز به دلیل افزایش تزریق میان معتادان گفت: شیوع تزریق مواد مخدر سنتی در کشور باعث افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور می شود.
کد خبر: ۶۵۶۸۹۰
آغاز موج تازه ایدز ، در پی افزایش تزریق میان معتادان

مجید رضازاده افزود: بر اساس آمارهای کارشناسان وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به ویروس HIV در ایران ۲۷ هزار نفر است که از این تعداد ۹۰ درصد را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم اقدامات پیشگیرانه در خصوص ابتلا به ایدز در کشور داشته باشیم بزودی با موج چهارم این بیماری روبرو خواهیم شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: هم اکنون نشانه هایی درمورد موج جدید ایدز در کشور وجود دارد و آن این است که معتادان به مصرف مواد مخدر سنتی از طریق تزریق روی آورده اند تزریقی که ممکن است باز هم آمار مبتلایان به ایدز را افزایش دهد.

به گفته وی، چنانچه سیاستها و اعتبارت به سمت درمان اجباری سوق داده شود و از کاهش آسیب کم نکنیم باعث می شود که آمار افراد مبتلا افزایش پیدا کند و این موضوع هشداری است که باید از سوی مسئولین و دستگاههای مربوطه پیگیری شود.

رضازاده اظهار داشت: در گذشته سهم تزریق در انتقال ویروس ایدز ۷۸ درصد بود درحالیکه امروز با شروع برنامه کاهش آسیب این سهم به ۵۰ درصد کاهش یافته است اما امروز مجددا شاهد افزایش این آمار در میان معتادان هستیم.

وی سهم انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: موج دوم به معتادان تزریقی مربوط بود که می توانستیم با شناسایی آنها از گسترش انتقال جلوگیری کنیم اما انتقال از طریق روابط جنسی پرخطر همانند تزریق نیست زیرا شناسایی کردن افراد ممکن نیست.

رضازاده به نقش مهم آموزش در عدم افزایش آمار ایدز اشاره کرد و اظهار کرد: انتقال از طریق روابط جنسی پرخطر خیلی گسترده است بطوریکه همه افراد جامعه می‌توانند درگیر این مسئله باشند به همین دلیل باید به آموزش افراد پرداخت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها