کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه کرد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و حیوان از خرید ماهی و لاک پشت بیمار برای نوروز خودداری کنند.
کد خبر: ۶۵۵۹۸۱
ماهی و لاک پشت بیمار نخرید

دکتر «محمد زینلی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در کشور گزارشی از سرایت بیماری از ماهی و لاک پشت به افراد نداشته ایم یا بسیار کم بوده است ، افزود: با این وجود برای پیشگیری از هرگونه ابتلای احتمالی به بیماری ها بهتر است مردم با علائم بیماری ماهی و لاک پشت بیمار آشنا باشند.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی ماهی بیمار، مهم است؛ بی حال بودن ماهی ، ماندن ماهی در سطح آب ، جدا شدن یک ماهی از ماهی های دیگر ، شل شدن باله های ماهی و پیدا شدن برخی لکه های سفید مانند روی برخی ماهی ها از جمله علائم بیماری ماهی است.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: همچنین ماهی هایی که با ترساندن، واکنش نشان نمی دهند، ممکن است بیمار بوده و بیماری خود را به انسان منتقل کنند.

زینلی افزود: لاک پشت ها نیز عامل برخی بیماری ها از جمله عفونت های سالمونلایی هستند و تمام امعا و احشا و حتی لاک این حیوان ممکن است به این عامل عفونی، آلوده باشد.

وی ادامه داد: همچنین لاک پشت ها ممکن است به آلودگی های انگلی ،تک یاخته ای و کرم های گرد و پهن آلوده باشند هر چند که خوشبختانه از آلودگی لاک پشت به این عوامل در کشور گزارشی وجود ندارد.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: لاک پشتی که با لاک پشت های دیگر ارتباط کمتری داشته یا دارای علائمی مانند بی اشتهایی و اسهال باشد ، بیمار است.

زینلی افزود: همچنین طرز راه رفتن یا لاک نرم و پاهای فلج از علائم بیماری لاک پشت است.

وی تاکید کرد: نگهداری ماهی های زینتی ممکن است موجب بروز بیماری های مشترک انسان و حیوان از جمله بیماری های گوارشی مانند گاستروانتریت (بیماری التهاب معده و روده ) شود.

کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: برخی از عوامل باکتریایی مانند ماکروباکتریا از طریق ماهی و حتی جایگاه نگهداری ماهی مانند آکواریوم و تنگ، قابل انتقال به انسان است.

زینلی یادآور شد: مهم ترین راه انتقال بیماری های مشترک انسان و حیوان، وجود زخم های باز مانند بریدگی و خراشیدگی روی پوست دست است بنابراین برای جلوگیری از ورود باکتری ها به سیستم گردش خون، هرگز نباید دست دارای خراش و بریدگی را وارد آکواریوم یا تنگ ماهی شود و برای انجام این کار باید از دستکش استفاده کرد.

وی، عفونت های قارچی و انگلی را از دیگر بیماری های قابل انتقال از ماهی ها به انسان عنوان و خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به رسم و رسوم شب عید در خرید ماهی، گزارشاتی از انتقال آلودگی از ماهی به انسان نداشته ایم یا جزیی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها