چه کار کنم؟ وقتی کسی مرا با حرفهایش ناراحت می‌کند نمی‌توانم ناراحتش کنم؛ کمرو هستم و به نظر خودم زیاد ملاحظه دیگران را می‌کنم. به جایش خودم را خیلی اذیت می‌کنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.
کد خبر: ۶۵۲۸۳۳
مهار کمرویی با ۵ نکته

جام جم سرا: کمرویی از جمله پدیده هایی است که در هر جامعه ای بین افراد به چشم می خورد و معمولا میزان قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برخلاف میل خویش، خود را در حصاری از کمرویی محبوس می کنند و به همین دلیل قادر به شکوفا کردن استعدادها و خلاقیت های خویش و سود بردن از ظرفیت ها و قابلیت های ارزشمند خود نیستند.
فرد کمرو با وجود توانایی هایی که دارد، کمتر می تواند توانایی‌های خود را نشان دهد و در نتیجه نمی تواند پاداش های مثبت از اطرافیان دریافت کند، لذا از جمع کناره گیری می کند که همین مسئله به تشدید این اختلال در او منجر می شود.
از آن جا که ارتباط داشتن انسان ها با یکدیگر، گریز ناپذیر است و نیازهای انسان در تبادلات اجتماعی او با اطرافیانش برآورده می شود؛ بنابراین کمرویی یا به عبارتی نداشتن جسارت در روابط اجتماعی باعث سوء استفاده دیگران از فرد و در نتیجه نارضایتی از روابط اجتماعی می شود. شکایت متداول این افراد این است که نمی توانند از حق خود دفاع کنند و به اصطلاح در موقعیت های اجتماعی گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ عواملی مثل داشتن تصویری ضعیف از خود، اعتماد به نفس پایین و نبود جرات ورزی می تواند کمرویی فرد را تشدید کند. برای اینکه بر کمرویی خود غلبه کنید توصیه می شود:

1 - مهارت های اجتماعی را بیاموزید: مهارت های اجتماعی عبارت است از رفتارهای انطباقی فراگرفته شده که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر روابط متقابل داشته باشد، واکنش های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارد، اجتناب کند. مهارت های اجتماعی همکاری، مسئولیت پذیری، همدلی، خویشتن داری و خوداتکایی را شامل می شود.
2 - جرأت ورزی را تمرین کنید: جرأت ورزی بیان و ابراز شایسته هر نوع احساسی بدون اضطراب در رابطه با دیگران است؛ نه گفتن را بیاموزید و تمرین کنید.
3 - نقاط ضعف و قوت خود را بیابید: سعی کنید ضعف هایتان را برطرف کنید یا با آن ها کنار بیایید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
4 - از طرد شدن نهراسید: شما آدم کاملی نیستید پس، از این که در جمعی پذیرفته نشوید نگران نشوید.
5 - خود را در شرایط اجتماعی قرار دهید: سعی کنید مهارت های اجتماعی را تمرین کنید. جلوی آینه قرار بگیرید و نه گفتن و جرأت ورزی را تمرین کنید.|خراسان|اعظم متین نژاد - کارشناس ارشد روانشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها