پرتغال فقط جای پرتغالی‌‌هاست

مورینیو مخالف کارهای کروش

تارتار سرمربی گسترش فولاد تبریز

جو ورزشگاهها مردم را فراری داده است

سرمربی جوان تیم گسترش فولاد تبریز از روزی که هدایت این تیم را به عهده گرفته، روند این تیم تازه‌وارد لیگ برتری را تغییر داده است.
کد خبر: ۶۵۲۰۸۴
جو ورزشگاهها مردم را فراری داده است


سرمربی جوان تیم گسترش فولاد تبریز از روزی که هدایت این تیم را به عهده گرفته، روند این تیم تازه‌وارد لیگ برتری را تغییر داده است. تیمی که با رسول خطیبی از شروع فصل جاری، بازی‌های جذابی را انجام می‌داد و بعضا نتایج غیرمنتظره‌ای را کسب کرده بود، در ادامه نتوانست خواسته‌های مسئولان باشگاه را برآورده کند و اینچنین بود که تغییرات در کادر فنی گسترش فولاد در دستور کار قرار گرفت. مهدی تارتار ، هدایت این تیم آبی‌پوش تبریزی را به عهده گرفت و بعد از تغییراتی که در پست چند بازیکن ایجاد کرد توانست نتایج خوبی را کسب کند و این تیم را تا میانه‌های جدول بالا بکشد.

با این نتایج از عملکردتان راضی هستید؟

به هر حال نتایج نشان می‌دهد باید راضی باشیم. البته این به آن معنا نیست که همه چیز را عالی بدانیم، هنوز ضعف‌هایی داریم که در حال برطرف کردن آنها هستیم. البته زمان زیادی برای کار کردن نداشتیم. از روزی که به این تیم آمدم به طور مداوم در مسابقات بودیم. بعد از بازی هم ریکاوری کردیم و بعد از یکی دو جلسه دوباره برای بازی بعدی آماده شدیم. امسال برنامه‌های لیگ خیلی فشرده است و کاری هم نمی‌شد کرد.

شرایط جوی تبریز هم تاثیرگذار بوده است؟

امسال هوای تبریز خیلی سرد است. کلا همه چیز یخ زده و برف زیادی هم می‌بارد. کار کردن در این شرایط سخت است ولی ما بازی‌های خانگی را هم در این شرایط برگزار می‌کنیم و برای همین تمرینات را ادامه می‌دهیم. البته خوشبختانه مسئولان باشگاه همه شرایط را برای تمرین کردن فراهم می‌کنند. کاملا زمین تمرین ما با کاور پوشیده است که قبل از تمرین آن را برمی‌دارند و بعد از تمرین هم پوشیده می‌شود. باید از مدیر باشگاه تشکر کنم که در این مدت برای ما کم و کسری نگذاشته است.

چه تغییراتی در این تیم ایجاد کردید؟

ما هم در دفاع و هم در حمله تغییراتی داشتیم. حدود 30 درصد از ترکیب اصلی تیم را نیز عوض کردیم. حتی سیستم تیم را هم تغییر دادیم. تیم قبلا با چند سیستم مختلف بازی می‌کرد، ولی سعی کردیم سیستم ثابتی داشته باشیم و در برخی موارد بسته به شرایط بازی آن را تغییر دهیم. اینها تغییراتی بود که در گسترش فولاد ایجاد کردیم.

گسترش فولاد تیمی تازه وارد در لیگ برتر بود، ولی در این میان جزو تیم‌هایی بود که واقعا خوب بازی می‌کرد.

ما شرایط بازی این تیم را عوض کردیم. در گذشته تیم گسترش فولاد خوب بازی می‌کرد، ولی نتیجه‌ای پشت آن نبود. ما سعی کردیم ضمن ارائه بازی خوب نتیجه هم کسب کنیم. در نیم فصل دوم کار خیلی سخت است، چون موضوع بحران تیم‌ها و سقوط در میان است و این موضوع کار تیم‌ها را سخت می‌کند. فکر می‌کنم خود بازیکنان تیم ما را در این قضیه خیلی همراهی کردند و توانستیم شرایط را عوض کنیم.

به نظر شما این تیم می‌تواند در فصل آینده لیگ برتر برای قرار گرفتن در بین تیم‌های بالای جدول بجنگد؟

این تیم به نظرم ظرفیت کسب سهمیه آسیا را دارد و فقط باید برای فصل آینده پنج، شش مهره خوب و اسمی را جذب کند، این تیم در چند پست باید تقویت شود.

در این چند سال همواره شما را به عنوان یک مربی که در میانه‌های راه جایگزین دیگر مربیان می‌شود، دیده‌ایم. این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

فعلا در این چند سال که مربیگری می‌کنم به این ترتیب بوده که در میانه‌های راه به تیم‌ها پیوستم. این کار ریسک بزرگی را به دنبال دارد. البته در لیگ برتر در هر مقطعی وارد تیمی شوید کار سخت است. سال آینده دیگر نمی‌خواهم این شرایط را ادامه بدهم. من از سال آینده به دنبال تیمی خواهم بود که از ابتدای فصل سراغم بیاید، نه این که اواسط فصل که نتیجه کسب نکردند، برای رهایی از شرایط پیش آمده به دنبل امثال من باشند. البته پذیرفتن هدایت تیم‌هایی که موقعیت‌های خوبی در جدول رده‌بندی ندارند، در میانه فصل ریسک بزرگی بوده و ممکن است نتیجه خوبی در پایان حاصل نشود و دیگر باشگاه‌ها به چنین مربیانی اعتماد نکنند.

به هر حال ما جوان‌ها باید ریسک کنیم تا بتوانیم خودمان را ثابت کنیم وگرنه باید در منزل بنشینیم و به خیال خود منتظر باشیم که یک روز بیایند و بهترین تیم را به ما پیشنهاد بدهند.

چقدر به حضور دلال‌ها در کنار مربیان اعتقاد دارید؟

متاسفانه در فوتبال ما آنقدر لابی مطرح است که خیلی از همکاران ما که صادقانه کار می‌کنند بیرون از گود می‌مانند. من نمی‌خواهم به شخص خاصی اشاره کنم یا جایگاه همه را زیرسوال ببرم، ولی این موضوع برای من جای سوال دارد که چطور برخی‌ها با بدترین کارنامه و بدترین نتایج هر سال تیم دارند؟ این که برخی دوستان هر سال نتایج ضعیفی کسب می‌کنند و سال بعد دوباره تیم دارند به چه چیزی باز می‌گردد؟

شما از آقای فیروز کریمی چقدر مشورت می‌گیرید؟

اکنون بحث مشاوره ایشان مطرح نیست. چون خیلی وقت دنبال کردن لیگ را به طور کامل ندارند، ولی الگوهای خوبی برای من در زمینه‌های مختلف بوده‌اند. البته من از خیلی مربیان دیگر هم الگوبرداری کرده‌ و از آنها نکات زیادی را یاد گرفته‌ام که از تجربیات آنها استفاده می‌کنم.

لیگ کیفیت بالایی ندارد. شما موافقید؟

بله من هم موافقم که لیگ امسال از کیفیت خوبی برخوردار نیست. گل‌های کمی در طول بازی‌ها رد و بدل می‌شود، چون همه دنبال نتیجه‌گرایی هستند و با احتیاط کامل به میدان می‌روند. البته بیشتر زمین‌های فوتبال ما هم غیراستاندارد است و برای همین تیم‌ها به توپ‌های بلند یا همان علی اصغری قدیم روی می‌آورند.

همین موضوع هم تماشاچیان را فراری داده است؟

درخصوص تماشاگران خیلی مسائل هست که باید به آنها پرداخته شود. سرمای زمستان فقط یک طرف قضیه است. این طور نیست که دوستان می‌گویند هواداران به علت سرما به ورزشگاه نمی‌آیند. البته درباره تبریز باید عنوان کنم واقعا امسال سرمای وحشتناکی داشتیم. خودم را وقتی جای تماشاگر می‌گذارم خیلی سخت است که آدم چند ساعت روی یک صندلی یخزده بنشیند. کیفیت مسابقات پایین است و گل‌های زیادی در لیگ رد و بدل نمی‌شود که تماشاچی را به ورزشگاه بکشاند.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها