در راستای تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه انجام شد؛

صدور دو حکم فرهنگی جایگزین حبس در استان بوشهر

رئیس دستگاه قضا با اشاره به استقلال روحانیت و حوزه های علمیه گفت: ولایت فقیه محور استقلال، استقرار و آرامش کشور است.
کد خبر: ۶۵۰۱۶۲
ولایت فقیه محور استقرار و آرامش کشور است

آیت الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جمع روحانیون و علمای استان کرمانشاه اظهار داشت: ما روحانیون سه وظیفه در نظام داریم مهمترین وظیفه فهم کتاب و سنت است این وظیفه ای است که علمای ما در طول تاریخ به انجام رساندند ما در خوان نعمت بزرگی از معارف قرار داریم. امروز در جهان ما فهم کتاب و سنت یک جهاد است و در برخورد و مواجه با فرهنگهای مختلف همه آنچه لازم داشته ایم را تحصیل نکرده ایم و وظیفه سنگینی به دوش همه ما است.

وی افزود: در اصول اخلاقی نیاز به اجتهاد داریم و در مقام اخلاق زمانی که به بالای منبر می رویم باید جهات مختلف را ببینیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه اظهار داشت: دومین وظیفه ای که برعهده روحانیون است، تبلیغ دین است. آنچه مجتهدان تحصیل می کنند و در اختیار دیگران قرار می دهند عده ای دیگر باید آن را تبلیغ بعد از فهم است و می تواند مجتهدانه یا مقلدانه باشد. تبلیغ ابزار خاص خودش را دارد و در این زمان نمی توان به یک روش اکتفا کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص سومین وظیفه روحانیون نیز گفت: شرکت در نظام و به قطعیت رساندن آنچه نظام اسلامی نامیده می شود، سومین وظیفه روحانیون است. یکی از وظایف مهم همه ما این است که کمک و شرکت کنیم در تحقق آنچه نظام اسلامی است. اعضای شورای مجلس خبرگان باید مجتهد باشد، 6 عضو شورای نگهبان باید فقیه باشد، قضات باید فقیه بوده و یا مقلدانه فقه را بداند، رئیس قوه قضائیه باید فقیه باشد، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور باید مجتهد باشد، همه اینها نشان می دهد ما به عنوان روحانی در این نظام وظیفه سنگینی داریم.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال ما امروز شاهد گسترش فهم معارف دینی در حوزه ها هستیم، برخلاف برخی افراد که در این خصوص نیز بدبین هستند، بنده اعتقاد دارم حوزه ها در حال ترقی هستند. شبهاتی در خصوص اصل نظام مطرح می شود که باید به آن پاسخ داده شود. در این ایام مدعیان روشنفکری داشتیم که می گفتند فهم کتاب و سنت مصرف کننده است این موضوع آثار مخربی خواهد داشت این حرفها در گوش نسل جوان می چرخد و باید به آن پاسخ بدهیم نسل جوان روحانی باید به پاسخ به این شبهات مسلح باشد.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: نظام ارزان بدست نیامده و مجاهدت و ایثارهای فراوانی به پای انقلاب ریخته شده است. برای تبیین نظام و دفاع از آن باید کمر همت بست. استقلال و عزتمندی روحانیون سر جای خودش است و ما نمی خواهیم روحانی دولتی داشته باشیم و استقلال حوزه های علمیه سرجای خودش است. امروز نظام ثمره مجاهدت ها است و نباید ارزان از کنارش عبور کنیم. دشمنان از هر طرف حمله می کنند و نسل جوان ما را هدف قرار داده اند.

آیت الله آملی لاریجانی به نسل ولایت فقیه در حفظ نظام اشاره کرد و اظهار داشت: ولایت فقیه محور استقلال، استقرار و آرامش کشور است و باید قدردان این نعمتها باشیم. کسانی نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند و ما نمی خواهیم برای دولت مداحی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران تلفیقی از مردم سالاری و دیانت است و گوشه گوشه مباحث دینی، فلسفی و نظام مجاهدت می خواهد حتی در موضوع فقه نیز همینطور است.

رئیس دستگاه قضا سپس به موضوع اخلاق اشاره کرد و گفت: اگر 80 سال در فقه، اصول و فلسفه تلاش کنیم و اخلاق نباشد، این تلاش به درد دین نمی‌خورد و مثل غربی ها می شویم. ما برای نجات خود و دیگران موظفیم به اخلاق برسیم و اخلاص آسان بدست نمی آید. ما روحانیون بیش از دیگران موظفیم به خود توجه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها