دیروز این حذف به دست نمایندگان مجلس اتفاق افتاد، چون شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه مصوب مجلس به این نتیجه رسید که بیمه شدن 200 هزار زن خانهدار در سال 93 بار مالی مضاعفی را به دولت تحمیل میکند، آن هم در شرایطی که منابع در اختیار، محدود است.
زمانی که لایحه بودجه در مجلس بررسی و تصویب میشد، نمایندگان در بند الحاقی 2 از تبصره 11 لایحه مصوب کردند که سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مجازند در ازای دریافت هفت درصد و پنج درصد حق بیمه، 200 هزار زن خانهدار متاهل را در سال آینده بیمه کنند، اما به این دلیل که شورای نگهبان این اقدام را تحمیل هزینه به دولت دانست، نمایندگان مجبور به حذف این بند از لایحه بودجه شدند که اگر در فرصت باقیمانده از سال، دولت اقدامی برای پر کردن این خلا نکند، سال 93 نیز برای زنان خانهدار، بدون بیمه سپری خواهد شد.
مجلس پیگیر است
تا اینجای راه، سال 93 از لحاظ حمایتهای بیمهای سال خوبی برای زنان خانهدار نیست، مگر این که رایزنیهای مجلس با دولت به نقطهای امیدوارکننده برسد.
روز گذشته فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس به مهر خبر داد که اعضای این فراکسیون قصد دارند پیشنهاد جدیدی را به دولت ارائه دهند و در آن از قوه مجریه بخواهند تا بیمه زنان خانهدار را در قالب لایحه ببیند و آنگاه آن لایحه را برای تصویب به مجلس ارسال کند.
اگر این پیشنهاد ارائه شود حسناش این است که اگر این لایحه در مجلس تصویب شود در حکم قانون در میآید و چون در لوایح، منابع تامین هزینهها نیز پیشبینی میشود دیگر شورای نگهبان از بابت تحمیل فشار مالی بر دولت به آن ایراد نخواهد گرفت.
تبدیل شدن بیمه زنان خانهدار به قانون، فایده دیگری نیز دارد و به تکلیفی دائمی برای سازمان تامین اجتماعی تبدیل میشود.
فاطمه رهبر میگوید یکی از دلایلی که شورای نگهبان به بیمه زنان خانهدار در بودجه سال آینده ایراد گرفته این است که اعضای این شورا معتقدند جای این موضوع در بودجههای سالانه نیست، بلکه نیازمند قانونی مستقل و دائمی است.
پس اگر دولت لایحه مورد نیاز این بخش را تهیه و هر چه زودتر به مجلس ارسال کند، با توجه به جدیتی که نمایندگان مجلس برای اجرای بیمه زنان خانهدار دارند، میتوان به گسترده شدن چتر حمایتهای بیمه بر سر زنان خانهدار امیدوار بود.
دست زنان خانهدار تنگ است
سرشماری سال 90 نشان میدهد که در کشور بیش از 21میلیون خانوار زندگی میکند که اگر زنان نیمی از این خانوارها، خانهدار باشند، مشخص میشود که چه تعداد زن نیاز به برقراری بیمه زنان خانهدار دارند.
البته هماکنون اگر زنی خانهدار برای بهرهمندی از مزایای بیمهای مایل باشد، منعی برای بیمه شدنش وجود ندارد، ولی مشکل این است که بیشتر زنان خانهدار منبع درآمدی برای تامین هزینههای بیمه ندارند و همسرانشان نیز از پس تامین این هزینهها برنمیآیند.
طرح بیمه زنان خانهدار نیز به همین علت گره خورده، چون انتظار میرود دولت بخش قابل توجهی از حق بیمه زنان را تامین کند، در حالی که از دهه 80 تاکنون هیچ یک از دولتها قادر به این کار نبودهاند.
اگر دولت از زنان خانهدار حمایت نکند نیز اوضاع همان میشود که تاکنون شده است، یعنی زنانی که مایل به بیمهشدن هستند، اما بیشترشان از پس پرداخت حق بیمه ماهانه 60 هزار تومان برای استفاده از مزایای بازنشستگی، 75 هزار تومان برای بازنشستگی و فوت و 90 هزار تومان برای بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی برنمیآیند. (آخرین نرخهای حق بیمه که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است)
این بلاتکلیفی در حالی است که برنامه پنج ساله پنجم توسعه بصراحت دولت را به تدوین و ابلاغ مشوقهای مالی برای حمایت از فعالیتهای خانهداری زنان از جمله بیمه زنان خانهدار مجاز کرده است.
پس هماکنون میتوان گفت که هم زنان خانهدار به علت نبود مکانیسمهای حمایتی بلاتکلیفند و هم ماده 46 قانون برنامه پنج ساله توسعه، بلاتکلیف.
به این ترتیب اگر برای حفظ وجاهت قانون هم که شده دولت باید هر چه سریعتر راهی برای برون رفت بیمه زنان خانهدار از بن بست ارائه دهد و مانع بسته شدن پرونده این بیمه برای همیشه شود.
مریم خباز - گروه جامعه
برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد