پیشنهاد 3 اقتصاددان مجلس به رئیس‌جمهور برای حل گرانی سوخت

سه نفر از اقتصاددانان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور با ارائه روشی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد کردند قیمت انرژی در این مرحله یکباره افزایش یافته اما بتدریج به مصرف‌کنندگان منتقل شود.
کد خبر: ۶۴۹۱۷۹

به گزارش مهر، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم و محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی در پاسخ به سه سوال رئیس‌جمهور درباره نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی، طرحی جدید با عنوان «راهبرد سوم» درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم، تدوین و به رئیس‌جمهور ارائه کردند.

روحانی در سوال اول خود پرسیده است اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دفعی باشد بهتر است یا تدریجی؟ سوال دوم این است که یارانه نقدی به چه کسانی داده شود و اقشار یارانه بگیر چگونه شناسایی شوند؟ و سوال سوم این‌که در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، برای جلوگیری از فشار و آسیب بیشتر به بخش تولید، چه باید کرد؟

در خلاصه پاسخ سه اقتصاددان مجلس به این پرسش‌ها آمده است: پاسخ ما این است که برای جلوگیری از فشار و آسیب بیشتر به بخش تولید باید نقدینگی خواهی واحدهای تولیدی که متعاقب اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها حادث خواهدشد، مورد توجه اکید قرار گرفته و پیشاپیش چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. ذکر این نکته هم مفید است که چنانچه به «راهبرد سوم» عمل شود، واحدهای تولیدی در نخستین سال اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، به هیچ وجه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مواجه نخواهند شد. تمهیدات دیگری هم در قانون هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده است که متاسفانه بخش عمده‌ای از آن در مرحله اول هدفمندی اجرا نشد. التزام به حمایت‌های مصرح در قانون مزبور، پیش شرط دیگر حراست از بخش تولید در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌هاست. در جدول زیر خلاصه معایب و مزایای پیشنهادهای اقتصاددانان مجلس ذکر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها