در مراکز هسته ای اصفهان و نطنز صورت گرفت

افتتاح 2 مرکز تولید سوخت هسته ای و سامانه‌ های هشدار دهنده

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای، فردا به طور رسمی در وین آغاز می شود اما با آغاز مجدد این مذاکرات، بار دیگر بازار گمانه زنی ها و شایعات درباره محتوای آن و خواسته های طرفین داغ شده است.
کد خبر: ۶۴۷۱۱۶
ترفند جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران

روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی به بحث درباره رویکرد آمریکا در دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران پرداخته و در ضمن این مطلب، به بخش هایی از پیشنهادهایی که ممکن است از سوی آمریکا در این مذاکرات مطرح شود اشاره کرده است.

این روزنامه مدعی است دیپلمات های آمریکایی اکنون دریافته اند که هرگونه توافق با ایران در موضوع هسته ای، تنها در صورتی قابل حصول بوده و امکان اجرایی شدن پیدا خواهد کرد که از دید عامه مردم ایران، عزت و غرور ملی آن ها را زیر سوال نبرد. بر این اساس، آمریکایی ها در پی تدوین توافقی هستند که برای هر دو طرف منفعت داشته و «برد» تلقی شود.

لس آنجلس تایمز اشاره می کند که از دید اکثر مردم ایران، برنامه هسته ای به عنوان نمادی از دستاوردها و موفقیت های کشورشان در نظر گرفته می شود و علاوه بر این، مقامات ایرانی نیز تأکید دارند که هیچ یک از تأسیسات هسته ای خود را از میان نخواهند برد.

با این مقدمه، این روزنامه به بیان مواردی می پردازد که به زعم خود، مقامات آمریکایی سعی خواهند داشت در چارچوب راهبرد به اصطلاح تعدیل شده خود به ایران پیشنهاد کنند. در این چارچوب، یکی از محورهایی که در مذاکرات مورد توجه قرار خواهد داشت و پرداختن به آن ضروری است، موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است.

در این زمینه، لس آنجلس تایمز مدعی است که موضوع مذکور را می توان از طریق انتقال بخشی از تأسیسات غنی سازی و سانتریفیوژهای ایران به یک «کشور ثالث» جهت حفظ ایمنی و کسب اطمینان خاطر طرف غربی برطرف کرد البته این نظری است که از سوی «مارک فیتزپاتریک»، از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی مرکز بین المللی مطالعات راهبردی در لندن بیان شده است.

در بحث از رآکتور اراک – که یکی دیگر از موضوعات چالشی مذاکرات هسته ای را تشکیل می دهد – نیز «جوفی جوزف»، مدیر سابق بخش عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در شورای امنیت ملی آمریکا پیشنهاد کرده که می توان نگرانی ها را از طریق تبدیل این مرکز به تأسیسات «آب سبک» برطرف کرد.

اما این پیشنهادات به ظاهر «منصفانه» در حالی از سوی روزنامه «لس آنجلس تایمز» مطرح می شود که مقامات ایرانی پیش از این درباره هر دو این موضوعات موضع گیری کرده و این گونه پیشنهادات و امثال آن را رد کرده اند.

در زمینه سانتریفیوژها، مقامات ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی، از جمله سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه کشورمان اشاره کرده که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه کاهش تعداد سانتریفیوژها یا متوقف کردن کار آن را نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، حمید بعیدی نژاد، دیگر عضو تیم مذاکره کننده ایرانی نیز روز گذشته درباره موضوع رآکتور اراک سخن گفت و اشاره کرد که هرگونه بحث در این زمینه تنها در صورتی امکان پذیر است که شامل تغییر در اصل و اساس این تأسیسات نباشد. بی تردید، موضوع تبدیل این تأسیسات آب سنگین به آب سبک، در همین چارچوب قرار گرفته و قابل پذیرش نخواهد بود.

به این ترتیب، چنین به نظر می رسد که طرف غربی و به ویژه آمریکایی، تلاش دارد با پوشاندن پیشنهادات همیشگی خود در لفافه «رویکرد متوازن و برد- برد»، آنها را برای طرف ایرانی موجه جلوه داده و زمینه حصول اهداف خود را فراهم نماید. تردیدی نیست که تیم مذاکره کننده ایرانی همچون همیشه با هوشمندی با این ترفند جدید طرف مقابل روبرو شده و درخواست های غیرمنطقی را – در هر چارچوبی که باشد – نخواهد پذیرفت.(تابناک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عبدالرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
امریكا زیاده خواه است.دیپلماتهای ایرانی نباید كوتاه بیایند.

نیازمندی ها