تولید بتون مقاوم از لجن پالایشگاه‌های نفت

پژوهشگران واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران بتون مقاومی از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه‌ها تولید کردند که نتایج به دست آمده نشان داد که هیچ گونه نشت مواد آلاینده در بتون به دست آمده از این مواد مشاهده نشده است.
کد خبر: ۶۴۷۱۰۰
تولید بتون مقاوم از لجن پالایشگاه‌های نفت

«مونا الیاسی گرمارودی» مجری طرح با اشاره به حجم بالای لجن پالایشگاه‌های نفت و مشکلات زیست محیطی به همراه هزینه بالا در دفع آنها، گفت: در این راستا مطالعاتی در زمینه روش‌های جایگزین دفع لجن فاضلاب پالایشگاه‌های نفت انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله اول اقدام به نمونه برداری از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت تهران به منظور انجام آزمایشاتی برای تشخیص و تعیین عناصر تشکیل دهنده آن شد و با توجه به عناصر موجود در نمونه و شباهت آنها با موادی که در بتون به کار می‌رود، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت در بتون استفاده شود.

الیاسی اضافه کرد: بعد از افزودن خاکستر لجن به بتون و انجام آزمایشات مختلف مقاومت سنجی مشاهده شد خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه‌های نفت نه تنها اثرات منفی در بتن ندارد بلکه باعث افزایش 5 درصدی مقاومت آن می‌شود.

وی با اشاره به نتایج آزمایشات تشت مواد آلاینده از بتون‌های تولید شده از لجن فاضلاب پالایشگاه، ادامه داد: خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه‌ها حاوی موادی چون فلزات سرب،‌ کادنیوم،‌ نیکل و کروم است و پس از افزودن آزمایش نشت فلزات سنگین بر روی بتون مشاهده شد که هیچ گونه نشت مواد آلاینده در بتن به دست آمده از این مواد وجود ندارد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه کلیه خاکسترهای لجن فاضلاب پالایشگاه را می‌توان در بتون استفاده کرد، یادآور شد: این روش علاوه بر برطرف کردن مشکل دفع این لجن و حذف مشکلات زیست محیطی موجب افزایش مقاومت بتن نیز شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها