فوتبال باشگاهی آسیا 47 ساله شد

گزارش آماری از 21 سال ناکامی‌ ایرانی‌ها

استقلال 6 اسفندماه با الشباب در تهران

این استقلال آماده لیگ قهرمانان نیست

آیا قلعه‌نویی در لیگ قهرمانان آسیا توان رویارویی با حریفان قدر خود را دارد؟
کد خبر: ۶۴۶۹۱۰
این استقلال آماده لیگ قهرمانان نیست


استقلال امسال با وجود حضور در صدر جدول و شانس بیشتر برای قهرمانی، با تیمی که سال گذشته در لیگ قهرمانان تا یک‌قدمی فینال پیش رفته بود و تنها حرفه‌ای‌گری «دامیانوویچ» ستاره اف‌سی سئول و دیگر هم‌تیمی‌هایش مانع از حضور آبی‌های پایتخت در فینال لیگ قهرمانان آسیا شدند، فاصله زیادی دارد. استقلال آن تیمی نیست که کرش هم در دیدارهای پایانی تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی به بازیکنان آماده‌اش دل‌بسته بود و با استخوان‌بندی همان تیم، قطر و کره جنوبی را در‌خاک‌کشورشان از پای درآورد و برای نخستین‌بار تیم ایران را به‌عنوان سرگروه به جام جهانی رساند.

آیا قلعه‌نویی که تیمش را با چنگ و دندان و هر ترفندی تا اینجای کار در بالای جدول رده‌بندی نگه داشته است، در لیگ قهرمانان آسیا توان رویارویی با حریفان قدر خود را دارد یا این که در این مسابقات هم روش بردهای ناپلئونی را هدف قرار داده تا شاید با این تاکتیک رسیدن به مراحل بالاتر را تست کند؟

الشباب در راه است

استقلالی‌ها تا چشم برهم بزنند باید در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر که به‌عنوان نخستین نماینده ایران در لیگ قهرمانان 2014 آسیا معرفی شده بود، در گروه A این مسابقات با تیم‌های الجزیره امارات، الشباب عربستان و الریان قطر همگروه است و در نخستین گام باید روز ششم اسفندماه در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف الشباب عربستان برود.

بازی در لیگ قهرمانان آسیا به وضوح با آنچه‌ آبی‌های پایتخت در لیگ برتر با آن مواجه هستند به مراتب دشوارتر است و این چیزی نیست که کادر فنی و بازیکنان استقلال نسبت به آن بیگانه باشند، اما این که استقلال با چه برنامه‌ای می‌خواهد به این عرصه پای بگذارد، مهم است. نماینده اول ایران نه می‌تواند تغییری در فهرست بازیکنان خود ایجاد کند و نه فرصت آنچنانی برای بازسازی دارد. استقلال چاره‌ای ندارد و باید با همین بازیکنان و همین روش به جنگ حریفان خود برود و این بزرگ‌ترین دغدغه هواداران این تیم است؛ هوادارانی که دیگر حاضر نیستند برای تماشای بازی‌های تیم محبوب خود به ورزشگاه بروند، زیرا خبری از بازی زیبا، پرگل و جذاب نیست. این واقعیتی است که استقلال در ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده و کادر فنی این تیم هم به آن واقف است.

میانگین سنی بالا

یکی از ایرادهایی که از ابتدای فصل به استقلال وارد بود به میانگین بالای سنی این تیم بازمی‌گردد. استقلال از درون دروازه تا خط حمله دارای بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای است که شادابی لازم را از این تیم گرفته است. موضوعی که البته کادر فنی و نزدیکان آنها سعی کرده‌اند آن را به نوعی توجیه کنند.

سیروس دین‌محمدی آنالیزور تیم استقلال در این باره به جام‌جم می‌گوید: «استقلال پیر نیست بلکه باتجربه است. این تیم از ابتدای فصل برنامه خود را برای قهرمانی در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا گذاشته است و حضور در این رقابت‌ها نیاز به بازیکنان باتجربه‌ای دارد. استقلال با همین بازیکنان فصل گذشته در لیگ قهرمانان آسیا تا جمع چهار تیم برتر پیش رفت و تیم ملی هم با استخوان‌بندی استقلال به جام جهانی رسید، بنابراین نمی‌توان این تیم را پیر دانست. استقلال اگر فرصت بدنسازی کافی را داشت، می‌توانست بهتر از این باشد، ولی استقلال از شرایط ابتدای فصل بیشترین ضربه را خورد.»

این که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا به بازیکنان باتجربه‌ای نیاز دارد موضوعی قابل کتمان نیست، اما مشکل اینجاست که آبی‌ها دیگر شادابی فصل گذشته را ندارند و توان جسمانی آنها کاملا در نیم‌فصل دوم تحلیل رفته است.

بدن‌های ناآماده

تیم‌هایی که ‌تحت هدایت امیر قلعه‌نویی قرار داشتند به‌گونه‌ای عمل می‌کردند که به لحاظ بدنی در بهترین وضع باشند، اما این‌بار خبری از آن تیم‌های آماده نیست. استقلال به لحاظ بدنی مشکلات زیادی دارد. بازیکنان این تیم که در اردوهای ملی حضور داشتند، در ابتدای فصل بدنسازی خوبی را انجام ندادند و به‌طور مداوم در طول فصل مصدوم شده‌اند. این مساله باعث شده کادر فنی آبی‌ها در بسیاری از موارد نتواند بازیکنان را به‌طور کامل در اختیار داشته باشد. استقلال بوضوح در نیم‌فصل دوم با مشکل بدنی مواجه بوده و این را در اکثر بازی‌های این تیم در لیگ برتر و جام حذفی شاهد بوده‌ایم. تحلیل رفتن قوای جسمانی بازیکنان این تیم در نیمه دوم باعث شده‌ حریفان استقلال عمده برنامه خود را برای ضدحمله در نیمه دوم بگذارند. این تاکتیکی بود که در نیمه دوم دربی پایتخت از سوی شاگردان دایی به اجرا درآمد. هر چند پرسپولیس در آن بازی به گل نرسید، ولی کاملا میدانداری کرد. بعد از آن مسابقه استقلال در تمامی دیدارهای خود فارغ از هر نتیجه‌ای که به‌دست آورد، در نیمه دوم تحت‌فشار حریفان قرار داشت. حذف از جام حذفی در تهران آن هم از سوی تیم قعرنشین مس کرمان آن قدر برای قلعه‌نویی تلخ و باورنکردنی بود که خودش هم اعتراف کرد که تیمش مشکل بدنی دارد و با این روند در ادامه کار به مشکل خواهد خورد. مشکل استقلال زمانی دوچندان می‌شود که فرصتی برای بدنسازی ندارد، زیرا بازی‌های لیگ قهرمانان در راه است و این تیم باید با این شرایط کنار بیاید.

بدون بازیگردان

استقلال زمانی که مجتبی جباری را از دست داد حتی تصورش را هم نمی‌کرد که تا این حد جای خالی این بازیکن حس شود. قلعه‌نویی در ابتدای فصل گوران لاوره را به استقلال آورد ولی به او اعتماد نکرد تا این بازیکن از جمع آبی‌ها جدا شود. احمد جمشیدیان هم که از سپاهان به جمع آبی‌ها نقل مکان کرد یک فصل کامل را با مصدومیت سپری کرده و هیچ نفعی برای این تیم نداشته است.

قلعه‌نویی در نیم فصل‌ ایمان مبعلی را برای این پست از تیم همنام خوزستانی به‌خدمت گرفت . استقلال از نداشتن یک بازیگردان در مرکز میدان زجر می‌کشد و تنوعی در این منطقه به چشم نمی‌آید. نوری، تیموریان، ساموئل و دیگر بازیکنانی که در این منطقه به کار گرفته می‌شوند جملگی خاصیتی تخریبی و دفاعی دارند. هر چند کاروالیو برزیلی به این جمع اضافه شده است، ولی او هنوز نتوانسته خواسته‌های کادر فنی را برآورده کند. استقلال که چشم به بازیکنان کمکی برای لیگ قهرمانان آسیا بسته است، در نبود یک بازیساز و تغذیه‌کننده در میانه زمین، مشکلات زیادی دارد و به طور حتم با شروع لیگ قهرمانان آسیا این کمبود نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

بازیکنانی که استقلال را تنها گذاشتند

استقلال در این فصل با بدشانسی‌هایی نیز مواجه شد؛ پیش از شروع فصل مجتبی جباری این تیم را ترک کرد تا در مرکز میدان بیشترین لطمات به آبی‌ها وارد شود، در میانه‌های فصل نیز بازیکنان سرشناس این تیم، استقلال را رها کردند که رفتن آنها مشکلات زیادی را برای کادر فنی آبی‌ها ایجاد کرد. فرهاد مجیدی در خط حمله استقلال تنوع زیادی را ایجاد می‌کرد و می‌توانست یک وزنه موثر برای این تیم باشد که بناگاه از فوتبال خداحافظی کرد. پژمان منتظری به پیشنهاد میلیاردی قطری‌ها نه نگفت و پس از او جواد نکونام به دلیل مشکلاتی که با قلعه‌نویی داشت راهی کویت شد تا به این ترتیب استقلالی‌ها مشکلات را بیشتر از هر زمان دیگری حس کنند. نبود این بازیکنان نه‌تنها در بازی‌های داخلی به ضرر آبی‌پوشان پایتخت شده، بلکه نگرانی را در آستانه لیگ قهرمانان دوچندان کرده است.

مصدومان فراوان و تاکتیک ثابت

استقلال در این فصل بازیکنان مصدوم زیادی داشته که اکثر آنها ملی پوش بوده‌اند. نداشتن بدنسازی خوب در ابتدای فصل اثرات خود را در دیدارهای پرفشار لیگ برتر نشان داده و با آغاز لیگ قهرمانان آسیا که فشار بازی‌ها دوچندان می‌شود خطر آسیب‌دیدگی تازه، بازیکنان این تیم را کاملا تهدید می‌کند. غیبت‌های متوالی بازیکنان تاثیرگذار این تیم از یک‌سو و داشتن یک تاکتیک ثابت، باعث افزایش تردیدها نسبت به قهرمان فصل گذشته لیگ برتر بیش از هر زمانی شده است. استقلال به خاطر بازیکنان بلندقامتی که در خط دفاع و حمله دارد روی ضربات ایستگاهی حساب زیادی باز کرده و در اکثر دیدارهای فصل نیز با ضربات سر دروازه حریفان را گشوده و با روش بردهای ناپلئونی تا اینجای کار پیش آمده است.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید آبی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
حالا آنموقع كه آماده بود فدراسیون چه گلی بسر استقلال زد؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها