معاون وزیر امورخارجه:

موضوع مذاکرات با ۱+۵ فقط درباره مسائل هسته ای است

مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشور گفت: موضوع مذاکرات ما با گروه ۱+۵ فقط درباره مسائل هسته ای است.
کد خبر: ۶۴۴۸۲۰
موضوع مذاکرات با ۱+۵ فقط درباره مسائل هسته ای است

سید عباس عراقچی در گفت وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما درباره آخرین وضع اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5، گفت: در اجرای گام اول توافق نامه ژنو،همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

معاون وزیر امورخارجه افزود: همه تعهدات ما و طرف مقابل در زمان خودش انجام شده است.

وی اظهار کرد: در 20 ژانویه که روز شروع توافق بود همه اقدامات انجام شد و آژانس هم آنها را راستی آزمایی و تایید کرد و همزمان طرف های اروپایی و آمریکا دستورالعمل های لازم را برای برداشته شدن بخشی از تحریم ها،صادر کردند ضمن آن که شورای وزیران اتحادیه اروپا در همان روز تشکیل شد و قوانین اروپا را اصلاح کرد و دولت آمریکا هم با صدور بیانیه ای بخشی از تحریم ها را برداشت.

عراقچی افزود:با ایجاد کانال های بانکی در تاریخ اول فوریه،مبلغ مورد توافق واریز شد و بقیه کارها طبق برنامه در حال انجام است.

وی درباره توافق نهایی بین ایران و گروه1+5 گفت: قرار است در تاریخ 28 بهمن مذاکرات بین ایران و 1+5 در وین آغاز شود اما این مذاکرات سخت است و طبق توافق ژنو نباید بیش از یک سال به طول بکشد. اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده کافی داشته باشد و از زیاده خواهی پرهیز کند، ما می‌توانیم ظرف چند ماه به یک راه حل جامع برای رفع تحریم ها دست پیدا کنیم.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و 1+5 در وین

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان تصریح کرد: جلسه اول دور بعدی مذاکرات میان ایران و 1+5 در وین برگزار می‌شود زیرا قرار ما این است که در کشورهایی که مقر سازمان ملل هستند مذاکرات برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مذاکرات در نیویورک برگزار شود، گفت: از این جهت که نیویورک مقر سازمان ملل است این موضوع قابل امکان بود اما از نظر ما به دلیل شرایط سیاسی آمادگی برقراری مذاکرات در نیویورک وجود نداشت و ما علاقمند بودیم این مذاکرات در ژنو یا وین برگزار شود.

معاون وزیر خارجه درباره تاثیرات دو دوره مذاکرات میان ایران و آژانس بر مذاکرات با 1+5 اظهار کرد: این دو موضوع دو مسیر جداگانه‌ای دارد زیرا مذاکرات ما با آژانس با مذاکراتی که ما با 1+5 انجام می‌دهیم متفاوت است.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: مجموعه ای از همکاری ها بر اساس معاهده «ان پی تی» و موافقت نامه پادمان که بین ما و آژانس انرژی اتمی وجود دارد انجام می دهیم و مجموعه ای از مسائل و سوالاتی است که پاسخ به آنها در چارچوب موافقت نامه پادمان نمی گنجد اما برای نشان دادن حسن نیت تصمیم گرفتیم به این سوالات پاسخ دهیم.

عراقچی افزود: از این رو جمهوری اسلامی ایران در راستای شفاف سازی تصمیم گرفته است که برای بیان این مسائل با آژانس توافقنامه‌ای را امضاء کند از این رو شاهد بودیم که آمانو به تهران سفر و توافقنامه‌ای را در این باره با ایران امضاء کرد.

عراقچی تصریح کرد: در گام اول بین ایران و آژانس انرژی اتمی شش مسئله مطرح شد و دیروز و امروز در گام دوم هفت موضوع در آن مشخص شده که در هفت ماه آینده تکلیف آن روشن می شود.

وی افزود: اگرچه موضوعات میان ایران و آژانس فنی است،اما ماهیتی سیاسی دارد و حل و فصل آنها به ناچار به اراده ای سیاسی نیاز دارد.

معاون وزیر امورخارجه گفت:ما تصمیم گرفته ایم این دو روند را با هم پیش ببریم تا از طریق مذاکره با 1+5 اراده سیاسی لازم برای حل مسائل بین ما و آژانس پدید بیاید.

عراقچی افزود:ما اکنون گام اول با آژانس را با موفقیت برداشته ایم و اکنون به سوی گام دوم می رویم.

مذاکرات با آژانس فراپادمانی است

وی با بیان این که مذاکرات با آژانس فراپادمانی است،گفت:علت این که بین ما و آژانس مذاکره می شود یافتن چارچوبی است که موضوعات مذاکره در پادمان نمی گنجد و به همین علت باید قاعده ای برای آن تعریف شود تا شامل هر موضوعی که آژانس می آورد نشود.

عراقچی افزود:ما باید مطمئن شویم که موضوعات مطرح شده منطقی است و بهانه ای برای دسترسی به اغراض دیگر نیست و مراقبت می کنیم که همکاری بین ما و آژانس از حد و مرز لازمی که ما تشخیص می دهیم،فراتر نرود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشور درباره برداشت آمریکایی ها از توافق ژنو، گفت: هدف از توافق ژنو عادی سازی روابط بین ایران و غرب و ایجاد پیمان دوستی نیست.

عراقچی با اشاره به این که خصومت بین ایران و آمریکا همچنان وجود دارد، افزود: توافق ژنو سعی می کند یکی از موضوعات مورد اختلاف ما و غرب را مدیریت کند.

آمریکا همچنان شیطان بزرگ است

وی افزود: آمریکا همچنان شیطان بزرگ است و ما به مقابله خود با نظام سلطه ادامه خواهیم داد.

عراقچی گفت:در برنامه ما دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد چراکه هم مبانی فقهی برای این موضوع داریم و هم دلایل استراتژیک و تنها موضوعی که باعث شده ما در چارچوب مذاکرات با غرب همکاری کنیم اعتماد سازی است.

معاون وزیر امورخارجه افزود: مواضعی که اخیرا مقامات آمریکایی گرفته اند نشان دهنده ضعف آنهاست زیرا باید به افکار عمومی، کنگره و دوستان خود توضیح بدهند که چرا به ایران امتیازاتی داده و غنی سازی ایران را قبول کرده اند.

عراقچی افزود: این گفته ها جنبه های رجزخوانی هم دارد و من به آقای کری و خانم شرمن می گویم که این آزموده های غلط خودشان را تکرار نکنند زیرا در طول مذاکرات قبلی ژنو هم تجربه کردند که ما زیر فشار مذاکره نمی کنیم و اجازه نمی دهیم کسی برای ما دستورالعمل مذاکره تعیین کند.

وی گفت:ما نه به خانم شرمن نه به هیچ کس دیگری اجازه نمی دهیم از طرف مردم ایران برای ایران نیاز تعریف کند این مربوط به استقلال ماست و آن چه ما بیش از هرچیزی مصمم به صیانت از آن هستیم استقلال مان است و آن را با هیچ چیز معاوضه نمی کنیم.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت: وقتی ما در طول 10 سال گذشته به هیچ کدام از تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی و تهدیدهای نظامی وقعی نگذاشتیم دلیلی ندارد بخواهیم در مذاکرات به آنها باج بدهیم.

عراقچی با تاکید بر این که موضوع مذاکرات ما با 1+5 فقط هسته ای است، افزود: من قاطعانه می گویم موضوعاتی که مربوط به مسائل دفاعی ایران است، قابل مذاکره نیست.

وی افزود: مسائل دفاعی ایران از خطوط قرمز ماست که نه در مذاکرات پیشین درباره آن گفت وگو شد و نه در مذاکرات آینده درباره آن بحث می شود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشور با بیان این که توافق نامه ژنو بخشی از تحریم ها را تعلیق می کند و بخش عمده ای از تحریم ها باقی می ماند،گفت:در مقابل تحریم ها،غنی سازی ما وجود دارد و اگر تحریم های جدید اضافه شود یا اگر می گویند تحریم ها ادامه دارد،غنی سازی ما نیز ادامه خواهد یافت.

عراقچی درباره این که اخیرا شرکت های مختلفی در فهرست تحریم قرار گرفته اند، اظهار کرد: این مخالف روحیه توافق ژنو است و در آستانه مذاکرات جدید نمی توان این اقدام را حمل بر حسن نیت کرد.

وی افزود: بار قبل به وضع تحریم های جدید اعتراض کردیم و مذاکرات کارشناسی را به تاخیر انداختیم و این بار هم برای اعتراض به وضع تحریم های جدید، تمهیداتی اندیشیده ایم.

معاون وزیر امور خارجه گفت:آنچه مسلم است،مولفه اصلی قدرت ما در مذاکرات،مردم و توانایی های ماست.

عراقچی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که به هیچ قدرت خارجی وابستگی ندارد، افزود: آنچه آمریکایی ها را به پذیرش اراده و خواست ملت ایران در غنی سازی واداشته خواست و اراده مردم ایران بوده است.

وی گفت: این که اوباما می گوید اگر می توانستم پیچ و مهره فناوری هسته ای ایران را باز می کردم،اعتراف به خارج از میز بودن گزینه نظامی است.

گزینه نظامی، مدت هاست که روی میز نیست

عراقچی افزود: گزینه نظامی، مدت هاست که روی میز نیست زیرا آنها می دانند که حریف مردم ایران و توانایی های نظامی و قدرت نظامی ایران نمی شوند.

وی گفت: ایستادگی و مقاومت مردم و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب که روشنگر راه ما بوده باعث شده است که غربی ها اراده مردم ایران را بپذیرند.

عراقچی یکی از عرصه های تجلی اراده مردم را شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی ذکر کرد و گفت: مردم امسال نیز با حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر اراده خود را به نمایش می گذارند که این دلگرمی و سرمایه ای بزرگ برای مذاکرات است.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشور در پاسخ به این پرسش که شما خود را دیپلمات می دانید یا انقلابی گفت:ما به تبعیت از رهبر معظم انقلاب و امام راحل پیش از هرچیز یک انقلابی هستیم به این معنی که به اصول و ارزش های انقلاب پایبندیم و مبارزه با سلطه و زورگویی را از اصول انقلاب می دانیم.

عراقچی با بیان این که دیپلمات باید در راستای منافع نظام به وظایف خود عمل کند،گفت: من خود و همکارانم را در وزارت امورخارجه، دیپلمات های انقلابی می دانم که به اصول انقلاب پایبند هستند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها