چند سال پیش، شنیدن خبر مرگ ناگهانی رئیس بیمارستان امام خمینی بر اثر سکته قلبی که خود از متخصصان بنام قلب و عروق کشور بود، بسیاری را شگفت‌زده کرد.
کد خبر: ۶۴۴۳۴۸
استرس به وزیر بهداشت هم رحم نمی‌‌کند

گرچه از این دست اتفاقات که به طور ناگهانی و پیش‌بینی نشده دامن پزشکان و فعالان حوزه بهداشت و درمان را نیز می‌گیرد، کم نیست، اما باز هم بنا بر انتظار عامه مردم باید در جامعه پزشکان کمتر اتفاق بیفتد.

با این حال واقعیت‌ها خلاف چنین تصوری را به اثبات می‌رساند، تا جایی که مشکل قلبی ناگهانی، وزیر بهداشت را نیز در امان نمی‌گذارد و وی را نیز تحت تاثیر فشار روحی و استرس ناشی از تصمیم مجلس مبنی بر اختصاص سهم 3000 میلیارد تومانی بهداشت و درمان به بیمه‌ها دچار اختلال سیستم قلبی ـ عروقی می‌کند. اما تاثیر استرس بر حمله قلبی چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، بیماری‌های عروق کرونر به صورت نهفته است. به بیان دیگر مشکلات قلبی شایع ازجمله تنگی عروق قلبی در 60 درصد موارد، بی‌علامت است و تحت شرایطی ازجمله استرس‌های فیزیکی و روحی بروز پیدا می‌کند.

دکتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق در گفت‌و‌گو با جام‌جم به بدون علامت ماندن بیماری‌های عروق یا دریچه‌های قلب در بسیاری از موارد اشاره می‌کند و می‌افزاید: علائم بیماری‌های قلبی در شرایطی ازجمله وجود بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت در شخص می‌تواند پنهان بماند و به واسطه استرس‌های فیزیکی و روحی، ورزش‌های سنگین و حتی مصرف غذاهای سنگین و پرحجم به طور ناگهانی بروز پیدا کند.

استرس، قلبتان را بیمار می‌کند

اتفاقی که برای وزیر بهداشت افتاده است شاید این سوال را برای بسیاری ایجاد کند که آیا استرس می‌تواند موجب حمله قلبی شود؟

براساس تحقیقات صورت گرفته استرس در بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش موثری دارد. در واقع دسته‌ای از عوامل خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی به سن، جنس و ژنتیک فرد بازمی‌گردد و در موارد دیگر نوع تغذیه، افزایش چربی، فشار خون، نداشتن تحرک و مصرف دخانیات و استرس زیاد با اثراتی که بر افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌گذارد، می‌تواند به بروز بیماری‌ها و مشکلات کوچک و بزرگ قلبی منجر شود.

البته دکتر محمد حسنی در این باره توضیح می‌دهد: گاهی بیماری‌های قلبی زمینه‌ای چون تنگی عروق کرونر مادرزادی می‌تواند تحت شرایط استرس‌زا بروز پیدا کند و به گرفتگی عضلات و بی‌نظمی قلب منجر شود که در چنین شرایطی باید بسرعت به مرکز درمانی مراجعه کرد.

این متخصص قلب و عروق تاکید می‌کند: در واقع، استرس‌های روانی مانند اضطراب و هیجان می‌تواند تغییراتی را در بدن ایجاد کند که به بروز برخی اختلالات در سیستم قلبی ـ عروقی ازجمله افزایش کلسترول، قند و فشار خون منجر شود.

همچنین استرس‌های روحی علاوه بر این که عامل خطری برای عروق قلبی است، می‌تواند موجب سکته قلبی نیز شود. استرس حتی در افراد سالم هم می‌تواند موجب اختلالات قلبی ـ عروقی شود، ولی در بیماران با مشکلات عروق کرونر، تبعات آن شدیدتر است.

علائمی که نباید نادیده بگیرید

فراموش نکنید گاهی هیجانات روحی به بروز علامت‌هایی در شخص منجر می‌شود که شبیه به بیماری قلبی است، اما مشکل قلبی محسوب نمی‌شود.دکتر محمد حسنی با اشاره به این موضوع می‌گوید: چنین افرادی نیز همچون کسانی که تحت تاثیر استرس، دچار عوارض قلبی می‌شوند با علائمی چون درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب شدید روبه‌رو هستند که با مراجعه به مرکز درمانی و انجام بررسی‌های دقیق، تشخیص نوع بیماری شخص صورت می‌گیرد. با این حال بروز علائمی چون سرگیجه، درد قفسه سینه، تپش شدید قلب و تنگی نفس را نباید کم‌اهمیت قلمداد کرد و باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرد.

حال وزیر رو به بهبود است

دکتر عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به بروز مشکل قلبی وزیر بهداشت تحت تاثیر استرس و فشار روحی ناشی از تصمیم مجلس برای اختصاص سهم 3000 میلیارد تومانی بهداشت و درمان به بیمه‌ها می‌گوید: بروز مشکل قلبی وزیر بهداشت در شرایطی رخ داد که پیش از آن هیچ نوع مشکل قلبی نداشت. به گفته وی وزیر بهداشت، پنجشنبه شب با ناراحتی و بروز درد در ناحیه قفسه سینه مواجه شد و صبح جمعه برای اطمینان از شرایط عمومی و بررسی بیشتر به مرکز قلب تهران مراجعه و تحت بررسی‌های دقیق از طریق اکوکاردیوگرافی و سیتی‌آنژیو‌گرافی قرار گرفت که مشخص شد مشکلاتی در سیستم قلبی ـ عروقی دارد که البته با دارو درمانی رو به بهبود است.

پونه شیرازی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها