تولید پسته از 140 هزار تن در سال گذشته ، امسال به زیر 1000 تن کاهش یافت

عرضه پسته آمریکایی در بازار ایران

رئیس اتحادیه تعاونی‌های باغ‌های پسته کرمان با بیان این که تولید پسته سال به سال سیر نزولی دارد، گفت: زمانی تولید کشور بالای 200 هزار تن بود، در سال گذشته به 140 هزار تن رسید و امسال هم که با تولید زیر هزار تن کمترین سال خود را تجربه کرده است.
کد خبر: ۶۳۸۲۰۰

جلیل مظهری با بیان این که باغات پسته ما به دلیل کود نامرغوب مریض شده‌ است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سم‌های چینی نامرغوبی که با قیمت بالا وارد می‌شود، به دلیل پایین‌آوردن بازده درختان، دشمن اصلی درختان پسته به حساب می‌آیند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به مشکل باغداران برای تامین هزینه‌های جاری خاطرنشان کرد: باغداران برای سربه‌سر کردن دخل و خرج خود با مشکل روبه‌رو هستند و حتی کار به جایی رسیده که به فکر سوزاندن درختان پسته خود برای تولید زغال کیلویی ده هزار تومان افتاده‌اند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های باغ‌های پسته کرمان با عنوان این که اکنون در برخی فروشگاه‌ها شاهد عرضه پسته‌ آمریکایی هستیم، یادآور شد: این نوع پسته از طریق ارزهای مبادلاتی وارد کشور شده و در مقایسه با پسته‌های داخلی از کیفیت و طعم نامناسبی برخوردار است و باید توجه داشت در صورت بی‌توجهی به این موضوع نتیجه‌ای جز از بین رفتن بازار پسته کشور عایدمان نخواهد شد.

وی با اشاره به دادن وام‌های چند هزار میلیارد تومانی به صادرکنندگان پسته اذعان کرد: در نیمه دوم دی امسال این موضوع مطرح شد که 200 هزار میلیارد تومان به صادرکنندگان پسته داده شد، اما پیگیری‌ها برای دانستن این که وام مذکور به چه صادرکننده‌ای داده شده که ما پسته خود را به او بفروشیم به جایی نرسید و گمان می‌کنم این وام در جاهای دیگری نظیر مسکن و فولاد که سود خوبی دارد، سرمایه‌گذاری شده و چیزی از این وام نصیب پسته نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها