رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری کلاهبرداری خبرداد که با چک‌های سرقتی، خودروهای مدل بالا را کرایه کرده و آنها را می‌فروخته است.
کد خبر: ۶۳۷۶۸۱
کلاهبرداری با خودروهای مدل بالا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پلیس آگاهی تهران بزرگ، در پی تشکیل پرونده ای با موضوع «کلاهبرداری» در دادسرای ناحیه 12 تهران و به دستور شعبه چهاردهم بازپرسی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

یکی از مالباختگان پس از حضور در پایگاه هفتم پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت:حدود دو ماه قبل، یک دستگاه خودرو سواری «هیوندا جنسیس» را به همراه کلیه اسناد و مدارک در منطقه سپهسالار خریداری کرده اما با گذشت تنها 10 روز از زمان خرید خودرو و پس از توقیف خودرو توسط گشت پلیس آگاهی متوجه شدم که این خودرو دارای سابقه سرقت است؛ در مراجعه به پلیس آگاهی متوجه شدم که فروشنده ماشین به بنده ، مبلغ 60 میلیون تومان را به صورت نقد به مالک حقیقی خودرو پرداخت کرده و قرار بر آن بوده تا مابقی پول خودرو را نیز به صورت اقساط پرداخت نماید که در همین زمان و بدون انجام تعهداتش، خودرو را به من فروخته و پول آنرا نیز به صورت کامل دریافت کرده است.

مالباخته ای دیگر با مراجعه به پایگاه هفتم اظهارکرد:یک دستگاه خودرو سانتافه را از فردی به نام اکبر حسین پور (هویت مجعول) خریداری و در ازای آن مبلغ 35 میلیون تومان وجه نقد پرداخت کردم و قرار شد تا مابقی پول ماشین را در زمان انتقال اسناد مالکیت و در محضر به مالک پرداخت کنم اما بعد از گذشت مدتی، خودرو سانتافه را از مقابل مغازه ام سرقت کردند؛ زمانی که تصاویر دوربین های مداربسته مقابل مغازه را بررسی کردم، در کمال تعجب فروشنده ماشین را دیدم که با استفاده از کلید یدک خودرو اقدام به سرقت ماشین کرد؛ زمان طرح شکایت متوجه شدم که خودرو متعلق به یک شرکت کرایه خودروهای مدل بالا است.

اجاره خودرو با مدارک شناسایی مجعول و یا سرقتی

در ادامه رسیدگی به پرونده و با بررسی شکایت های مشابه مشخص شد فردی با اسامی مختلف و از طریق مراجعه به مراکز کرایه خودرو بویژه خودروهای مدل بالا، اقدام به کرایه ی خودروهای مدل بالا نموده که در بررسی اسناد و مدارک مشخص شد که کلیه این اسناد و مدارک این شخص مجعول و یا دارای سابقه سرقت هستند؛ در برخی موارد نیز این شخص (فرد متقاضی خودرو) در ازای پرداخت هزینه کرایه خودرو اقدام به دادن چک به مراکز کرایه خودرو کرده بود که با بررسی سوابق چک ها مشخص شد تمامی این چک ها دارای سابقه سرقت هستند.

خودروهای مدل بالا، پوششی برای کلاهبرداری

همزمان با شناسایی تعدادی از خودروهای مدل بالا و احتمال ارتکاب سایر جرایم با آنها، تحقیقات جهت شناسایی سایر شکات و مالباختگان احتمالی آغاز شد؛ بررسی سوابق خودروها نشان داد که متهم پرونده پیش از فروش آنها به سایر افراد، به بازار تهران و همچنین مراکز تجاری و اقتصادی سایر استان های کشور مراجعه و با ظاهری آراسته و در پوشش خودروهای مدل بالا، تحت عنوان «تاجر» و با استفاده از چک های مسروقه اقدام به خریدهای میلیونی کرده است.

یکی از مالباختگان به کارآگاهان گفت:بنده در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت دارم؛ با فرا رسیدن زمان فروش بوقلمون ها، بخش عمده تولید خود را به مبلغ 48 میلیون تومان و در ازای یک فقره چک تحویل شخصی دادم که تصور کرده بودم نماینده یکی از شرکت های معتبر و سرشناس در زمینه تولید محصولات پروتئینی و گوشتی است اما زمان وصول چک و در کمال حیرت متوجه شدم که غیر از بنده، دهها نفر دیگر نیز با طلب های چند ده میلیون تومانی و به شیوه های مشابه مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند.

مالباخته ای دیگر نیز در اظهارات مشابه گفت:فردی با ظاهری آراسته، با یک دستگاه خودرو مدل بالا به محل کار بنده در شمال کشور مراجعه و اقدام به خرید 85 تن انواع برنج ایرانی به ارزش تقریبی 120 میلیون تومان کرده؛ این شخص در ازای خرید برنج، قسمتی از پول برنج ها را به صورت نقدی پرداخت کرد اما مابقی آن و قسمت بیشتر پول برنج را در قالب یک فقره چک بانکی پرداخت نمود که در زمان وصول چک متوجه بلامحل بودن چک و مسروقه بودن آن شدم.

شناسایی و دستگیری متهم

در ادامه رسیدگی به پرونده و آغاز اقدامات پلیسی جهت شناسایی و دستگیری متهم، کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده اقدام به چهره نگاری و تهیه چهره فرضی متهم کرده و با بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار موفق به شناسایی تصویر یکی از متهمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری به نام «امیر . پ» (37 ساله) شدند که بارها به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی تصویر «امیر . پ» توسط تمامی مالباختگان، شناسایی مخفیگاه و دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و سرانجام با انجام اقدامات پلیسی، مخفیگاه امیر در منطقه یوسف آباد شناسایی و در اواخر دی ماه دستگیر شد.
 
متهم پس از انتقال به پایگاه هفتم و مواجهه ی حضوری با شکات، صراحتا به کلاهبرداری های متعدد در طول یک سال گذشته اعتراف و در خصوص نحوه تهیه چک های مسروقه نیز گفت: چک های مسروقه را از سارقان کیف قاپ و داخل خودرو، به مبلغ هر برگه چک 50 الی 100 هزار تومان، خریداری می کردم.

سرهنگ کارآگاه داوود فرد رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری در طول یک سال گذشته و شناسایی دهها مالباخته در مناطق مختلف کشور، قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی صادر و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان احتمالی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها